Premium

Skanska om guldbron: ”Inget bredare har gått in i Strömmen tidigare”

Fartyget som fraktar Slussens nya guldbro ska sänkas ned i vattnet när bron lastas av. Sedan blir det ett utmanande precisionsarbete att få den 140 meter långa pjäsen på plats.

Publicerad

Den nya stålbron har tillverkats i Kina och är nu på väg med båt över Medelhavet. Tack vare sin guldaktiga färg kallas den i media för "guldbron". Den transporteras i ett enda stycke som väger 3 400 ton och mäter 140 gånger 45 meter.

Här går det att följa brons färd från Kina. Just nu befinner sig fartyget utanför den spanska sydkusten. Den 16 februari beräknas det anlända till Stockholm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här