Skanska om guldbron: ”Inget bredare har gått in i Strömmen tidigare”

2020-02-07 06:00  

Fartyget som fraktar Slussens nya guldbro ska sänkas ned i vattnet när bron lastas av. Sedan blir det ett utmanande precisionsarbete att få den 140 meter långa pjäsen på plats.

Den nya stålbron har tillverkats i Kina och är nu på väg med båt över Medelhavet. Tack vare sin guldaktiga färg kallas den i media för "guldbron". Den transporteras i ett enda stycke som väger 3 400 ton och mäter 140 gånger 45 meter.

Här går det att följa brons färd från Kina. Just nu befinner sig fartyget utanför den spanska sydkusten. Den 16 februari beräknas det anlända till Stockholm.

Fartyget Zhen Hua 33 tillhör en klass som kallas halvsänkbara skepp (semi submersible). Enligt Skanska finns det bara ett tiotal liknande fartyg i världen.

Fartyget är ett av få i världen som är halvsänkbara (semi submersible). Foto: Foster + Partners/Perry Ip

Bron ligger ovanpå pontoner och när den ska lastas av sänks fartyget ned en bit i vattnet. Det görs genom att tankar ombord fylls med vatten. När fartyget har kommit tillräckligt djupt så att pontonerna får flytkraft dras bron av med hjälp av bogserbåtar.

Läs mer: Här är allt du vill veta om nya Slussenbron

Själva sänkningsproceduren beräknas ta ungefär åtta timmar. Sedan väntas en spektakulär övning när bron dras i rätt läge till sin plats mellan Slussen och Gamla stan. Den operationen tar ungefär en dag.

”Blåser det för mycket får vi inte köra”

Den sista biten om ungefär två decimeter ska bron justeras på plats med domkrafter och spakvinschar. Därefter fylls pontonerna med vatten så att bron sänks ned rakt på betongstöden.

– Då gäller det att den jättestora legobiten som har byggts i Kina passar in, så att det går att skruva fast bron i de fastgjutna lagren, säger David Karlsson, Skanskas produktionschef på broentreprenaden.

David Karlsson. Foto: Skanska

Operationen blir ytterligare komplicerad av att den södra änden av bron måste svepa över Stadsgårdsleden, ungefär två meter över marken, för att nå sitt södra landfäste. All trafik har därför stängts av på Stadsgårdsleden under vecka 8 och 9, som är byggprojektets tidsfönster för proceduren. En hel del utrustning, till exempel gatljus och skyltar, måste också tas bort för att bron inte ska skada något.

Läs mer: Slussens grund vilar på hans arbete

Vilken dag den spektakulära brodragningen kommer att ske är ännu oklart.

– Allt beror på vädret. Det är en så stor och bred transport, det finns inget bredare som har gått in till Strömmen tidigare. Vi har kört båten i simulator i skärgården för att se hur mycket vind vi kan klara och var vi kan möta andra fartyg. Blåser det för mycket får vi inte köra, säger David Karlsson.

”Det blir mycket bättre kvalitet i verkstaden”

Det finns ytterst litet utrymme för avvikelser när bron ska dras på plats. Men David Karlsson säger att han inte är nervös.

– Nej inte än, vi har planerat så otroligt länge och gjort allt vi kan för att det ska fungera. Det ska bli väldigt spännande. Det är ett once in i a lifetime-projekt, säger han.

Metoden att lasta av och på genom att sänka själva fartyget har utvecklats främst för offshoreindustrins behov av att transportera stora oljeplattformar. Den gör det möjligt att hantera mycket stora laster.

Läs mer: Slussen i Stockholm – ständigt i fokus för ombyggnader

Därmed går det att tillverka en jättebro som Slussens på andra sidan jordklotet och sedan frakta den i ett stycke till Stockholm.

– Det blir mycket bättre kvalitet om bron skarvas ihop under optimala förhållanden i verkstaden. Det skulle vara mycket tidskrävande att skarva bron på plats, säger David Karlsson.

Fakta/Slussens nya bro

Längd: 140 meter.

Bredd: 45 meter.

Vikt: 3 400 ton.

Material: Stål.

Färg: Fem lager färg ger korrosionsskydd. Väl på plats målas bron med ett sjätte estetiskt lager.

Tillverkare: CRSBG, China Railway Shanhaiguan Bridge Group.

Linda Nohrstedt

Mer om: Brobygge Slussen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt