SJ:s nya supertåg ger bättre plats för cyklar – och bättre wifi

2022-04-20 06:00  

SJ:s nya snabbtåg kan köra i 250 km/h och förflytta sig med hjälp av batteridrift när det är störningar i elförsörjningen. Nya bilder visar att tåget dessutom kan få gott om plats för cyklar ombord.

Nyligen blev avtalet klart: SJ köper tåg av modellen Zefiro Express från tillverkaren Alstom. Totalt handlar det om ett kontrakt på 25 nya snabbtåg med en möjlighet att köpa ytterligare 15 tåg. Prislappen hamnar på sju miljarder kronor, något som Ny Teknik tidigare har skrivit om.

Zefiro Express är samma plattform som det regionala kollektivtrafikbolaget Västtrafik har beställt 45 tågsätt av. Transportstyrelsen har givit den typbeteckningen X80. Tåget består av tre vagnar, är 80 meter långt och har 270 sittplatser.

Mycket talar dock för att SJ:s variant blir dubbelt så lång. När tågen levereras är 200 km/h den högsta tillåtna hastigheten, men de kan uppgraderas till att köra 250 km/h.

Prototypbild av SJ:s nya X80-tåg. Illustration: SJ

Västtrafik räknar med att sätta sina tåg i trafik redan 2023-2024. SJ:s tåg väntas däremot sättas i trafik år 2026.

– Våra X80-tåg kommer att godkännas för hastigheter upp till 200 km/h, eftersom det är en hastighet i kombination med acceleration och retardation som passar infrastrukturen där Västtrafiks fordon trafikerar, säger Emelie Backede, affärschef för tåg på Västtrafik, till Ny Teknik.

SJ:s Zefiro Express inte byggda

SJ:s variant av Zefiro Express är inte ännu byggda, men det är däremot Västtrafiks. De första X80-tåget anlände nyligen till Sverige efter en resa med tågfärjan M/S Skåne från Rostock till Trelleborg. Coronapandemin har försenat leveransen med ett och ett halvt år, men under de närmast kommande månaderna anländer nästkommande fyra tågsätt. Det rapporterar järnvägssajten Järnvägar.nu, som även berättar att det i slutet av april blir provkörningar i full hastighet på avlysta spår, bland annat på sträckan Tortuna-Ekolsund.

När tågen sedan sätts i trafik är det först på sträckan mellan Göteborg och Trollhättan/Vänersborg där det redan i dag är tillåtet att köra 200 km/h.

Prototypbild av SJ:s nya X80-tåg. Illustration: SJ

Prototypbild av SJ:s nya X80-tåg. Illustration: SJ

Västtrafik och SJ:s tåg är alltså i grunden samma modell men har bland annat olika inredning. SJ:s tåg har plats för cyklar på ett helt annat sätt än vad dagens SJ-tåg har. SJ:s presstjänst betonar dock för Ny Teknik att bilderna visar en prototypskiss och att det slutliga utseendet kan ändras. På Västtrafiks tåg kommer det att finnas två cykelytor, med plats för ungefär fyra cyklar.

Utrymme för cyklar är en följd av de nya EU-regler som stipulerar att nya och renoverade tåg ska utrustas med särskilda cykelplatser och cykelställ. Tågen ska ha plats för minst fyra cyklar och reglerna träder i kraft 2025.

Svenska Icomera levererar lösning för bättre uppkoppling

Radiotransparenta fönster ska ge bättre mobiltäckning på SJ:s tåg, medan Västtrafik utreder frågan. Västtrafiks tekniska lösning för förbättrad mobiluppkoppling är i stället mobilförstärkare, repeaters, ombord på tågen.

– Det kompenserar till viss del signalförlusten som kommer från vagnskorgens täta väggar. Vi utreder dock om det kan vara ett alternativ i framtiden med så kallade ”läckande fönster” som inte isolerar signalen lika mycket som vanliga tågfönster, säger Emelie Backede.

Prototypbild av SJ:s nya X80-tåg. Illustration: SJ

Tågen kompletteras även med effektiv internetuppkoppling. Västtrafik uppger för Ny Teknik att det handlar om lösningar från Icomera i deras tåg, men SJ vill i dagsläget inte ge fler detaljer om sina val. Däremot har Ny Teknik tidigare skrivit om att Icomeras teknik används av just SJ.

Icomeras teknik tar emot signaler från olika mobilnät, basstationer och satelliter – och samlar ihop och aggreggerar dem i en enhet som gör att användare ombord kan koppla upp sig via ett trådlöst nätverk.

Tester i extrem kyla och i extrem värme

Vagnarna är ljuddämpade och SJ:s version kan förflyttas med hjälp av batteridrift när det exempelvis är störningar i elförsörjningen. Västtrafiks X80-tåg är däremot inte konstruerade för det.

Prototypbild av SJ:s nya X80-tåg. Illustration: SJ Foto: SJ

Västtrafik har även låtit testa tågen i en klimattunnel i Wien för att se hur de klarar av allt från många minusgrader och snö till sommarhetta och sol. Målet var att stresstesta fordonen så mycket det bara gick för att säkerställa att de klarar det nordiska klimatet och för att se om det är något annat som behöver justeras innan tågen sätts i trafik.

– Det har genomförts en stor mängd funktionstester av olika system i extrem kyla och i extrem värme. Vi har i huvudsak konstaterat att fordonet fungerar oavsett klimat. Det kommer även att genomföras vintertester med ett fordon som körs i norra Sverige. De slutliga testerna där är beroende av vädret, så vi hoppas på en riktigt kall och snöig vinter redan i slutet av detta år, säger Emelie Backede.

Prototypbild av SJ:s nya X80-tåg. Illustration: SJ

De tåg som levereras till SJ och Västtrafik kan inte bara rulla i Sverige utan även i Danmark och Norge. Däremot är vagnskorgen för bred för exempelvis Tyskland – trots att det är där som den monteras.

I dagsläget är den genomsnittliga energiförbrukningen 0,081 kWh/personkilometer för hela SJ:s flotta, baserat på medelbeläggning. De nya supertågen hos SJ och Västtrafik kommer dock att vara klart energisnålare än så.

– Modernare teknik ger bättre total elförbrukning än äldre fordonstyper. De nya tågen har exempelvis återmatning av energi till nätet från elektrisk bromsning, och dessutom anpassar ventilationssystemet sin effektförbrukning till koldioxidnivåerna i fordonen. Vi har dock inga specifika siffror att dela med oss av, säger Emelie Backede.

SJ vill i dagsläget inte ge några fler detaljer till Ny Teknik men säger att man tillsammans med Alstom kommer att berätta mer på SJ:s årsstämmoseminarium den 27 april.

Anders Frick

Mer om: SJ Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt