Saabs nya center ska säkra framtidens svenska stridsflyg

2020-07-21 13:03  

Saab öppnar ett utvecklingsnav i Storbritannien. Där ska teknik till både Gripen E/F och på sikt även helt nytt stridsflygsystem tas fram.

På måndagen stod det klart att Saab investerar 50 miljoner pund, motsvarande drygt 500 miljoner kronor, i att bygga upp ett center för teknikutveckling av ”framtida stridsförmåga” i Storbritannien.

Här ska svenska ingenjörer jobba nära tillsammans med brittisk försvarsindustri i utvecklingen av systemintegration och avancerade tekniker inom stridsflyg. Saab siktar på att både ta fram teknik som kan användas till nya Gripen E, och vad som på sikt ska bli stridsflygplanets efterföljare.

– Stridsflyg är en viktig del av Sveriges försvarsförmåga och definieras i Sverige som ett nationellt säkerhetsintresse, sa Micael Johansson, vd och koncernchef för Saab, på måndagen.

Läs mer: Saab börjar tillverka Gripen i Brasilien

Det nya centret blir också ett nav för Saabs deltagande i FCAS-programmet (Future Combat Air Systems). Det är ett bilateralt samarbete mellan Sverige och Storbritannien med syftet att undersöka förutsättningarna för en gemensam utveckling av Future Combat Air Systems, FCAS.

Bemannas med svenska ingenjörer

Målet för Storbritannien är att till år 2035 tagit fram ett nytt stridsflygsystem som kan ersätta dagens Eurofighter Typhoon. Projektet går än så länge under namnet "Tempest". Systemet ska kunna flygas både bemannat och obemannat, samt användas för att kontrollera svärmar av drönare.

För Ny Teknik beskriver Saab det nya centret som en ”viktig pusselbit” i en strategi som dels ska säkerställa teknikutveckling av den svenska stridsflygförmågan, dels hjälpa försvarindustriföretaget att etablera sig i Storbritannien.

– Centret utgör en del av Saabs långsiktiga plan för den brittiska marknaden som innebär att utveckla förmågor i landet, investera i forskning och utveckling samt att bygga immateriella rättigheter, säger Charlotte Nilsson på Saabs pressavdelning.

Läs mer: Saab får in storordrar på underhåll och ammunition

Var i landet ska centret ligga?

– Platsen där Saab ska förlägga FCAS-centret övervägs för närvarande, vi kommer att återkomma med datum och plats längre fram.

Inledningsvis ska det nya centret bemannas med svenska ingenjörer. Det rör sig om flygingenjörer från Linköping samt Saab-experter på sensorer och system för elektronisk krigföring från Göteborg och Järfälla. Exakt hur stor personalstyrkan blir, och när centret förväntas vara i full drift, vill Saab dock inte svara på.

– Initialt kommer anställda från Saab i Sverige att stärka upp vår verksamhet i Storbritannien, dessa kommer i huvudsak vara ingenjörer. Men vi kommer även att anställa fler brittiska kollegor och utöka verksamheten i Storbritannien. För närvarande tillhandahåller vi inga fler siffror eller prognoser, säger Charlotte Nilsson på Saab.

Hur viktigt är FCAS-programmet för utvecklingen av framtidens stridsflygssystem?

– Investeringen är en del i Saabs långsiktiga åtagande att utveckla ny Combat Air-teknik. Saab lägger vikt på att ständigt ligga i teknologins framkant. FCAS-samarbetet är för oss en stor del i detta.

Läs mer: Försvaret köper torpeder från Saab

”Tekniken ska kunna återföras till Gripen E”

I en intervju med SvD berättar Saabs vd Micael Johansson att centret i Storbritannien bland annat ska fokusera på att ta fram teknik för radar och andra sensorer, nya material till planen och användning av artificiell intelligens, ai. Tidigare i år genomförde exempelvis Saab den första flygningen med ett nytt stridsradarsystem av Aesa-typ.

– Teknologin vi tänker utveckla med brittisk industri kan vi återföra till Gripen E som ska leva i många decennier framöver och uppgraderas efterhand. Därför är det här samarbetet lika viktigt för Gripen som det är för att få fram nästa generation system, säger Micael Johansson till tidningen.

Det här är Gripen E/F

Gripen E är den nya enkelsitsiga versionen av Gripen, F är den dubbelsitsiga. Avvikande siffror för F inom parentes.

Typ: Enkelmotorigt enhetsflygplan som lämpar sig för jakt, attack och spaning.

Längd: 15,2 meter (15,9)

Bredd: 8,6 meter

Max dragkraft motor: 98 kN

Toppfart: Mach 2.

Kalle Wiklund

Mer om: Saab Saab Gripen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt