Premium

Saabs nya Aesa-radar luftburen för första gången

Saab har flugit med sin nya stridsflygsradar som för första gången är av Aesa-typ – och där halvledarmaterialet utgörs av galliumnitrid.

Publicerad

Den första provflygningen ägde rum i början av april i år. Flygplanet som användes var ett Saab 39 Gripen C/D, det vill säga den generation som finns i det svenska flygvapnet i dag.

– Nu har vi varit uppe i luften och vi är nöjda med resultatet, både vad gäller stabilitet och att radarn såg rätt saker, även om vi inte direkt hade en hel armada av fientliga stridsflyg runt omkring oss, säger Anders Carp, chef för affärsområdet Surveillance på Saab, skämtsamt och syftar på coronasituationen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här