Saabs nya Aesa-radar luftburen för första gången

2020-04-30 17:38  

Saab har flugit med sin nya stridsflygsradar som för första gången är av Aesa-typ – och där halvledarmaterialet utgörs av galliumnitrid.

Den första provflygningen ägde rum i början av april i år. Flygplanet som användes var ett Saab 39 Gripen C/D, det vill säga den generation som finns i det svenska flygvapnet i dag.

– Nu har vi varit uppe i luften och vi är nöjda med resultatet, både vad gäller stabilitet och att radarn såg rätt saker, även om vi inte direkt hade en hel armada av fientliga stridsflyg runt omkring oss, säger Anders Carp, chef för affärsområdet Surveillance på Saab, skämtsamt och syftar på coronasituationen.

Testerna kommer att pågå i tre, fyra månader.

Radarn heter i grunden PS-05/A och har funnits i Gripen sedan början av 1990-talet. Det är en pulsdopplerradar ursprungligen utvecklad av Ericsson och Marconi Electronic Systems. Den har sedan dess uppdaterats flera gånger. Den senaste tillgängliga versionen har tillägget Mk4.

Tog beslut om ny Aesa-antenn

Men efter att under många år ha fokuserat på programvaran insåg Saab för några år sedan att det var dags att även byta ut själva antennen för att göra radarn tillräckligt kompetent för dagens stridsflyg.

Den nya version som Saab nu utprovar skiljer sig på flera punkter jämfört med Mk4.

Först och främst är den nya versionen av Aesa-typ (Active Electronically Scanned Array) vilket är en betydligt mer avancerad radar. Antennen sitter monterad på en platta i planets nos och består egentligen av en mängd små antenner som kan styras individuellt. Det gör att radarn kan förflytta loben momentant och därmed utföra flera olika funktioner samtidigt, till exempel följa två olika mål.

Hamnar inte i Gripen E

I alla tidigare versioner av PS-05/A används den betydligt äldre tekniken med mekaniskt styrd antenn som sveper fram och tillbaka.

– Att gå ifrån mekaniken innebär att det är färre saker som kan bli slitna eller behöva bytas ut, säger Anders Carp.

Saabs nya Aesa-radar kommer dock inte i nuläget att hamna i den nya generationen Gripen E eftersom tiden inte räckte till för att få den klar till det nya flygplanet. I Gripen E sitter i stället ES-05 Raven utvecklad av en fristående brittisk del av italienska Leonardo. Raven är också en Aesa-radar.

Saab har inte uteslutit att deras nya stridsflygsradar kommer att monteras på en vridplatta (så kallad swash plate) på samma vis som Raven-radarn. Men hittills har de inte brytt sig om det. Vridplattan gör att synfältet blir större.

Galliumnitrid sänker kylbehovet

Ytterligare en nyhet är att Saabs stridsflygsradar för första gången är byggd med halvledarmaterialet galliumnitrid.

Fördelen med galliumnitrid (GaN) framför kisel eller galliumarsenid är framför allt lägre effektbehov och bättre värmetålighet. Saab har varit drivande i utvecklingen av tekniken tillsammans med Chalmers och var tillsammans med Raytheon först att kommersialisera den i radarsammanhang. Tekniken finns redan i Saabs mark- och sjöbaserade system som Giraffe 1X och 4A samt i spaningsflygplanet Global Eye.

– Med galliumnitrid kan du sända med högre effekt, får längre räckvidd och kan stötta dagens och framtidens vapen med längre räckvidd under hela färden i stället för bara under delar av den. Noggrannheten blir bättre och du är inte lika beroende av mycket kraft och kyla. Det finns alltid en begränsad budget av kraft och kyla på ett stridsflygplan, säger Anders Carp.

Hur lång räckvidd radarn faktiskt har är dock inget som företaget avslöjar.

Den arbetar på X-bandet vilket innebär mellan ungefär 8–12 GHz. Det är ett lämpligt område för stridsflygplan, av flera skäl.

– Det innebär en bra mix mellan att kunna göra antennen tillräckligt liten och ändå få tillräcklig räckvidd. Går du högre upp i frekvensbandet krävs mer kraft och går du längre ner krävs större antennyta. Så X-bandet är perfekt för stridsflyg, säger Anders Carp.

USA-kund har beställt antennen

I oktober 2018 blev det offentligt att en kund i USA beställt den nya Aesa-antennen med galliumnitrid. Saabs förhoppning är att befintliga Gripen C/D-kunder ska vilja uppgradera sina radarsystem till den nya Aesa-tekniken.

En stor fördel vid den utprovning som nu pågår är mängden data som samlas in. Den gör det möjligt att göra omfattande uppdateringar av programvaran mellan provflygningarna.

– Det är helt makalöst vilken skillnad det är i dag jämfört med för bara 5–10 år sedan, säger Anders Carp.

Johan Kristensson

Mer om: Saab Radar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt