Så ska Volvo klara sig ur coronakrisen bättre än konkurrenterna

2020-04-20 10:34  

Med febertermometer vid entrén och en meters avstånd från person till person har Volvo Cars startat bilfabriken i Göteborg igen. ”Vi måste komma i gång med produktionen utan att äventyra någon medarbetares säkerhet och hälsa”, säger vd Håkan Samuelsson.

Efter tre veckors driftstopp har Volvo Cars startat om fabriken i Torslanda, med omkring 6 500 anställda.

Karosstillverkningen var först ut på banan. Natten till måndag gick det första skiftet i slutmonteringen på. Det är inte tal om fulla arbetsveckor ännu.

”Bra tradition”

Företagshälsovården finns på plats vid entrén, alla lokaler är extra städade, alla arbetsstationer har granskats ur perspektivet social distansering, och man får ta sin matrast på ställen där det annars inte är tillåtet – för att alla ska sprida ut sig.

Läs mer: Uppsagd Volvo-konsult: ”Vi försöker hjälpa varandra”

På arbetsstationer där det är tvunget att arbeta nära varandra används munskydd.

– Vi har en bra tradition på Volvo att tänka på säkerhet i fabrikerna. Det känns naturligt nu att tänka på en annan typ av skyddsutrustning, som munskydd och handskar, och på att tvätta händerna. Kan vi göra detta bättre än andra så har vi en fördel, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.

– Det handlar om att komma ur den här situationen lite bättre än våra konkurrenter. Allt är relativt, konstaterar han.

Oro för lågkonjunktur

Tre veckors driftstopp och en efterfrågan i Europa och USA som nästan raderats ut sätter förstås spår i företagets ekonomi. Frågan är hur stora de blir.

– Det är väldigt svårt. Jag tror inte att man ska spekulera om det.

– Självklart kommer det att bli en stor påverkan på första kvartalets och första halvårets resultat. Men vi återkommer till det när vi har siffrorna, säger Håkan Samuelsson.

Han ser ett stort värde i att starta produktionen igen, och närma sig en mera normal situation.

– Låter vi detta gå för långt kommer det att vara förödande för hela ekonomin, och vi riskerar att dras ner i en lågkonjunktur som vi inte vill ha, framhåller Samuelsson.

Läs mer: Så slår coronakrisen mot svensk industri

Till att börja med bygger Volvo bilar som kunder redan beställt.

I karossfabriken, där drygt 1 000 personer jobbar, har man redan hunnit med några skift.

– Det som är annorlunda är att vi har fler restriktioner för hur vi ska förhålla oss till vissa saker och ting. Annars rullar vi på, säger Hiwa Zarza, lagledare i karosseriet.

Just där han jobbar har man inte behövt planera om för att hålla avstånd.

– Men vi ska tvätta händerna så ofta det går, och vara extra noga med att undvika köer, säger Zarza.

Stämplar inte ut

Han beskriver stämningen bland arbetskamraterna som "förvånansvärt bra", när man nu är tillbaka i fabriken.

– Det är klart att folk är oroliga för smittspridningen och så. Man försöker sköta sitt så gott det går, beskriver Hiwa Zarza.

Under de första dagarna inleds varje skift med en kort samling, där man kan ta upp frågor och oro. Vid skiftets slut är kravet på att stämpla ut just nu borttaget, för att undvika köbildning.

Men på sikt finns en oro, för efterfrågan på bilar.

– Det är klart. Man skulle ljuga om man säger något annat, medger Hiwa Zarza.

Fakta: Volvo Cars

Ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Hade i genomsnitt drygt 41 000 heltidsanställda under förra året.

Huvudkontoret ligger i Torslanda på Hisingen. Cirka hälften av de anställda finns i Göteborg.

Volvo Cars har bilfabriker i Torslanda, i belgiska Gent, i Chengdu och Daqing i Kina, samt i Charleston i sydöstra USA. Man har även bland annat en motorfabrik i Skövde och en komponentfabrik i Olofström.

Fabrikerna i Sverige och Gent har återstartat efter coronastoppet, eller gör det efter helgen.

Fabriken i USA planeras starta 11 maj.

Fabrikerna i Kina är redan igång.

Volvo Cars levererade 705 000 bilar världen över 2019. Det innebar nytt försäljningsrekord för sjätte året i rad.

Micke Larsson/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt