Så ska stålindustrin minska sina utsläpp

2021-01-03 06:00  

Svensk järn- och stålindustri arbetar för att bli fossilfri. Här är tio artiklar om omställningen – som även pågår i grannlandet Norge.

Greenirons testugn i Älvsjö. Foto: Greeniron
 

De satsar på mini-Hybrit för återvinning

I jätteprojektet Hybrit testar svensk stålindustri teknik för storskalig tillverkning av fossilfritt stål. I Älvsjö i Stockholm driver uppstickaren Greeniron en testugn för att göra samma sak i mindre skala – på restprodukter och avfall från industrin.

Här kan du läsa artikeln om Greeniron.

Malmberget. Foto: Fredric Alm

Analys: Fyra hinder LKAB måste klara för att bli fossilfritt

Den statliga gruvjätten LKAB har pekat ut vägen fram till målet att bli koldioxidfritt 2045. Strategin möts av mycket beröm. Men det finns fyra hinder som bolaget måste ta sig över, skriver Ny Tekniks Linda Nohrstedt.

Här kan du läsa analysen.

Pelletsverket i Malmberget. Foto: Per Juntti/LKAB

Gruvjättens planer på fossilfritt järn kräver 55 TWh

Statliga LKAB har fattat beslut om sin framtidsstrategi. Järnsvamp framställd med grön vätgas ska på sikt ersätta bolagets järnmalmspellets. Omställningen beräknas kosta cirka 20 miljarder kronor och kräva 55 TWh el per år.

Här kan du läsa artikeln om LKAB:s tramtidsstrategi.

Glödande stålämnen bearbetas i flera valspar för att bli armeringsjärn i Celsas valsverk i Mo industripark. Foto: Celsa Nordic

Norsk ståltillverkare: ”Vätgas i stålindustrin är en ny teknikrevolution”

Flera norska bolag samarbetar för att bygga upp en komplett värdekedja för grön vätgas. Ståltillverkaren Celsa Nordic ska driva ugnen i valsverket med det nya bränslet.

Här kan du läsa artikeln om Celsas planer.

Ijmuiden. Foto: Science Photo Library/TT

SSAB siktar på att bli dubbelt så stort

Ståljätten SSAB vill köpa ett stålverk i Nederländerna av Tata Steel. Köpet skulle i ett slag nästan fördubbla stålbolagets produktionskapacitet.

Här kan du läsa artikeln om planerna.

Inom stål och metall anser bara 11 procent av de förtroendevalda som svarat på Sveriges Ingenjörers enkät att den ekonomiska situationen i dagsläget är god. Foto: Anders Wiklund/TT

Framtidstro i teknikindustrins företag – men svårt läge för stål och metall

Det ekonomiska läget ser ljust ut, svarar en majoritet av de förtroendevalda inom teknikindustrin. Men inom stål och metall tycks läget desto svårare.

Sveriges ingenjörer har bett fackligt förtroendevalda att ge sin bild av det ekonomiska läget på sina företag. Här kan du läsa artikeln.

Stålindustrins pilotanläggning Hybrit. Foto: Henrik Montgomery/TT

Försvaret: Nej till stora Hybrit-projektet i Luleå

Försvarsmakten vill inte att det byggs en demonstrationsanläggning för fossilfri ståltillverkning i Luleå.

Här kan du läsa artikeln om Försvarsmaktens nej.

SSAB:s teknikchef Martin Pei. Foto: Linda Nohrstedt

Här tar stålindustrin klivet bort från masugnen

En tusenårig tillverkningsmetod ska gå i graven. Det är ambitionen med stålindustrins prestigeprojekt Hybrit. Pilotanläggningen för fossilfritt stål startades i slutet av augusti.

Här kan du läsa artikeln om starten av pilotanläggningen.

Här syns flamman från två brännare i pelletsverket i Malmberget. Brännaren närmast i bild eldades vid tillfället med tallbeckolja medan den motstående brännaren eldades med fossil tjockolja. Foto: LKAB

Alternativa bränslen gav LKAB mer kvävedioxid

Gruvbolaget LKAB vill bli koldioxidfritt till 2045 och testar nya bränslen till pelletsverken. Men vägen till nollutsläpp är ännu oklar.

Här kan du läsa artikeln om bränsletesterna.

Järnsvamp. Foto: LKAB

Ny Teknik Insight: Hybrit – den svenska stålindustrin ställer om

Stålindustrin satsar på fossilfri tillverkning av stål. Miljardprojektet Hybrit kommer att kräva stora mängder el, och många tekniska steg måste klaffa på vägen mot det nya stålet.

Här kan du ladda ner Ny Tekniks kompendium om Hybrit.

Linda Nohrstedt

Mer om: Koldioxid Hybrit

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt