Så ska forskningsfartyget undersöka Estonias vrak

2021-06-28 06:00  

Snart påbörjas de nya bottenundersökningarna vid Estonias vrak. Tre olika tekniker används.   – Något sådant här har inte gjorts förut, säger befälhavaren på forskningsfartyget som fått uppdraget.

Den 1 juli träder en ny lag i kraft som upphäver gravfriden vid Estonias vrak, och mellan den 8 och 18 juli ska undersökningarna utföras av R/V Electra af Askö. Fartyget ägs av Stockholms universitet, som ska utföra uppgiften tillsammans med den estniska isbrytaren EVA-316. Allt på uppdrag av de svenska och estniska haverikommissionerna. 

En ordentlig bild av Estonia kommer vi troligen att få först när fotorobotar genomför en fotogrammetrisk undersökning nästa vår. Det som ska göras i sommar är förberedande undersökningar. Vraket, havsbottnen och vattnet ska undersökas med en mängd olika tekniker, bland annat för att ta reda på hur Estonia ligger.

– Bottnen är väldigt mjuk och lös. Det har spridits ut 300 000 kubikmeter sand och lagts ut geotextil runt fartyget, vilket kan vara ett hinder. Fartyget kan också ha rört sig eftersom vi vet att skred har inträffat på botten. Vi vill veta förutsättningarna innan vi ger oss ner för att fota, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör för Statens Haverikommission.

Läs mer: 25 000 stillbilder ska ge svaret på Estoniagåtan

Får fram en 3d-bild av havsbottnen

Under de tio dagarna i juli är det Thomas Strömsnäs, sjökapten med mångårig erfarenhet från isbrytaren Oden, som för befäl på Electra. 

– Den huvudsakliga uppgiften är att fastställa bottenförhållandena. För det kommer vi att använda ett multistrålande ekolod, vilket ger oss en bild av hur bottnen ser ut och hur fartyget ligger, säger han.

Resultatet blir en 3d-bild av havsbottnen, som kan vara relevant för att förstå hur Estonia rört sig där nere. 

– Det handlar om att undersöka hur hård bottnen är, om det är lera, sand, eller berggrund. För det använder vi ett bottenpenetrerande ekolod i ett rutnät, vilket gör att vi får veta hur det ser ut en bit ner, säger Thomas Strömsnäs.

Läs mer: Marinexperten: Fokusera på orsaken till systemkollapsen 

Kan ta sedimentprover sex meter ner

Detta kan kompletteras med sedimentprover, som Electra som mest kan ta sex meter ner. Slutligen ska akustiska strömmätare mäta hur vattnet rör sig på platsen. 

– Allt handlar om att fastställa de yttre förhållandena inför en mer omfattande undersökning nästa år. Det är Electra väldigt väl lämpad för, det finns inte särskilt många båtar i Sverige med den utrustningen som krävs. Och på universitetet har vi också den expertisen som krävs för att tolka datan, säger Thomas Strömsnäs. 

Hur exakta siffror kan ni få fram om hur bottnen ser ut? 

– Ju djupare det är, desto mer missar vi på bilderna från ekolodet. Nu talar vi om åttio meters djup, då kan vi inte se föremål som är mindre än någon eller några decimeter. Däremot vet vi exakt var vi mäter.

Läs mer: Forskningsfartyget är atomdrivet – och har plats för flera hundra personer

"Ett svårt vrak eftersom det lutar"

För att komma runt problemet kan ekolodet kompletteras med ett sidoseende ekolod. 

– Vi kommer troligen att köra det också, men det är inte helt bestämt. Med ett sådant ekolod kan vi se väldigt små detaljer, utan att vi vet exakt var vi mäter. Kombinerar man de får man det bästa av två världar, säger Thomas Strömsnäs. 

Är Estonia ett svårt vrak att undersöka? 

– Det är ett svårt vrak eftersom det lutar, man kommer inte åt allt från ytan. Annars är det inte särskilt klurigt. Men något sådant här har inte gjorts förut, så vi är inte säkra på vad vi kommer att få för resultat.

Läs mer: Så fungerar forskningsfartyget RV Skagerak

Kombinerade tekniker ger en bra bild

Estonia har sjunkit ner i bottnen och ligger lutad, vilket gör att Electra inte kommer att kunna skanna av hela vraket från ytan. Lösningen på det problemet kommer från det estniska fartyg som ska delta, EVA-316. Hon bidrar med ett ekolod kallat mesotech, som sitter på en liten ställning på botten och roterar för att skanna av ytan runt sig. Om den ställs nära Estonia och flyttas runt efterhand kommer det att ge en bild av exakt hur vraket ligger på bottnen. 

– Kombinerar man alla tekniker: Multistrålande ekolod, sidoseende ekolod och mesotech, får man en väldigt bra bild av vraket och havsbottnen, sammanfattar Thomas Strömsnäs. 

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt