Så placerar Cevts teknik bilen rätt vid trådlös laddning

2020-03-17 06:00  

Det räcker att elbilen hamnar några centimeter fel för att den trådlösa laddningen ska tappa i effekt. Volvosyskonet Cevt har därför utvecklat en lösning som även öppnar för laddning av autonoma fordon.

Vilken sorts elbilsladdning blir morgondagens standard? Frågan är knappast avgjord men den induktiva varianten, där energin överförs trådlöst, är förstås en lockande tanke för att slippa plugga i och ur kabeln.

Bekvämlighet är också den främsta drivkraften för Geelyägda utvecklingsbolaget Cevt i Göteborg i arbetet med att ta fram en trådlös laddlösning till koncernen, där bland andra Volvo Cars, Polestar samt Lynk & Co ingår.

Måste placeras inom en kvadratdecimeter

Men för Cevt handlar det om att lösa ett nytt problem som uppstår då den induktiva laddningen ersatt sladden. Positioneringen av fordonet blir mycket viktig för att laddeffekten inte ska sjunka drastiskt. Jörgen Wulfsberg, chef för laddsystem på Cevt, berättar att mottagaren under bilen måste hamna inom en yta på cirka en kvadratdecimeter över laddplattan. Optimalt placerat har systemet en verkningsgrad på cirka 96 procent.

– Det räcker att flytta bilen fem centimeter så är vi nere på 94–95 procent. Och flyttas den 15 centimeter sjunker den till 90 procent. Så rutan man behöver pricka är rätt liten. Annars är det bara slöseri med energi, säger han.

Därför bestämde sig Cevt för att utveckla en teknik som automatiskt positionerar bilen inom den eftertraktade kvadratdecimetern. Tekniken har nu demonstrerats, med gott resultat.

Momentum Dynamics deltar

Projektet genomförs tillsammans med amerikanska Momentum Dynamics som står för själva laddutrustningen, alltså en platta som placeras på till exempel garageuppfarten samt en mottagare som placeras under bilen. Laddutrustningen har ett eget system för positionering i form av en utsänd radiosignal. Men den fungerar bara på korta avstånd.

Därför skapade ingenjörerna en integrerad lösning där bilen, en Lynk & Co laddhybrid, först använder sig av parkeringssensorerna och den egna radarn för att hitta laddplattan. Detta har testats från cirka 10 meters avstånd. När bilen närmar sig plattan försvinner den slutligen ur "synhåll" för bilens egna sensorer. Systemet går då sömlöst och gradvis över till plattans eget positioneringssystem för att placeringen ska bli optimal.

I demonstratorn har föraren använt en knapp för att aktivera funktionen. Men lösningen öppnar också upp möjligheten för smidig laddning av helt autonoma fordon.

– Det är en stor fördel om det inte behövs handpåläggning eller robotarm för att koppla in en laddkabel. Vi tycker att detta är en elegant lösning för autonoma fordon, säger han.

Läs mer: Fem intressanta laddalternativ – vi fortfarande väntar på

Momentum Dynamics levererar induktiva laddlösningar på upp till 200 kW, men då gäller det bussar. För personbilar handlar det snarare om max 70 kW.

– Huvudsyftet för vår del var upplinjeringen av bilen. Laddeffekten anpassades för laddhybriden, det vill säga cirka 20 kW, säger Jörgen Wulfsberg.

Största och roligaste utmaningen

Projektet största – och roligaste – utmaning var att integrera lösningen i en befintlig bil, enligt Jörgen Wulfsberg.

– Vi har nu tagit fram en prototyp och sen är det vårt vanliga jobb som ingenjörer att industrialisera och integrera lösningen i en färdig produkt, säger han.

När och om tekniken finns att köpa i en serieproducerad bil vill han dock inte säga något om i nuläget.

– Vi utvecklar och lämnar över lösningar till de olika varumärkena i koncernen. Sen är det upp till dem att kommunicera vilka produkter de sätter på marknaden.

Ett par års utveckling återstår

Baserat på utvecklingsstadiet bedömer han att det fortfarande dröjer ett par år innan det kan bli aktuellt. Vad funktionen kan komma att kosta är heller inget han vill sia om.

Jörgen Wulfsberg är mycket nöjd med vad projektet åstadkommit.

– Vi tycker att resultatet verkligen visade att det är den typ av system vi är ute efter, sett till användarvänlighet och bekvämlighet. Det ger dessutom möjligheten att finna laddlösningar till helt autonoma fordon. Jag skulle säga att det var en succé, säger han.

Fakta: Cevt

Namn: Cevt, China Euro Vehicle Technology.

Koncern: Del av Zhejiang Geely Holding, där även Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co samt Lotus ingår.

Gör: Forskning kring och utveckling av fordonsteknik som används inom koncernen.

Grundat: 2013

Ort: Göteborg

Anställda: Cirka 2 000 personer

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt