Premium

Så placerar Cevts teknik bilen rätt vid trådlös laddning

Det räcker att elbilen hamnar några centimeter fel för att den trådlösa laddningen ska tappa i effekt. Volvosyskonet Cevt har därför utvecklat en lösning som även öppnar för laddning av autonoma fordon.

Publicerad

Vilken sorts elbilsladdning blir morgondagens standard? Frågan är knappast avgjord men den induktiva varianten, där energin överförs trådlöst, är förstås en lockande tanke för att slippa plugga i och ur kabeln.

Bekvämlighet är också den främsta drivkraften för Geelyägda utvecklingsbolaget Cevt i Göteborg i arbetet med att ta fram en trådlös laddlösning till koncernen, där bland andra Volvo Cars, Polestar samt Lynk & Co ingår.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här