Så ofta brinner Teslas bilar jämfört med snittet 

2021-04-22 16:23  
En Tesla Model S i brand i delstaten Washington, USA, 2013. Foto: Youtube

Klipp där en Model S batteri fattar eld ger många klick, Men nu har tillverkaren presenterat statistik som visar att det är tio gånger vanligare att snittbilen brinner än en Tesla.

Det blir ofta rubriker när en Tesla är inblandad i en krasch – inte minst med tanke på att företaget ofta understryker hur säker och beprövad bilarnas teknik är. Under helgen omkom två personer när deras Model S kraschade in i ett träd i Houston,Texas. Ingen satt bakom ratten, utan personerna var placerade i passagerarsätet samt baksätet.   

Elon Musk har redan twittrat om att förarstödet Autopilot inte var aktiverat och att bilen inte heller var utrustad med vad Tesla kallar "Total självkörninsförmåga". Till detta behöver standardversionen av Autopilot linjemarkeringar att följa, vilket inte fanns vid olycksplatsen.

Läs mer: Musk om kraschen: Autopilot var inte aktiverat 

14 bränder 2013–2018

Det var branden som dödade passagerarna samt totalförstörde bilen – och genom åren har eldsvådorna sannolikt utgjort en större pr-mässig utmaning för Tesla än krascherna. Mellan 2013 och 2018 drabbades 14 stycken Teslor av bränder, rapporterar Autoblog, och problemet har fortsatt.    

Några exempel är under 2019 då en Model S fattade eld eftar att ha skrapat underredet mot en stensatt kant – och under 2020 brann en Model S av okänd anledning i Florida  I december var det en ägare i Texas som stannade sin fem år gamla Model S efter att han hört en rad smällar från bilen – kort därefter slog eldslågor ut från Teslan, enligt föraren "likt en eldkastare". Det rapporterar Washington Post.

Läs mer: Brinnande elbilsbatterier – ovanligt men en utmaning

En brand per 330 miljoner kilometer

Som en motvikt till de dramatiska klipp och bilder som cirkulerar presenterar biltillverkaren regelbundet sin senaste statistik kring krockar och brand, i "Tesla Vehicle Safety Report". Mellan åren 2012-2020 visar statistiken från the National Fire Protection Association (NFPA) samt U.S. Department of Transportation att en Tesla brinner en gång per 330 miljoner körda kilometer. Detta enligt Teslas olycksrapport.

Om man tar bort 2020 blir statistiken något sämre – en brand per 281 miljoner kilometer.

Det generella snittet för bilar i USA är enligt National Transport and Safety Authority (NHTSA) en brand per 30 miljoner kilometer. Det innebär att mellan 2012-2019 så var bränder hos andra bilar drygt nio gånger vanligare jämfört med en Tesla. Och om man tar med statistiken från 2020 så landar är sannolikheten för brand omkring elva gånger större för de som inte äger en Tesla.

Läs mer: Elbilsbrand ger mindre mängd giftig gas än tidigare befarat

Även P-husbränder medräknade

För att datan ska vara jämförbar har Tesla i likhet med NHTSA även tagit med de fordon som fattar eld till följd av omständigheter som inte är kopplade till bilen, exempelvis bränder i parkeringshus eller anlagda pyromandåd.

Tesla ger väldigt lite information om hur de har samlat in och jämfört datan. En invändning mot företagets jämförelse med med hur vanliga bränder är i den samlade bilparken är att Teslas bilar förmodligen är betydligt yngre. Därmed har till exempel det elektriska kablaget inte utsatts för lika mycket slitage.

John Edgren

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt