Så fångade rollspelet Mutant ett Sverige efter katastrofen

2018-07-12 06:00  

Hur ser Sverige ut efter katastrofen? Frågan har nog eggat många. På 1980-talet var blev den högaktuell när det svenska rollspelet Mutant ledde en generation ungdomar in i en svensk postapokalyps. Nu kommer boken som gräver i spelets historia.

Den stora katastrofen har ägt rum, kärnvapnen har detonerat och århundraden passerat. Nu är det dags att utforska kvarlevorna av civilisationen – och du stöter på en muterad bäver mitt ute i skogen.

Välkommen till det klassiska bordsrollspelet Mutant. En svensk postapokalyps från 1984 som kan summeras med sex ord.

– Det finns muterade älgar med hagelbrakare! säger Orvar Säfström med eftertryck.

Tillsammans med förlagskollegan Jimmy Wilhelmsson skriver han på den tjocka boken Mutant – Minnen från den förbjudna zonen. I vintras samlade de in drygt en halv miljon kronor från nostalgiska fans som ville läsa allt – verkligen allt! – om sin barndoms äventyr i ett Skandinavien efter krisen.

Bakgrundshistorien i originalutgåvan av Mutant är knepig.

Samhället som vi känner det börjar falla samman när jordprover som hämtats hem från en Marsexpedition sprider en slags obotbar sjukdom som slår civilisationen i spillror. Världen sluts allt mer, aggressionerna mellan de kvarvarande makterna trappas upp och det ödesmättade kärnvapenkriget som världen gått och väntat på under kalla kriget bryter till sist ut.

Ett narrativ som låg helt rätt i tiden under åttiotalets första hälft

– 70-talet var oljekrisen, Vietnamkriget och Harrisburg. Det är dystopier och undergång. Allt det här leder fram till att det var asmycket av det postapokalyptiska under det tidiga 80-talet. Det gäller inte bara popkulturen. En av de kreddigaste svenska författarna när jag var barn var PC Jersild – och Efter floden är ju rena Mad Max. Den kommer ut två år innan Mutant, säger Orvar Säfström.

När rollspelarna som rullar sina tärningar tar plats i Mutant-världen har flera hundra år passerat sedan kärnvapenkriget. Men bomberna och strålningen har satt sina spår. Människor och djur har på något vis muterats ihop till ett.

– Djuren var en av de viktigaste grejerna. Jag tror inte att Mutant blivit hälften så populärt om du inte kunnat spela muterat djur. En muterad älg, björn eller vad du nu vill. Det var bara att välja, säger Jimmy Wilhelmsson.

Läs mer: Science fiction har tagit över tv-rutan igen – här 9 serier att hålla koll på

I det nya Skandinavien har Jämtland äntligen blivit en egen självständig republik, Danmark kallar sig numera för Ulvriket och Skåne är en sönderbombad, förbjuden zon dit du beger dig på egen risk. I Stockholmsområdet börjar sakta en ny, brutal regim att ta form, Pyrisamfundet.

– Det är ingen Mad Max-känsla där folk åker runt i öknen. Det är nästan som ett nytt bondesamhälle som börjat växa upp med små byar på landet. Det gör att det finns en massa teknik på 1700-talsnivå. Grepar, liar och ett och annat flintlåsgevär. Var de nu fått dem ifrån, säger Orvar Säfström.

För att komma i stämning räcker det att titta på omslaget till deras bok. Runt en lägereld i ett snöigt landskap där barrskogen breder ut sig i bakgrunden samsas en björn med scarf, en robot som huttrar och en solglasögonprydd mus som grillar korv.

En djupdykning ned i den svenska rollspelshistorien

Boken är författarduons andra djupdykning ned i den svenska rollspelshistorien. För ett par år sedan släppte de en rejäl bibel om förlaget Äventyrsspel, som gav ut både Mutant och storasyskonet Drakar och demoner. Den tegelstenstunga boken gick igenom varje titel som släppts på förlaget i stor detalj.

– När Mutant gjordes höll Äventyrsspel fortfarande på att jobba med andra utgåvan av Drakar och Demoner, den som blev det riktiga genombrottet för rollspel i Sverige. De kom ut med några månaders mellanrum hösten 1984 – och det är då rollspelandet tar fart i Sverige, säger Orvar Säfström.

Både han och Jimmy kom i kontakt med spelet i tioårsåldern. Många av spelarna var unga när de gav sig in i världen – och detsamma gäller kreatörerna. Äventyrsspel var kända för att anlita drivna tonåringar som satt uppe på nätterna och skrev berättelser till rollspelsböckerna som gavs ut i en strid ström.

Om den förra boken hade en snäv målgrupp går Mutant-boken ännu djupare. Författarna har intervjuat en rad personer som varit med och skapat rollspelet i dess många utgåvor. De har också gjort djupa grävningar i tillkomsten av alltifrån bokomslag till typsnitt. En nördresa som heter duga.

Skogar, städer och rymdresor

Spelet har kommit ut i en rad nyutgåvor genom åren. De svenska skogarna byttes för en tid mot cyberpunkiga William Gibson-inspirerade städer och senare under nittiotalet blev det rymdresor.

– Bristen på teknik i Mutant skapar längtan till något annat. Det växer in i cyberpunk. Spelarna tröttnar till slut på att springa runt med en yxa eller en 45:a Magnum med sex patroner. Till slut vill de ha en fungerande helikopter, spela i en Blade Runner-miljö eller åka i ett rymdskepp, säger Jimmy Wilhelmsson.

Så småningom ebbade den svenska rollspelsvågen ut. Förlaget Äventyrsspel som gett ut Mutant försvann efter en serie ekonomiska bakslag. Men 2014 tog sagan fart på nytt när förlaget Fria Ligan återupplivade det gamla varumärket med sitt Mutant: År Noll. Ett rollspel som går tillbaka till rötterna i den skandinaviska kärnvapenbombade myllan – och som dessutom tagit klivet vidare.

– Det Äventyrsspel aldrig fattade var att vi ville spela hemma i Malmö, åka till vår skola och se hur den såg ut när bomberna fallit. Det har man plockat upp mycket mer i År noll. Där finns ett trasigt Turning Torso och en sönderbombad Öresundsbro, säger Jimmy Wilhelmsson.

Läs mer: Fortnite har 125 miljoner spelare

Samtidigt har rollspel fått något av ett uppsving. Inte minst genom ett starkt genomslag i populärkulturen. Som i den nostalgidrypande tv-serien Stranger Things där huvudpersonerna lever ut sina Dungeons & Dragons-fantasier.

– Nu har folk som vet att vi skrev boken om Äventyrsspel börjat hör av sig till mig. De har sett Stranger Things med ungarna, sett Dungeons & Dragons, och undrar om det där fortfarande finns kvar, berättar Orvar Säfström.

Och i dag Mutant på god väg mot en ny storhetstid. I höst släpps, förutom Jimmy och Orvars bok, även dataspelet Mutant Year Zero: Road To Eden. Där Jimmy Wilhelmsson för övrigt är inhyrd som konsulterande Mutant-expert. Det är en saga fylld av arga ankor, vilda vildsvin och kanske en och annan älg som slänger hagelbrakaren på axeln.

Aktuella böcker och spel om Mutant

Mutant – Minnen från den förbjudna zonen av Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson.

Släpps: "Under hösten" 2018

Förlag: Fandrake

En coffee table-bok som går på djupet i historien om Mutant. Författarna undersöker alltifrån intervjuer med kreatörerna bakom spelets många versioner och tillägg och djupgrävningar i hur typsnitt och omslag kom till.

Mutant: År Noll - Rollspel i Sverige efter katastrofen

Släpptes: 2016

Förlag: Fria Ligan

Vill du uppleva Mutant på det gamla hederliga sättet finns Fria Ligans nyversion av det gamla bordsrollspelet. Samla några vänner, hitta på ett gäng mer eller mindre muterade karaktärer och utforska det fallna Skandinavien ihop.

Mutant Year Zero: Road to Eden

Släpps: Till PC, PS4 och Xbox One Under 2018

Utvecklare: The Bearded Laies

Den nystartade svenska spelstudion sliter för fullt med ett XCOM-inspirerat dataspel baserat på Mutant. Det är tänkt att släppas senare under året.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt