Premium

Risk för mer trängsel när de första självkörande bilarna kommer

Självkörande bilar kan på kort sikt innebära ökad trängsel på våra väger. Säkerhet och laglydighet är två av orsakerna, enligt en rapport i Volvos Drive Me-projekt.

Publicerad

Den dag uppkopplade datorer styr våra bilar kan en rad fördelar uppnås. Tänk bara på vad som i normala fall sker vid en kö på motorvägen. När bilen längst fram åter kan öka hastigheten sträcks kön ut som ett gummiband bakom den. Det brukar dröja innan sista bilen kan gasa på. Datorer kan däremot reagera omedelbart.

Men på vägen dit är risken snarare att vi får mer trängsel. Det är en av slutsatserna i en kommande rapport huvudförfattad av Torsten Bergh, civilingenjör och mångårig trafikanalytiker, numer seniorkonsult på Movea. Rapporten är finansierad av Vinnova och Trafikverket och är en del av Volvo Cars projekt Drive Me där självkörande bilar testas i Göteborg. Den presenterades på Transportforum i Linköping i torsdags.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här