Rapport: Så nära är biltillverkarna utsläppsmålet

2019-04-18 07:01  
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Trots löften kring elektrifieringen går utveckling åt fel håll. Det är tydligt i analysfirman Jatos senaste siffror. De värsta utsläppsbovarna är Mercedes, Mazda och Volvo.

Det är mindre än två år kvar tills dess att biltillverkarna i Europa ska ha nått EU:s mål om en bilflotta som i snitt släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer. Men hur går det egentligen? Om man betraktar analysfirman Jatos Dynamics senaste siffror så ser det allt annat än ljust ut. Utsläppen har gått från en minskning till en ökning de senaste två åren.

En stor orsak till att utsläppen är de högsta sedan 2014 är att allt fler européer har valt att rata diesel för bensin. Det har gjort att snittutsläppet ökat på 20 av 23 analyserade marknader. Under 2018 var den ökningen av koldioxid 2,4 gram/km. En annan orsak är införseln av den strängare körcykeln WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

– Ökningen av koldioxid är onekligen oroande och dåliga nyheter för både regeringar och de flesta biltillverkare. Istället för att röra sig framåt har industrin hamnat i regress i en tid då utsläppsmålen blir tuffare, säger Filipe Munoz, analytiker på Jato i ett uttalande.

Drastiska åtgärder kan behövas

Munoz anger att dieselbilar i snitt har ett lägre koldioxidutsläpp än bensinmotsvarigheter (3,2 g/km mindre), men att den positiva effekt som diesel har haft på utsläppskurvan nu börjar klinga av.

– Om den här trenden fortsätter och förflyttningen över till alternativa bränslen inte ökar – då kommer industrin behöva ta till mycket mer drastiska åtgärder för att möta målen kortsiktigt, säger han.

Det blir inte bättre av att högbyggda och tunga crossovern och suvar ökar i popularitet – bilklasser som inte är lika energieffektiva som mer traditionella bilar. Därtill minskar segmenten för småbilar.

Tittar man på de olika marknaderna så sticker icke EU-landet Norge ut som ett lysande exempel. Där minskades koldioxidutsläppen med 11,4 g/km till ett genomsnitt på 72,4 g/km. Sverige å andra sidan ökade utsläppet med 0,3 g/km. Sett till övriga Europa ligger vi nu på en 15:e plats efter länder som Rumänien, Grekland och Slovenien.

Men vilka märken är det som håller måttet bäst – och vilka slirar? Enligt Jato finns det en tydlig ledare: Toyota.

Läs mer: Volvo börjar tillverka populär suv i Kina

Den japanska tillverkaren har ett genomsnittsutsläpp på 99,9 gram/km – vilket inte bara är bäst, utan en förbättring jämfört med tidigare år. Detta beror enkom på att drivmedelsmixen för Toyota i stort är dieselfri. På platserna efter japanerna kommer Peugeot, Citroën och Renault.

Den tillverkare som har gjort den största förbättringen är Nissan vars Leaf gör rejält avtryck i företagets utsläpp, som minskade med 5,2 gram/km.

Tittar man på andra änden av tabellen är det inte precis glädjande siffror. Mercedes, Mazda och Volvo är sorgebarnen. Deras utsläpp ökade med 10,5 respektive 4,0 samt 5,8 gram/km.

Värst för PSA-koncernen

Enligt Jato ligger ett volymviktat utsläppsgenomsnitt av biltillverkarna på 119,7 g/km för 2018. Det innebär att tillverkarna på mindre än två år ska kapa bort nära 25 gram koldioxid per kilometer. 

Så vad skulle det då betyda om tillverkarna var tvungna att möta 2021 års krav med dessa siffror?

Jo, straffet skulle vara enorma böter där exempelvis Volkswagengruppen får betala in 9,19 miljarder euro – en bot som skulle innebära att koncernen betalade tre fjärdedelar av vinsten 2018.

Volvo å sin sida skulle inte få lika högt belopp i sitt kravbrev. Men 770 miljoner euro lär svida (82 procent av vinsten 2018) och det skulle innebära att de i snitt var tvungna att betala motsvarande 25 000 kr i böter per bil de säljer.

Värst skulle det bli för PSA-koncernen (Peugeot, Citroën, DS) som skulle behöva betala in 5,4 miljarder euro – vilket motsvarar 191 procent av den vinst man gjorde under fjolåret. Totalt riskerar alltså bilindustrin att få utsläppsböter på 33,6 miljarder euro. Förvisso lär EU inte tacka nej till mer pengar, men konsekvenserna av böterna skulle bli förödande – och bilindustrin står för en stor del av EU-ländernas BNP.

Jatos siffror är alarmerande, men de visar ett scenario som troligtvis inte kommer att infalla. Studierna exkluderar det stora elektrifieringståg som är på ingång. Tydliga exempel är VW-gruppens lansering av elbilsplattformen, Audi/BMW/Daimlers massintroduktion av laddhybrider och Volvos mildhybridinförsel. Tillverkare kan även välja att sluta sälja vissa modeller där eventuell utvecklingskostnad för att sänka utsläpp inte blir lönsam.

Därtill har ingen hänsyn tagits till att det lär bli en del kohandel med utsläpp – där Fiat Chrysler Automobiles sägs vara köpare av Teslas gröna krediter.

Hur det slutligen blir med böter och utsläpp återstår att se, men tiden börjar bli knapp.

Genomsnittsutsläpp per bilmärke 2018

1. Toyota 99,9

2. Peugeot 107,7

3. Citroën 107,9

4. Renault 109,1

5. Nissan 110,6

6. Suzuki 114,2

7. Skoda 116,7

8. Seat 116,9

9. Volkswagen 118,8

10. Fiat 119,2

11. Kia 120,4

12. Dacia 120,8

13. Hyundai 123,3

14. Ford 123,7

15. Opel 125,6

16. Audi 127,6

17. BMW 128,9

18. Volvo 130

19. Mazda 135,2

20. Mercedes 139,6

Samtliga siffror uttryckt i gram per kilometer.

Källa: Jato

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt