Polestars designchef: ”Teknik är det nya kromet”

2022-05-10 10:24  

Från Volvo-koncept och lånat dna, till egen stil och design. I förra veckan visade Polestar upp sin bil O2 – en bil som stakar ut framtiden. Men hur mycket av cabrioleten kan bli verklighet?

Skynket dras av och där står den – Polestars vision av framtiden. Den ljusblå elbilen är traditionell sportbil och hållbarhetskämpe i ett, men hur sannolikt är det att vi kommer få se O2 på vägen?

Maximilian Missoni är designchef på Polestar och mannen som ritat modellen.

På frågan om vilka bitar av konceptet som klarar sig hela vägen ut i produktion svarar han:

– De här koncepten är alltid här för att visa tekniken och vad vi vill göra, men även för att testa vattnet för att se hur folk reagerar. Självklart är det en mix av att testa nya saker med saker vi vet ska användas, säger han.

Och vad är det då för tekniker man ämnar använda på Polestar?

– Vi vet att vi kommer att använda plattformen, unibody-konceptet och mono-material i Polestar 5. Det senare är att alla mjuka komponenter utgår från samma material. Vi kommer även att använda konceptet Smart Zone, säger Maximilian Missoni.

Läs mer: 80-talsikonen mot comeback – DeLorean bygger elbil

Men hur är det med lidar. Volvo Car Group har ju sagt att framtidens bilar kommer ha sensortekniken, hur rimmar det med en design-produkt som kommande Polestar 5?

– Vi ska ha lidar, det är tydligt uttalat från Volvo. Och lidarn kan inte sitta lågt, den måste sitta högt för att få en bra överblick.

Det innebär att produktionsbilar även om de är smäckra roadsters får en bula uppe vid vindrutan?

– Ja, vi kommer att behöva ha det, det är så det fungerar. Visst kan man välja att istället för en större enhet på taket, sätta mindre lidars i hörnen på bilen. Men a) det blir mer komplext och b) jag tycker att det är ett teknik-statement att lidarn framgår så prominent.

Precept och 02 liknar varandra

Designchefen påminner om konceptet Precept, en fyrdörrarscoupé som i mångt och mycket ser ut som O2, fast då med tak samt en rejäl lidarenhet som skjuter ut från taket. Det är vad vi kan förvänta oss framöver. Men han menar även att det här är ett medvetet val som Polestar gjort och personligen tänker han på filmen Stjärnornas krig.

– Jag jämför den lite med R2-D2 i Star Wars, den intelligenta roboten som sticker upp ur X-vingen. Man måste tänka om och tänka nytt. Teknik är det nya kromet, om du förstår liknelsen. Det är mycket coolare att visa upp värmeslingorna för en radar i exteriören – än att bara försöka dekorera bort det, säger han.

– Vi har nått en brytpunkt där det är så mycket teknik i bilar att man måste välja hur den ska hanteras. Man kan antingen desperat försöka gömma bort den. Eller så gör man som vi gör, samlar den i smarta zoner och där visa upp den.

Polestar har haft traditionen att medels text på sidorna av bilarna skriva ut sina versioner. Exempelvis ”High Modulus CFRP Body” stod det på Polestar 1. Vanliga 2:an pryddes av ”Battery Electric Vechcle 78 kWh/300 kW” och på specialaren Experimental stod det ”modified clearance, optimized dynamics”. Även O2 har text, dels på sidan – men även framtill där det står ”Smart Zone” och värmeslingorna syns. Är det här saker vi kommer få se på Polestar 3 och 5?

– Jag vill inte gå in i detaljer kring våra kommande bilar, men naturligtvis är den detaljnoggrannhet och de olika små sakerna vi visar upp här en del av märket. Och vi strävar efter att ha med detta i kommande produkter, säger Maximilian Missoni.

Polestar O2. Foto: Felix Björklund

Ståendes bredvid bilen är det slående hur snabbt Polestar gått från att vara en trave Volvo-komponenter ihopsatta på ett nytt sätt – till att faktiskt vara något eget. Och det är en resa som designchefen är stolt över.

– I Polestar 1 syns det att det var en dna-donator från Volvo. Den visades 2013 som Volvo Concept Coupé och man kan härleda delar av den designen vidare till S90 och S60. Men bilen i sig var för extremt i sin natur för att vara en Volvo. Däremot var den perfekt som ”halo-car” för ett nytt märke. Och så blev det. Med designen har vi sedan gått vidare och utvecklat en egen identitet. Polestar 2 visar detta och med Polestar 3 blir det än tydligare. Men Precept och O2 visar helt klart att det inte finns något delat dna kvar med Volvo. Det är lättare att kommunicera framtiden för Polestar när de här båda har kommit ut. Ingen går förbi den här bilen och tycker ”hmm… det där ser lite ut som en Volvo”, säger Maximilian Missoni.

Felix Björklund

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt