”Pokémon Go är en försmak av morgondagens värld”

2019-08-07 06:00  

Pokémon Go är tre år gammalt nu. Men för studion bakom spelet har allt bara börjat. Nästa steg? Att digitalisera hela jordklotet, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Som reporter på Ny Teknik är det naturligtvis min uppgift att hålla mig ajour med det senaste, och därför har jag ägnat semestern åt att spela Pokémon Go. Okej, jag är tre år sen till festen (som visserligen pågår fortfarande: I juli kunde man till och med hitta Pikachu i partyhatt) och började bara för att en granne smittade ner mig med sin entusiasm.

Men sedan dess är inget sig likt, allra minst byn där jag bor. Det gamla vattentornet är nu förknippat med den sommarkväll då jag lyckades fånga en svart Rayquaza (en sällsynt – eller ”shiny” – variant av en legendarisk Pokémon-drake).

Den lilla fridfulla parken utanför Coop är ett ständigt slagfält mellan rivaliserande spelare. Och mitt Messenger-flöde fylls av dagliga logistiska utmaningar: Var och när är nästa raid och vilka kan vara med?

Läs mer: Uppsalabolaget Quixel vill 3d-skanna världen åt Hollywood

Pokémon Go har fått mig att tänka lite på ett annorlunda digitalt utanförskap. På alla de invånare i byn som inte har en aning om att mitt ibland dem finns en värld av Bulbasaurer, Shuppetar och Hoothooter.

Att det på trappan framför biblioteket kan pågå intensiva strider mot en urstark Mewtwo i rustning, samtidigt som förbipasserande bara ser en klase människor hamra på sina telefoner.

Om de bara visste vad som väntar dem, tänker jag då.

Niantic skapar en 3d-kopia av jordklotet

Pokémon Go bygger mest på gps- och väderdata. Man kan visserligen fota eller fånga sina pokémon i verkliga miljöer, men storheten ligger i att spelets intressanta platser är knutna till specifika koordinater och att vissa pokémon bara dyker upp i vissa miljöer och under vissa väderförhållanden (vill du fånga en Relicanth måste du bege dig till Nya Zeeland eller någon av de omgivande öarna).

Men samtidigt som spelet hunnit bli tre år gammalt har Niantic, studion bakom Pokémon Go, bara börjat. Med intäkter på över två miljarder dollar har Niantic förvärvat en hel hoper bolag som ska hjälpa dem ta ett rejält kliv in i framtiden.

Läs mer: Apple, Microsoft och 4 andra utmanare till Magic Leap

Och nej, jag talar inte om Harry Potter: Wizards Unite – Niantics senaste titel – utan om en plattform som i all blygsamhet ska möjliggöra en dynamisk 3d-kopia av hela jordklotet. Bolaget kallar den rätt och slätt Real World Platform.

”Vi tänker på plattformen som ett operativsystem som länkar samman den digitala och fysiska världen”, har John Hanke, Niantics grundare, skrivit på bolagets blogg. ”Vi tänjer gränserna för geospatial teknik och skapar ett kompletterande, interaktivt, lager på den verkliga världen.”

Utmaningen är monumental

Det Hanke talar om är på sätt och vis inget nytt. Fordonsindustrin, exempelvis, använder lidar- och slam-teknik (simultan lokalisering och mätning av närliggande omgivningar) till sina autonoma bilar. Industribolag bygger digitala tvillingar av sina anläggningar och maskiner för att effektivisera sin verksamhet.

Skillnaden är skalan. Utmaningen Niantic står inför är monumental.

Hanke skriver: ”Att rita upp den här...världen av parker, stigar, trottoarer och andra offentliga platser kräver en inte obetydlig mängd beräkningskraft. Tekniken måste kunna hantera små detaljer, den måste kunna digitalisera specifika platser och göra interaktiva 3d-modeller av dem som en dator snabbt och enkelt kan läsa”.

Läs mer: ”Smarta glasögon kommer att ersätta smarta telefoner”

Som om inte det vore nog måste plattformen också kunna skilja på olika objekt. I ett framtida Pokémon Go skulle en Pikachu kunna vila på en stol eller gömma sig bakom en buske eller klättra på ett träd. Det är på Niantic-språk ”kontextuellt datorseende”.

Ytterligare ett krav: Den här hybridvärlden mellan det fysiska och det virtuella ska kunna delas med andra människor och när en person interagerar med den ska övriga deltagare i personens omedelbara närhet kunna ta del av den interaktionen i realtid.

”The real deal” – spegelvärlden

Oavsett hur svårt det här kan verka tyder mycket på att vi är på väg dit. 5g skulle kunna hantera kommunikation på den här nivån. Smarta glasögon – som John Hanke kallar ”the real deal” – kan mycket väl få sitt genombrott under nästa årtionde, och artificiell intelligens kan ge välbehövlig assistans.

Niantic är förstås inte ensamma om att tro på den här framtiden. När den stora augmented reality-mässan AWE hålls i München i mitten av oktober är bland andra Google, Amazon, Facebook, General Electric, Disney och Qualcomm på plats. Det Niantic kallar Real World Platform går oftare under begreppet ar-molnet, myntat just av AWE-grundaren Ori Inbar.

Wired-nestorn Kevin Kelly använder ett annat namn: spegelvärlden. I ett stort reportage tidigare i år kallade han Pokémon Go ”alfaversionen av spegelvärlden”.

Kelly avhandlade i rask takt det de flesta av oss tänker på när vi tänker på augmented reality: väggar som blir skyltfönster, skyltfönster som visar produkter anpassade för just dig, bord som blir surfplattor, gator fyllda av pilar som visar snabbaste rutten till en destination.

Världen blir inte komplett utan ett virtuellt lager

Sedan kom han in på det mer exotiska.

”Med en enkel handgest kommer du att kunna åka tillbaka i tiden, var som helst, och se vad som redan hänt. Du kommer att kunna lägga en 1800-talsvy rakt över din verkliga omgivning. För att besöka förfluten tid går du bara tillbaka till näst senaste loggen. Hela spegelvärlden kommer att vara som en Photoshop- eller Word-fil som du kan 'ångra'. Eller spola framåt. Konstnärer kan skapa framtida versioner av en plats, på den platsen...de här spola framåt-scenarierna kommer med en dos verklighet eftersom de baseras på den fullskaliga verkliga världen. På så sätt kanske det är lämpligast att beskriva spegelvärlden som något i 4d.”

Själv tror jag att min dotter som är sex år nu kommer att växa upp i en värld som bara känns komplett när det virtuella lagret parats med fysiska.

Där man är lika hopplöst avskuren och isolerad utan spegelvärlden som man i dag skulle vara utan internet.

Och vill du ha en försmak av denna framtid är det hög tid att börja spela Pokémon Go nu.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt