Ny Teknik listar: Här är årets bästa elbilar (2022)

2022-11-24 06:00  

Fler alternativ än någonsin, men slopad bonus och osäkra tider. För bilköpare finns det numera många elbilar att välja mellan. Vad ska man satsa på? Här listar vi bästa de alternativen i tre prisklasser.

Året 2022 går till historien som ett av de mest udda för bilbranschen. Efter år av pandemi, coronanedstägningar och halvledarbrist kom, som lök på laxen, Rysslands invasion av Ukraina. Det gav ytterligare påfrestningar i underleverantörs- och råvaruleden.

Men som om de europeiska biltillverkarna inte har fått nog utmaningar av detta – 2022 var året som de kinesiska tillverkarna verkligen tog sig in på marknaden i Europa.

Under året har Aiways, Xpeng, Nio, BYD och Maxus lanserats. Vintern 2022/2023 kommer även Ora och Wey. Dessutom har MG verkligen befäst sin ställning med nya modeller.

Fler märken trots att marknaden krymper – framöver blir det alltså benhård kamp om bilköparna.

För några år sedan var det svårt att skrapa ihop en tio i topp-lista, men nu är det snarare tvärtom. Och bredden i utbudet är större. Jämfört med våra topplistor från de senaste åren har vi i år valt att dela upp listan i prisklasser.

Här är elbilarna som Ny Teknik har testat och som för tillfället får anses vara de bästa.

Under 500 000 kronor

Elbilar är inte, med traditionella mått mätt, billiga. Tittar vi på vad som erbjuds startar priset på 329 900 kronor. Det är en siffra som en gång i tiden var cirkapriset på vad tjänstebilar kostade.

Gå tillbaka fem år och du kunde få både Mercedes E-klass och Volvo V90 för de pengarna.

Men inte i elbils-eran.

Det ska sägas att ekonomin för en för elbil ser lite annorlunda ut än för en bil med förbränningsmotor. Det högre inköpspriset vägs upp av att de är väldigt mycket billigare i drift och på sikt räknar branschen med att prisparitet mellan de båda alternativen kommer.

Årets fem bästa:

 

Mini Cooper SE. Foto: Felix Björklund

5. Mini Cooper SE

En bil som jag avfärdade vid lanseringen och menade att den var mer en ”compliance”-bil än ett riktigt försök. Men vad fel jag hade. Den eldrivna versionen levererar mer än väl på Minis kärnvärden.

Den är kul och trevlig att köra – och att den knappt kostar mer (kan vara billigare på leasing) än vad en motsvarande fossildriven Cooper S gör är ytterligare plus.

Men likt övriga Mini Coopers är det en bil för stad och pendling – inte mycket mer.

Pris: från 378 430 kr

Maxeffekt: 135 kW/184 hk

Räckvidd: upp till 234 kilometer

Provkörning: Mini Cooper SE

Provkörning: Mini Cooper SE

 

Strålkastarna en ny designdetalj i Peugeot e-2008. Foto: Felix Björklund

4. Peugeot E-2008

En fransk kompaktcrossover som bjuder på trevlig komfort och bra allroundegenskaper. Kanske inte den modell som ger wow-känslor, men absolut en bra vardagshjälte.

Räckvidden har i uppdatering förbättrats, men är fortfarande kanske lite i kortaste laget för dem som vill köra semesterresor i bilen

Pris: från 499 900 kr

Maxeffekt: 100 kW /136 hk

Räckvidd: upp till 345 kilometer

Provkörning: Peugeot E2008

 

VW ID.3 snett framifrån
 

3. VW ID3

Den nya tyska folkbilen. Så beskrevs ID3 när det första exemplaret rullade av bandet i den gamla Trabantfabriken i Zwickau. Ny designfilosofi, ny plattform och ny mjukvara – allt var nytt.

Dessvärre inte helt problemfritt. Volkswagen har rättat till många av bristerna och det går inte att sticka under stol med att ID3 är en bra allroundmodell.

Pris: från 479 900 kr

Maxeffekt: 150 kW/204 hk

Räckvidd: upp till 414 kilometer

Provkörning: ID3

Provkörning: ID3 Max

 

Cupra Born Foto: Cupra

2. Cupra Born

För dem som inte gillar VW:s futuristiska och lite avskalade design har kusinen Cupra ett alternativ. Mekaniskt är de båda bilarna snudd på lika, men man får lite annan smak i den spanska bilen.

Den går även att få med boost om man vill få lite mer effekt, men kliver med den funktionen över halvmiljonssträcket.

Pris: från 479 900 kr

Maxeffekt: 150 kW/204 hk

Räckvidd: 416 kilometer

 

Renault Megane E-tech Foto: Renault

1. Renault Megane E-tech

Bra prestanda, god komfort och trevliga köregenskaper. Därtill ett riktigt bra infotainmentsystem baserat på Google.

Renault har varit länge i elbilsbranschen och med nya Megane har man tagit och skruvat ihop ett otroligt trevligt paket. Kanske inte samma rymd som VW-koncernens alternativ – men bättre på allt annat. Enda smolket i bägaren är att det är det lilla batteriet man får för under 500 000 kr.

Pris: från 479 900 kr

Maxeffekt: 130 hk

Räckvidd: upp till 300 kilometer

Provkörning: Megane E tech

Frågetecken: En bil som jag tror hade kunnat vara med på listan är MG4. Av kollegor har jag fått höra väldigt mycket positivt, men dessvärre var testbilen kvaddad när jag skulle testa.

 

Samtliga bilar i prisklassen

Fiat 500: 329 900 kr

MG 5: från 374 290 kr

Mini Cooper SE: från 378 430 kr

Nissan Leaf: från 379 700 kr

Mazda MX-30: från 399 900 kr

Hyundai Kona Electric: från 409 900 kr

MG ZS EV: från 412 990 kr

MG 4: från 414 990 kr

Honda E: 416 800 kr

Renault Zoe: från 427 990 kr

Aiways U5: från 459 900 kr

Peugeot E-208: från 469 900 kr

Opel Corsa-E: från 469 900 kr

Volkswagen ID3: från 479 900 kr

Cupra Born: från 479 900 kr

Opel Mokka-E: från 494 900 kr

Peugeot E-2008: från 499 900 kr

MG Marvel R: från 499 990 kr

Maxus Euniq 5: från 499 900 kr

Mellan 500 000 och 700 000 kronor

I mellanklasskategorin är det ett riktigt getingbo. Segmentet innehåller allt från ”familjeelbilar” till mer prestandaorienterade alternativ samt även elbussar.

Är behovet att få in en dubbelvagn eller ska det vara räckvidd och körglädje? Och hur viktig är komforten egentligen?

 

Skoda Enyaq. Foto: Felix Björklund

5. Skoda Enyaq

När det kommer till ”familjemodeller” på VW-koncernens MEB-plattform håller jag Skodas Enyaq högst. Särskilt om man ska försöka hålla kostnaden nere.

Visst, VW ID4 GTX är trevligare att köra än Skodas RS-version, men det tjeckiska alternativet plockar poängen på annat. Trevligare interiör och hög komfort – samtidigt som man får bra packutrymme.

Förvisso är den dyrare än sitt VW-syskon, men det kommer till stor del av att modellen inte erbjuds med det mindre batteriet

Pris: från 640 500 kr

Maxeffekt: 150 kW/204 hk

Räckvidd: upp till 538 kilometer

Provkörning: Enyaq iv80

Provkörning: Enyaq iv 80x

 

Kia EV6. Foto: Kia

4. Kia EV6

Med sin elbil har Kia etablerat sig ett par pinnhål högre i hackordningen. EV6 må kanske inte vara lika rymlig som exempelvis en VW ID4, men den har mer känsla.

Att den dessutom är överlägsen vid laddning på långresor gör sitt till. Skulle man vilja gå hela vägen till prestanda-best så erbjuds det – men då trillar vi utanför mellanklass-pengen.

Pris: från 639 900 kr

Maxeffekt: 168 kW/228 hk

Räckvidd: upp till 528 kilometer

Provkörning: EV6

Provkörning: EV6 GT

 

BMW IX1. Foto: Felix Björklund

3. BMW IX1

I mitt tycke går BMW från klarhet till klarhet med sina elbilar, trots att de inte bygger på en dedikerad elbilsplattform. IX1 må vara tillverkarens ”minsta” enligt den nya elbilsnomenklaturen, men den är inte liten för det.

Goda utrymmen, fyrhjulsdrift som standard, hög kvalitet och komfort.

Pris: från 610 000 kr

Maxeffekt: 230 kW/313 hk

Räckvidd: upp till 438 kilometer

Provkörning: BMW IX1

 

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

2. Tesla Model Y

Den amerikanska tillverkaren ger enorm prestanda, fantastiska utrymmen och exceptionell digitalisering. Till detta får man även ett dedikerat laddnätverk.

Men om nu alla dessa parametrar är så bra, varför inte etta på listan? Jo, komfortmässigt är bilen i underkant och känslan när man kör den är mer dator än bil.

Pris: från 699 100 kr

Maxeffekt: inte officiellt

Räckvidd:  430 kilometer

Provkörning: Tesla Model Y

 

Ny Tekniks Felix Björklund provkör en BMW i4. Foto: BMW

1. BMW i4

Ett fantastiskt chassi, härlig prestanda och bra kvalitet. I4 är en bil för dem som gillar bilar, även om de nu råkar gå på el. Körkänslan är utan konkurrens den bästa i segmentet och även om man får göra visst avkall på exempelvis utrymme i baksätet är det här en fantastisk bil.

Visst, halvkombiluckan kanske inte är lika praktisk som på en kombi men utrymmet under är inte illa.

Pris: från 639 500 kr

Maxeffekt: 250 kW/340 hk

Räckvidd: upp till 590 kilometer

Provkörning: BMW I4 vs bensinaren

Provkörning: BMW I4

 

Samtliga bilar i klassen

Kia E-Soul: från 504 800 kr

Citroen Ë-C4: från 509 990 kr

Polestar 2: från 519 000 kr

Hyundai Ioniq 5: från 524 900 kr

Maxus Euniq 6: från 529 900 kr

Kia Niro EV: från 530 500 kr

BYD Atto3: 534 900 kr

Volvo XC40: från 547 900 kr

Toyota Bz4x: från 557 900 kr

Volkswagen ID4: från 566 900 kr

Nissan Ariya: från 568 200 kr

Mercedes EQA: från 577 900 kr

Volvo C40: från 586 300 kr

Volkswagen ID5: från 591 900 kr

BMW IX1: från 610 000 kr

Mercedes EQB: från 617 900 kr

Audi Q4: från 622 800 kr

Volkswagen ID Buzz: från 625 000 kr

Tesla Model 3: från 629 990 kr

Lexus UX 300e: från 629 900 kr

BMW I4: från 639 500 kr

Kia EV6: från 639 900 kr

Skoda Enyaq: från 640 500 kr

Skoda Enyaq Coupe: från 670 300 kr

Mustang Mach-E: från 682 900 kr

BMW IX3: från 699 000 kr

Tesla Model Y: från 689 170 kr

Över 700 000 kronor

För dem där pengar inte är en begränsande faktor är valen många. Många elbilar som i grunden ligger under det gamla bonustaket om 700 000 kr drar iväg när man läggar på utrustning. Här finns några riktigt häftiga alternativ – och ännu fler är på ingång.

 

Audi RS E-tron GT. Foto: Felix Björklund

5. Audi E-tron GT

En Grand Tourer med väl avvägd balans av komfort och prestanda. Lägg till en iögonfallande design, lång räckvidd samt bra laddegenskaper. Audis sportigaste elbilsalternativ är ett läskande val, till en hög kostnad.

Pris: från 1 177 800 kr

Maxeffekt: 350 kW/476 hästkrafter

Räckvidd: upp till 487 kilometer

Provkörning: E-tron GT

Provkörning: RS E-tron GT

 

BMW I7. Foto: BMW

4. BMW I7

Lyxig och rymlig. BMW:s lyxlimousine är extra allt och levererar verkligen på det mesta. Trots sin storlek är den härlig att köra och för dem som åker i baksätet är upplevelsen fantastisk. Och vem vill inte kunna ha en 32-tumsskärm som fälls ned från taket?

Pris: från 1 580 000 kr

Maxeffekt: 400 kW/544 hästkrafter

Räckvidd: 625 kilometer

Provkörning: BMW I7.

 

Mercedes EQE. Foto: Mercedes

3. Mercedes EQE

Mindre än storebror EQS, men inte ”ett nummer” mindre. Mercedes EQE är en bättre balans av prestanda, kvalitet och komfort. Att priset jämfört med övriga i det här segmentet är ”överkomligt” gör ju inte saken sämre.

Pris: från 770 000 kr

Maxeffekt: 180 kW/245 hk

Räckvidd: upp till 626 kilometer

Provkörning: Mercedes EQE

 

Foto: Jackie Dahl

2. BMW IX

Avantgardistisk design, Rolls-Royce-klass på komforten samt prestanda som räcker och blir över. Med IX har BMW etablerat sig i toppen. Designen må vara polariserande, men tekniken är imponerande.

Pris: från 903 800 kr

Maxeffekt: 240 kW/326 hk

Räckvidd: 435 kilometer

Provkörning: IX Xdrive40

Provkörning: IX Xdrive50

Provkörning: IX M60

 

Porsche Taycan Cross Turismo 4. Foto: Felix Björklund
 

1. Porsche Taycan

Vill man ha en körmaskin som klarar av konststycket att både vara riktigt underhållande samt komfortabel. Ja då hamnar valet på Porsche Taycan. Vill man ha mer utrymme, välj Sport Turismo-versionen och vill du ha lite mer suv-känsla – ta Cross Turismo.

Pris: från 1 000 000 kr

Maxeffekt: från 300 kW/408 hk

Räckvidd: upp till 505 km

Provkörning: Taycan 4S

Provkörning: Taycan Cross Turismo

 

Samtliga bilar i klassen

Mercedes EQE: från 770 000 kr

Audi Q8 E-tron: från 799 900 kr

BYD Han: från 806 900 kr

BYD Tang: från 806 900 kr

BMW IX: från 903 800 kr

Porsche Taycan: från 1 000 000 kr

Nio ET7: från 14 000 kr/mån – 1 030 000 kr

Jaguar I-Pace: från 1 065 900 kr

Volvo EX90: från 1 085 000 kr

Audi E-tron GT: från 1 177 800 kr

Mercedes EQS: från 1 250 900 kr

Tesla Model S: från 1 549 990 kr

BMW I7: från 1 580 000 kr

Tesla Model X: från 1 587 990 kr

 

Fotnot: I samtliga bilklasser listas även modeller som prissatts, men ännu inte kommit ut på marknaden vid tiden för artikelpubliceringen. På grund av att Ny Teknik inte hunnit testa dem är de inte med i urvalet för topplistorna.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt