Premium

”Nios Europa-lansering var som ett väckelsemöte”

ANALYS. Ett stycke nybakad elbil från en oprövad uppstickare – eller en Porsche Taycan. Det är frågan potentiella Nio-kunder får ställa sig. Är det här verkligen vad Europa behöver just nu? skriver Felix Björklund.

Publicerad

”Flexibilitet är det nya premium”. Det citatet levererade Nios chef från scenen när tillverkaren hade sitt stora lanseringsevent i Berlin i fredags. Den kinesiska nykomlingen har storstilade planer att från ingenstans ta kontinenten med storm.

Jag har varit förväntansfull införa Nios lansering. Tanken på en ny kinesisk tillverkare som ska utmana med teknik och lyx i stället för pris har varit kittlande. Visst, Xpeng, försökte, och det var ett riktigt magplask – men nu skulle det väl vara något annat?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här