”Nios Europa-lansering var som ett väckelsemöte”

2022-10-11 06:00  
Felix Björklund insåg tidigt att det var något som inte riktigt stod rätt till under Nios lanseringsevent.

ANALYS. Ett stycke nybakad elbil från en oprövad uppstickare – eller en Porsche Taycan. Det är frågan potentiella Nio-kunder får ställa sig. Är det här verkligen vad Europa behöver just nu? skriver Felix Björklund.

”Flexibilitet är det nya premium”. Det citatet levererade Nios chef från scenen när tillverkaren hade sitt stora lanseringsevent i Berlin i fredags. Den kinesiska nykomlingen har storstilade planer att från ingenstans ta kontinenten med storm.

Jag har varit förväntansfull införa Nios lansering. Tanken på en ny kinesisk tillverkare som ska utmana med teknik och lyx i stället för pris har varit kittlande. Visst, Xpeng, försökte, och det var ett riktigt magplask – men nu skulle det väl vara något annat?

Redan innan lanseringen hade Nio presenterat specifikationerna på sin flaggskeppsmodell ET7, information om sensorförberedelsen för självkörande samt att man nu påbörjat bygget av en batteribytarstation i Varberg.

Därtill var planeringen för utrullning av ytterligare modeller satt – så det verkar ju lovande.

Så där satt jag, uppskrämd på medieläktaren i en arena med 1 500 andra. Enligt deras egen utsago var det entusiastiska communitymedlemmar, potentiella köpare och press.

Nio-personal jublade åt William Li

Så äntrade William Li, Nios grundare, scenen och jublet lät inte vänta på sig.

Där insåg jag att något inte riktigt stod rätt till.

De inövade replikerna från scenen följdes av hurrarop och påhejningar på samma nivå som när framlidne Applechefen Steve Jobs höll i eller när Teslas Elon Musk har håller sina presentationer. Sannolikt på grund av att de flesta av åhörarna var anställda på Nio Europa.

Läs mer: Nios stora hybridbatteri ska ge 100 mils räckvidd

Fem minuter in i Nio-presentationen kändes det mer som ett väckelsemöte än som en märkes- och produktlansering.

Floskler, superlativ och nyuppfunna namn på finesser vävdes innovativt in i en historia som skulle få mig intresserad och imponerad. Men i stället kände jag mest irritation. Övertyga mig med intressanta produkter och kompetenta ingenjörer – inte med ordbajseri och en betald hejarklack.

Efter det att grundaren kommit och gått, ersatts av den svenske designchefen, en produktupplevelsechef samt en ansvarig för fordonsutveckling kom så tyska chefen upp och levererade det viktigaste. Priset på vad Nios bilar ska kosta.

Publiken var lyrisk – själv satt jag och försökte blinka bort förvåningen ur ögonen.

För det första: Nio ska inte sälja bilar, alls. Det är bara abonnemang som gäller. Flexibla avtal som man antingen kan ingå en månad i taget eller binda sig för upp till 60 månader om man skulle vilja.

14 000-18 000 kronor i månaden

Lanseringsmodellen ET7 kan man få till det facila priset från 18 000 kronor till som bäst 14 000 kronor i månaden. Bilen är förvisso en lyxig stor sedan och det ingår vinterdäck samt försäkring – men att kliva in på den nivån i pris är kaxigt. Särskilt när man egentligen inte erbjuder en större nyhet och unique selling point än batteribyten.

Jämför det med att bilen i Norge, förvisso utan moms, startar på 579 000 norska kronor.

Nio ET7. Foto: Nio

Så hur tog då Europas konsumenter emot det hela? Svaret är: inte alls.

Kommentarerna på den egna plattformen var snudd på unisont negativa. De positiva inslag som postades kom från Nio-anställda och var bleka inlägg om fina bilar.

”Jättebesviken på prismodellen. Här har ni tappat en potentiell kund”, skrev en användare.

”Prislappen är helt absurd”, ”Nog sämsta affärsmodellen jag läst”, ”Denna affärsidé kommer absolut utan tvekan att floppa” var ytterligare några.

Det är lätt att kritisera och vara efterklok, men vem hade egentligen kritat ihop den här affärsplanen? På vilken planet satt man och kokade ihop att i krigets, energikrisens och inflationens Europa behövdes det ett elbilsabonnemang som kostar 18 000 kr i månaden?

Lyssnar verkligen Nio på sina användare?

Än värre är det att påståendet om att man lyssnar på ”användarna” bara var ett påhitt. Ett tunt lager fernissa på en löjlig lögn om ett ”aktivt community”.

Hur kan jag säga så? Jo, inför öppen ridå i Nios app rasade kritiken in. Här får vi se hur de påstådda användarna är chockade och förvirrade. Det här var inte vad man trott. En medlem i tyska ”Advisory Bord”, alltså en som har ingått i Nios kundundersökning, avslöjar att den fokusgruppen han var med i har ungefär en månad på nacken. Där har det inte heller knystats om ”bara abonnemang” eller de här prisnivåerna. Snacka om att det positiva communityt nu blev ett riktigt sänke.

Så vem lyssnade Nio på när man satte priset? Ingen aning, men om de nu ska leva efter sin påstådda devis om att hörsamma användarna – då lär vi kvickt få se en pudling.

Först då kan vi börja värdera om Nio på allvar kan vara ett alternativ på elbilsmarknaden.

Fakta: Nio ET7

Pris: från 13 789 kr/mån

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt elmotor: 180 kW / 245 hästkrafter fram, 300 kW / 408 hästkrafter bak

Systemeffekt: 480 kW / 653 hästkrafter

Max vridmoment: 850 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 3,8 sekunder

Topphastighet: 200 km/h

Batterikapacitet: 75 kWh / 100 kWh

Snabbladdningskapacitet: 140 kW

Räckvidd på el: 445 km /580 km

Officiell förbrukning: 1,9 - 2,23 kWh/mil

Förbrukning under test: 2,1 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd: 5 101 mm

Bredd: 1 987 mm

Höjd: 1 509 mm

Vikt: 2 359 - 2 379 kg

Felix Björklund

Mer om: Nio Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt