Nevs: Görs inte förändringen riskerar man att gå under

2019-10-24 08:00  

Nevs bygger sin första elbil på en plattform designad för förbränningsmotorer. Men runt hörnet finns nya Phoenix-E. Valet att gå över till en renodlad elbilsplattform är avgörande, enligt teknikchefen Frank Smit.

När Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo 2012 ingick plattformen Phoenix, utvecklad för att bygga Saab 9-3 på. Nevs utvecklade plattformen till det som i dag kallas för Phoenix 1. Den helt eldrivna modellen Nevs 9-3, som har börjat produceras till kinesiska kunder, är byggd på Phoenix 1.

Men Frank Smit, teknisk chef på Nevs, är tydlig med att lösningen inte är optimal.

– Vi lever fortfarande med en hel del kompromisser. Man får oftast inte plats med tillräckligt mycket batterier. Men många tillverkare har börjat resan på det här sättet, genom att konvertera en plattform ursprungligen tänkt för förbränningsmotorer, säger han och tar Volkswagens E-Golf som ett exempel.

Plattformen kan beskrivas som bilens bottenplatta. Flera bilmodeller byggs ofta på samma plattform och ibland kan den till och med delas mellan olika tillverkare.

Dedikerade plattformar blir allt vanligare

Han påpekar, precis som Ny Tekniks kartläggning visar, att de flesta tillverkare på senare år i stället har utvecklat dedikerade elbilsplattformar.

– Då kan man jobba bort kompromisserna. Bilen får helt andra proportioner då det främre överhänget ofta kan minskas eftersom stålklumpen i motorrummet tas bort. In kommer en betydligt mindre elmotor, antingen fram eller bak. Fordonen blir oftast bak- eller fyrhjulsdrivna, man kan maximera kupéutrymmet och få plats med ett större batteri, säger Frank Smit.

Läs mer: Vägvalet: Plattform för elbil eller inte

Också Nevs har utvecklat en helt ny plattform avsedd för elbilar. Den går under namnet Phoenix-E och har varit under utveckling ända sedan Saab-tiden.

– Phoenix E är en renodlad elbilsarkitektur som dessutom är modulär. Med få byggklossar kan vi bygga många olika typer av elfordon. Allt från korta, smala och låga till långa, breda och höga, säger han.

Phoenix-E uppbyggd som ett lego

Plattformen är alltså uppbyggd som en sorts lego, där de olika bitarna kan sättas ihop på många olika vis.

Även om Nevs skulle kunna bygga bilar med kort, medel och lång hjulbas på Phoenix-E så nöjer sig företaget förmodligen med två av dem. Att bygga både en stor suv med god terrängkapacitet och en mindre budgetbil på samma plattform hade även det inneburit för mycket kompromisser, menar han.

– Teoretiskt skulle vi kunna sträcka ut oss rätt långt men av kostnadsskäl blir det optimalt att hålla sig till två segment, säger Frank Smit.

Läs mer: Nevs satsar på självkörande taxibilar i Europa

Vilken kommande modell som blir först ut att byggas på Phoenix E är inte officiellt ännu.

– Vi jobbar också hårt med en självkörande pod som nog egentligen kommer först. Den bygger på en vidareutvecklad version av Phoenix-E, med arbetsnamnet Sango.

Betydelsen av att utveckla en dedikerad elbilsplattform beskriver han som "väldigt, väldigt viktig".

– Om man inte har möjligheten att göra förändringen nu missar man skiftet, och riskerar då att gå under.

Nevs-chefen lyfter särskilt fram Volkswagen

I sitt jobb håller han förstås också koll på hur andra tillverkare agerar. Han lyfter särskilt fram Volkswagens satsning på MEB-plattformen som lovvärd.

– Jag är mäkta imponerad av Tesla, som vågade gå först, men även av VW som verkar ha lyckats inleda skiftet till eldrivet, säger han.

Nevs svenska konkurrent, Geely-ägda Volvo Cars, har hittills valt den flexibla vägen. Första elbilen XC40 byggs på samma plattform som de fossildrivna modellvarianterna. Frank Smit har viss förståelse för det men menar samtidigt att det är dags att helt sluta med fossildrivna tekniker – även om de fortfarande genererar positivt ekonomiskt resultat.

– Det är därför jag är glad att vi på Nevs inte har en tung ryggsäck med fossilbaserade investeringar, säger han.

Fakta: Nevs

Nevs (National Electric Vehicles Sweden) grundades 2012 av Kai Johan Jiang och köpte samma år Saab Automobiles konkursbo.

Har sedan dess haft en stundtals skakig ekonomisk resa. I början av 2019 klev den kinesiska jättekoncernen Evergrande in som ny majoritetsägare vilket innebär en finansiell trygghet för Nevs.

Det första fordonet, Nevs 9-3, byggs nu i Kina.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt