Microsofts nya teknik kan teleportera dig vart som helst

2021-03-05 16:00  
Avataren Alex Kipman pratar med avataren James Cameron, som bland annat regisserat Avatar. Foto: Microsoft

Digitala möten i mixed reality – där det verkliga blandas med det virtuella – har blivit mer efterfrågat på grund av pandemin. Nu har Microsoft tagit ett stort kliv mot framtidens möten med plattformen Mesh.

Man kan tänka på Mesh som nästa generations Teams-möten, där flera deltagare representerade som avatarer kan dela samma virtuella miljö och samlas kring och interagera med virtuella objekt.

Just för tillfället använder Microsoft sitt fortfarande rätt otympliga (och dyra) augmented reality-headset Hololens 2 för den visuella återgivningen. Mycket av den tunga databearbetningen för att skapa dessa digitala fleranvändarmiljöer sker i Microsofts Azure-moln.

När Microsofts Alex Kipman nyligen demonstrerade tekniken under företagets Ingnite-konferens så var Kipman själv återgiven som en lätt genomskinlig variant av sitt verkliga jag. Det är gissningsvis så nära det går att komma teleportering. Det kräver dock utöver Hololens 2-visiret extern kamerautrustning för att i realtid rendera en 3d-modell av personen i fråga.

Då är det i sammanhanget än så länge enklare att delta som en tecknad avatar, vilket också är möjligt med Mesh.

Det Microsoft visade upp har fått en hel del uppmärksamhet, men att skapa en fleranvändarupplevelse i virtuell eller förstärkt verklighet är inget nytt koncept.

Tekniken förbättras dock i stadig takt, och kostnaden för att genomföra den här typen av digitala möten – med det slags närvarokänsla som ett Teams eller Zoom inte kan förmedla - sjunker sakta men säkert.

Ny Teknik har de senaste åren följt utvecklingen av vr och ar och vad tekniken kan komma att leda till inom en snar framtid. Här nedan följer några av de artiklar vi skrivit i ämnet.

Med morgondagens internet blir vår värld aldrig sig lik igen

Vår värld är på väg att bli målad med data. Internet ska bli en plats vi alltid befinner oss i, var vi än är. Information ryms då inte bakom platta skärmar, utan omsluter oss. En del kallar det här den rumsliga datoreran. Eller operativsystemet för vår fysiska värld. Spegelvärlden.

I den här artikeln från april 2020 tar vi bland annat upp Pokémon Go-skaparens Niantic planer när det gäller augmented reality. Under Microsofts Ignite-konferens visade Niantic upp en konceptversion av Pokémon Go till Hololens 2.

Facebook satsar på realistiska avatarer. Foto: Viktor Krylmark

”Känslan av närvaro kan – och kommer att – göras virtuell.”

Alex Kipman deltog på Ignite-konferensen som en realistisk version av sig själv - uppdaterad i realtid. Det är fortfarande lite bökigt att genomföra, men lär bli betydligt enklare och billigare längre fram.

Vad händer då? Ja, bland annat kommer man runt problemet med den distans man kan känna till varandra på Teams-möten.

När Ny Teknik närmade sig det här ämnet ifjol kallade vi det ”den allt lägre kostnaden för känslan av närvaro.” Du hittar den texten här.

 

Fakta: Peter Ottsjö, Simon Campanello Grafik: Jonas Askergren Källa: Ericsson, 6g Flagship

Ericsson är övertygade om att augmented reality och 6g går hand i hand

Ny Teknik skrev hösten 2020 om vad den kommande mobilstandarden 6g kan komma att innebära. Svenska telekombolaget Ericssons vision för vad som blir möjligt då kallar de ”sinnenas internet”. Där allt och alla har en digital tvilling. Så här sa forskningschefen Magnus Frodigh:

– I den här miljön kommer alla objekt som finns där också att ha sin digitala representation, eller digitala tvilling. I en sådan miljö kan digitala tvillingar också kommunicera med varandra och förutsäga vad som kommer hända i den verkliga världen inom kort. Den här digitala representationen, att digitalisera allting, kommer att vara en absolut nyckelinfrastruktur.

Illustration från sajten The Information. Foto: The Information

Allt vi vet om Apples satsning på ar och vr

Hela ar- och vr-branschen väntar på Apple. Gissningsvis förväntar de sig att Apple ska göra för ar och vr vad de gjorde för mobiltelefonen. Utöver att vd Tim Cook proklamerat hur revolutionerande han tror att augmented reality kommer att bli har dock Apple aldrig officiellt bekräftat att de gör ar- och vr-glasögon.

Men det finns ändå mycket att säga, och många som uttalar sig anonymt. Vi följer utvecklingen här.

 

Med förstärkt verklighet kan ett virtuellt lager av information adderas ovan på den verkliga världen. Foto: Oculus

3d-kameror är en grundläggande teknik för bra ar

Vill man förankra virtuella objekt i en verklig miljö, eller hitta en samklang mellan det fysiska och det digitala måste man skapa ett sätt för en dator att läsa av sin verkliga omgivning. Det här är en viktig aspekt av framtidens augmented reality-upplevelser.

Enklast görs detta med hjälp av en 3d-kamera. Ny Teknik beskriver tekniken mer ingående här.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt