Med ios 14.5 ökar Apple integriteten: ”Kan ge mindre annonsintäkter”

2021-04-26 09:31  

Nu kommer nästa uppdatering av Apples operativsystem ios, och i den kommer användarna själva att aktivt behöva välja om de vill spåras eller inte. Ett dråpslag mot annonsörer menar Facebook, men it-säkerhetsutbildaren Karl Emil Nikka från Nikka Systems nyanserar bilden.

Texten har uppdaterats

I ios 14.5 inför Apple ökat stöd för integritet – vad innebär det?

– Rent praktiskt får användaren fram en dialogruta där denne tillfrågas om hen vill bli spårad mellan olika appar och webbplatser eller inte.

Varför inför Apple detta?

– De senaste två åren har Apple arbetat med att göra webben och webbläsaren Safari mer integritetsvärnande genom ITP, Intelligent Tracking Prevention. Det är ett system som bland annat förhindrar tredjepartscookies vid spårning mellan olika domäner, vilket gör det svårare för annonsnätverk att spåra användare via webbläsaren. Ändringen i ios 14.5 är egentligen bara en fortsättning som gör att användaren aktivt måste göra ett val mellan att bli spårad eller inte mellan appar.

Läs mer: Så slår du på kryptering i Zoom

Vad händer rent tekniskt om man svarar nej?

– Om du svarar nej så blockeras appens tillgång till Apples IDFA, Advertising Identifier Declarations, som är ett id för enheten och som kan användas för att spåra användaren mellan appar och webbplatser. 

Har dolt informationen i integritetspolicyn

Hur nytt är detta?

– Förra året berättade Apple att de kommer att stärka integriteten. Det handlar inte så mycket om hur saker faktiskt fungerar utan det handlar om att göra det enklare och tydligare för användaren vad som gäller. Redan tidigare har Apple haft krav på dem som publicerar appar att tydligt beskriva allting i apparnas integritetspolicy. Problemet är bara att om någon vill dölja någonting så har man gjort det i just integritetspolicyn som i princip alla bara bläddrar förbi och trycker ”ok” på. 

Läs mer: Apple och Facebook strider om datainsamling

Vad har det förbibläddrandet för konsekvenser?

– Det ger inte apputvecklarna något incitament att spåra mindre, utan tvärtom så har det blivit något av en branschstandard att spåra så mycket man bara kan – även om man kanske inte alltid vet exakt om det faktiskt är nödvändigt.

Ett nej får inte begränsa appens funktionalitet

Hur vet man att appen verkligen följer valet som användaren gör i ios 14.5?

– Den som har publicerat appen blir skyldig att respektera önskan som användaren har visat och om apputvecklaren bryter mot detta så bryter den också Apples avtal, vilket i förlängningen innebär att den slängs ut från App Store. Viktigt är att önskan måste efterlevas också rent policymässigt. Apputvecklaren får inte begränsa appens funktionalitet för de som säger nej. Detta står väldigt tydligt beskrivet i Apples regler och guider.

Läs mer: Apple kan ta bort appar som spårar utan lov

Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att svara ja?

– Genom att dela personlig information kan du hjälpa annonsnätverken att visa mer relevanta annonser för dig. Svarar du nej så kan du få mindre relevanta annonser, men slipper samtidigt att bli spårad.

”Det mest patetiska jag någonsin hört”

Varför är Facebook så upprörda över detta?

– Facebook är rädda för att om de inte gömmer informationen om spårningen så är risken stor att folk svarar nej istället för ja, vilket leder till mindre träffsäkerhet för Facebooks annonser. Detsamma gäller såklart många andra appar också, men Facebook är en av de aktörer som har protesterat mest högljutt. De köpte till och med tidningsannonser för att visa hur fel Apples tillvägagångssätt är, men jag påstår att Facebooks försvarstal är det mest patetiska som jag någonsin har hört.

Läs mer: Facebook anklagar Apple – hindrar konkurrens

Vad säger du om Facebooks pingpongmatch med Apple?

– Detta är inte en kamp mellan två aktörer, utan det hela handlar faktiskt om Facebooks och Apples gemensamma användare.

Vilka påverkas av den här förändringen?

– Eftersom vi inte ännu har sett releasen så vet vi inte exakt, men apputvecklare med annonsfinansierade appar kan drabbas av möjligheten att visa mindre riktade annonser, vilket skulle kunna skapa mindre intäkter. Vi måste dock ha i åtanke att några användare faktiskt vill spåras för att få mer relevanta annonser.

Läs mer: Svenska organisationer spårar besökare på känsliga webbplatser

På vilket sätt påverkas annonsörerna?

– Detta hindrar inte möjligheterna att visa relevanta annonser, för det går fortfarande att visa annonser baserade på data som apputgivaren redan har. Om du har en nyhetsapp så kan du också visa annonser som har med innehållet i respektive artikeltext att göra.

Ger användaren möjlighet att välja

Vad blir egentligen annorlunda på den här punkten i och med ios 14.5?

– Ingenting kommer att bli annorlunda. Det enda som sker är att användare får frågan om spårning, vilket ger användaren en möjlighet att välja.

Läs mer: Ökar integriteten på webben när Google slutar spåra?

Hur nödvändigt är det att spåra allt då?

– Jag får ibland frågan om Facebook avlyssnar mobiltelefonernas mikrofoner, men faktum är att Facebook varken kan eller behöver göra det. De har redan väldigt mycket information om dig. Att avlyssna mikrofonen skulle faktiskt bara ge sämre data om dig som användare jämfört med att inte avlyssna. 

Vad säger du om de som påstår att detta görs för att styra över folk till Apples prenumerationsmodell?

– Om användarnas medvetna val om att inte spåras skapar oönskade följdeffekter för en apputvecklare så är det ju helt enkelt användaren som önskar se en annan typ av finansieringsmodell för appen. Därför bollar jag tillbaka frågan: Är inte prenumerationsmodellen då en bättre lösning?

Läs mer: Vad är Signal och ska jag sluta använda Whatsapp nu?

När lanseras ios 14.5?

– Vi som är registrerade utvecklare i Apples Developer-program har redan fått tillgång till beta-versioner av ios 14.5 och de tillhörande ipados- och tvos-versionerna. De publika versionerna släpps vecka 17.

"Nu vill vi återfå kontrollen över alla data"

Varför behövs detta överhuvudtaget?

– Om du exempelvis läser en enkel artikel på en stor svensk ekonomisajt så kan dina data skickas till långt över 50 annonsnätverk, affärspartners och koncernfunktioner. Det i sig kanske inte känns så avskräckande, men vem vet vad som händer med dessa data i nästa steg – vem skickar de vidare dina data till och vad händer med dem då? Vi har nått en punkt där man tenderar att samla in alla data som går och sedan dela vidare, vilket gör att man helt tappar kontrollen. Se bara på fallet med Cambridge Analytica och deras roll i det amerikanska presidentvalet. Nu vill vi återfå kontrollen över alla data som sprids vind för våg, och det görs med ett enkelt svar; ja eller nej.

Anders Frick

Mer om: Apple IOS

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt