Lotsbåten först med metanoldrift – testas i tuffa förhållanden

2021-12-16 13:53  

Sjöfartsverket ska ställa om till en fossilfri fartygsflotta, och Pilot 120 är den första lotsbåten i världen som uteslutande drivs av metanol.

Den metanoldrivna lotsbåten kommer att utgå från Oxelösund, som med sin trafik och belastning utgör en bra teststation enligt Sjöfartsverket.

För att kunna göra en ordentlig utvärdering av den ombyggda motorn är Sjöfartsverkets målsättning att hinna avverka 3 000 timmar i drift under testperioden som löper fram till våren 2024.

Men redan nu verkar konverteringen vara en framgång.

– De initiala resultaten är ju fantastiska. Om vi sätter någon i båten som inte har varit i den tidigare så går det körmässigt inte att skilja den från en dieselmotor när det gäller karaktäristiken, styrkan, responsen och alla andra funktioner som man kan förvänta sig av en motor, säger Albert Wiström som är rederiinspektör på Sjöfartsverket till Ny Teknik.

Dieselmotor har byggts om för metanoldrift

Albert Wiström är projektledare för ombyggnationen av Pilot 120. De konventionella lotsbåtarna har en 16-liters dieselmotor som utvecklar cirka 600 hästkrafter. Även den nya metanolmotorn ligger på 16 liter och levererar omkring 600 hästkrafter, med ett vridmoment på 2 490 Nm vid 1 500 varv. Utgångspunkten är en Scania-V8 dieselmotor som har byggts om av Scandinaos.

– Det som är unikt med den här tekniken är att det är en kompressionsantänd metanolmotor, så ur ett principiellt perspektiv fungerar den precis som en dieselmotor. Bränslet sprayas in på samma sätt och självantänder av kompressionen, så motorn har inga tändstift, säger Patrik Molander, som är delägare i Scandinaos, till Ny Teknik.

Läs mer: Sjöfartsverket ser HVO som sin fossilfria framtid – inte batteridrift

Man har fått anpassa styrsystem och bränslesystem. Dels för att komponenterna ska hålla för metanol, och att det krävs en större volym bränsle på grund av det lägre energiinnehållet.

– Det går nästan dubbelt så mycket bränsle. Med en konventionell dieselmotor gör vi av med 120-130 liter i timmen, och metanolbåten ligger på ungefär 230 liter i timmen, säger Wiström.

Albert Wiström är rederiinspektör på Sjöfartsverket och projektledare för ombyggnationen av lotsbåten Pilot 120. Foto: Sjöfartsverket

Jämfört med HVO 100, fossilfri diesel, är det ändå totalt sett billigare att köra på biometanol.

Med en högre kompression än en dieselmotor utvecklar metanolmotorn mer värme i cylindrarna vid komprimeringen, vilket innebär att metanolen kan självantända och brinna som i en dieselmotor.

– När man förbränner metanol på det här sättet – kompressionsantänt – då får motorn karaktär som en dieselmotor. Så de som kör den här motorn kommer inte att märka någon skillnad. Effekten och vridmomentet är samma, och den beter sig på ett liknande sätt. När man kör långsamt och gasar till så får man den omedelbara respons som man vill ha på den här typen av båtar, säger Molander.

Metanolen tillverkas av skogsavfall

Metanolen produceras av Södra skogsägarna i Mönsterås bruk från restavfall vid massaproduktion, men tillgången på metanol är generellt god. Utan något efterbehandlingssystem uppfyller metanolmotorn de striktaste emissionskraven, IMO Tier III. Lotsbåten körs med en liten inblandning av tändförbättrare i metanolen, en typ av glykol som gör så att bränslet beter sig mer som diesel.

Läs mer: Elfartyg väcker hopp om ny norsk exportsuccé

Sjöfartsverket tittar på en rad spår för att ställa om, men ser det som möjligt att metanolen går att applicera på andra områden än lotsbåtar. Även Scandinaos ser en bredd  av användningsområden för motorn.

– De här lotsbåtarna går ganska hårt och i en utsatt miljö, så det är det ultimata testet för den här motorn. Sedan ser vi att det finns många andra applikationer där vi kan sätta in den här – som färjor för persontransport eller vägfärjor, och många andra typer av arbetsbåtar samt andra myndighetsfartyg. Det kan vara för framdrivning, men motorn skulle också kunna installeras för elproduktion ombord, som en generator. Potentialen här är att köra väldigt rent och koldioxidneutralt, säger Patrik Molander.

Läs mer: De tror på ammoniak som framtidens fartygsbränsle

 

Pilot 120

Lotsbåten är byggd 2003 men har nu byggts om för metanoldrift.

Längd: 13,50 m

Största bredd: 4,55 m

Sjöfartsverket genomför konverteringsprojektet med Scandinaos, SSPA och The Methanol Institute, inom ramen för projektet Fastwater.

 

John Edgren

Mer om: Bränsle Sjöfart

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt