farkost

Lotsbåten först med metanoldrift – testas i tuffa förhållanden

Sjöfartsverket ska ställa om till en fossilfri fartygsflotta, och Pilot 120 är den första lotsbåten i världen som uteslutande drivs av metanol.

Publicerad Uppdaterad

Den metanoldrivna lotsbåten kommer att utgå från Oxelösund, som med sin trafik och belastning utgör en bra teststation enligt Sjöfartsverket.

För att kunna göra en ordentlig utvärdering av den ombyggda motorn är Sjöfartsverkets målsättning att hinna avverka 3 000 timmar i drift under testperioden som löper fram till våren 2024.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här