Listan: Nya elbilarna som inte klarar tunga passagerare

2021-09-24 06:00  

En förbisedd siffra som kan leda till oväntade – och tråkiga böter. Maxlast i bilen är något få ägare har koll på och som kan bli en dyrköpt läxa. Här är modellerna du måste se upp med.

Lastvolym och dragvikt. Två siffror som vi i Sverige är enormt fixerade vid. Och inte konstigt det med tanke på att vi är en nation med en vurm för att kunna dra husvagnar och släpkärror.

I våra biltester anger vi alltid bagageutrymme. Men vad spelar det för roll att bilen har ett stort bagageutrymme – om det inte går att lasta som man vill? Just den frågan lyfte en läsare av Ny Teknik.

Så vad är då problemet. Jo, maxvikten i dagens elektrifierade fordon är en begränsande faktor. Ta exemplet med den Tesla Model Y som vi provkörde för ett litet tag sedan. Bilen är verkligen rymlig och det finns mer än nog med utrymme att fylla. Men förbluffande nog så går det snabbt att övertrassera vad som är tillåtet.

Läs mer: Allt vi vet om kommande elbilen Polestar 3

Hurdå? Jo låt oss göra ett räkneexempel. Bilen har en tjänstevikt på 2 056 kg och en tillåten totalvikt på 2 371 kg. Snabb huvudräkning innebär att det går att lasta bilen med 315 kg.

Fyra normalstora passagerare kan ge övervikt

Det innebär att fyra passagerare som väger 84 kilo var (genomsnittsvikt män i Sverige) redan ger överlast i bilen, utan att räkna med att föraren kanske väger mer än de 75 kilo som är stipulerad personvikt enligt typgodkännandet. Och om detta gäng skulle stoppas av polisen innebär det faktiskt böter.

I en Model 3 är vikten än snålare tilltagen och där övertrasseras maxvikten redan när passagerarna väger 74 kilo (295 kg max lastvikt i en bil vi testat). För att sätta det i relation, Volvos kombibilar (V60/V90) har tillåtna lastvikter på 480-500 kg.

Teslas är inte dock inte ensam om maxlast-problematiken: Flera elbilar har en låg tillåten lastvikt, se listan.

Max lastvikt för vanliga elbilar

Tesla Model 3 Long Range AWD: 295 kg

Tesla Model Y Long Range AWD: 315 kg

Nissan Leaf: 345 kg

MG ZS: 359 kg

Mercedes EQC: 372 kg

Kia E-Soul: 373 kg

Audi Q4 50 E-tron quattro: 376 kg

VW ID.3: 379 kg

Hyundai Ioniq 5: 382 kg

(OBS listan är baserad på faktiska bilar – max lastvikt är individuellt satta och kan skilja beroende på vilken utrustning den har)

Läs mer: Smart ger sig in i suv-världen – här är Concept 1

Fordon och viktklassningar

Skattevikt: Den grundvikt som biltillverkare har för modellen

Tjänstevikt (faktiskt vikt): Fordonets faktiska vikt, vilket är vikten i körklart skick plus tilläggsutrustning som är monterad av tillverkaren. Även föraren är inkluderad i denna vikt för de flesta fordonsslag. Förarens vikt anges till 75 kilo.

Max lastvikt: Maximal tillåten vikt som fordonet får lastas med, inklusive passagerare. Uppgiften tas fram genom att beräkna skillnaden mellan fordonets totalvikt och tjänstevikt.

Totalvikt: Totalvikten är tjänstevikten plus max lastvikt. Totalvikten får aldrig överskridas när fordonet används. Om den överskrids med mer än 10 procent kan polis stoppa fordonet från att fortsätta färden.

Källa: Transportstyrelsen

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt