Lista: Alla elbilar – så mycket kostar privatleasingen

2022-02-11 06:00  

Från ett fåtal – till en hel bukett av alternativ. För dem som vill privatleasa en elbil har snudd på alla tillverkare ett alternativ. Här listar vi vad marknaden har att erbjuda.

Privatleasing har länge varit på gång i Sverige. Dock tog det tid för den att lyfta. Den stora mängden tjänstebilar och vilka regler som omgärdade dem innebar att intresset för att privat leasa sin bil har varit lågt.

Men med tiden har det ändrats. Dels har förmånsreglerna justerats och dels har svenska konsumenter anammat tanken om att leasa, hyra eller abonnera på sin bil.

Så vad finns det då för alternativ. Här nedan kommer de elbilar som det för tillfället annonseras ut privatleasingerbjudanden för.

Leasing för under 3 000 kr per månad

Det blev stora rubriker i fjol om att det gick att få en elbil för under 2 000 kronor i månaden. Den tiden är förbi då MG:s uppdaterade ZS EV är mycket dyrare. Överlag har komponent- och bilbrist samt valutaförändringar drivit upp prislapparna något.

Billigast på svenska marknaden är numera Mazdas MX30.

Mazda MX-30 – från 2 495 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Mazda MX-30.

Peugeot E-208 – från 2 599 kr (24 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Peugeot E-208.

Opel Corsa-E – från 2 699 kr (36 mån, 1 500 mil)

Läs mer: Experten: Här är de tio bästa elbilarna just nu (höst 2021)

MG ZS EV – från 2 850 kr (36 mån, 1 000 mil)

Opel Mokka E – från 2 899 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Opel Mokka E.

Fiat 500e – från 2 899 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Fiat 500e.

Nissan Leaf – 2 899 kr (24 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Nissan Leaf.

Renault Zoe – från 2 990 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Renault Zoe.

Honda E – från 2 995 kr ( 36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Honda E.
Ytterligare provkörning: Honda E.

Peugeot E-2008 – från 2 995 kr (24 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Peugeot E-2008.

Hyundai Kona Electric – från 2 995 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Hyundai Kona Electric.

Citroen E-C4 – från 2 999 kr (24 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Citroen E-C4.

Leasing för 3 000–4 000 kr per månad

Ett hack ovanför de billigare leasingalternativen finns en salig bladning bilar. Dels Kias övertygande E-niro, men även alternativ från VW-koncernens MEB-plattform.

Så ock kinesiska utmanaren Aiways U5 samt MG:s nyhet Marvel R.

För större familjer har även Peugeot ett alternativ på el i form av E-Rifter.

Mini Cooper SE – från 3 295 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Mini Cooper SE.
Ytterligare provkörning: Mini Cooper SE.

Kia E-Niro – från 3 350 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Kia E-Niro.

Kia E-Soul – från 3 590 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Kia E-Soul.

Cupra Born – från 3 595 kr ( 36 mån, 1 000 mil) (under förutsättning att man lägger in 10 000 i första förhöjd avgift)

VW ID3 – från 3 695 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Volkswagen ID3.
Ytterligare provkörning Volkswagen ID3.

Peugeot E-Rifter – från 3 699 kr (24 mån, 1000 mil)

Aiways U5 – från 3 900 kr (36 mån, 1000 mil)

MG Marvel R – från 3 950 kr (36 mån, 1000 mil)

Mercedes EQA – från 3 995 kr (36 mån, 1000 mil)
Provkörning: Mercedes EQA.

Leasing för 4 000–5 000 kr per månad

I den här prisklassen ligger många av de bilar som gärna saluför sig som ”familje-elbilar”. Pengarna räcker till både VW ID4 och Kia EV6, men så även de framhjulsdrivna Volvo XC40/C40 och Polestar 2.

Polestar 2 – från 4 247 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Polestar 2.
Ytterligare provkörning: Polestar 2.
Provkörning: Polestar 2 Experimental.

Volvo XC40 – från 4 490 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Volvo XC40 (dubbla motorer).

Mercedes EQB – från 4 495 kr ( 36 mån, 1 000 mil)

Ford Mustang Mach E – från 4 495 kr (36 mår, 1 000 mil)
Provkörning: Ford Mustang Mach E.

Volvo C40 – från 4 690 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Volvo C40.

VW ID4 – från 4 890 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Volkswagen ID4.
Provkörning Volkswagen ID4 GTX.

Hyundai Ioniq 5 – från 4 895 kr (36 mån, 1 000 mil)
Provkörning: Hyundai Ioniq 5.

Kia EV6 – från 4 995 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Kia EV6.

Leasing för över 5 000 kr

Tittar vi på de alternativ som ligger över 5 000 kronor i månaden som bas börjar det tunnas ut med modeller. Ska du ha de fränare varianterna av ID4, Polestar 2 eller Kia EV6 så kommer de upp i den här klassen. Men annars är det Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron och BMW IX3 som ligger här med officiella listpris.

Tesla erbjuder ju inte själva privatleasing, men om man tittar på tredjepartsalternativ så går det att hitta både Model 3 och Model Y här.

Audi Q4 E-tron – från 5 345 kr (36 mår, 1 000 mil)
Provkörning: Audi Q4 E-tron.
Långresa: Audi Q4 E-tron.

Skoda Enyaq – från 5 380 kr (36 mån, 1000 mil)
Provkörning: Skoda Enyaq.
Provkörning: Skoda Enyaq IV 80x.

Tesla Model 3 (via 3:e part) från 5 995 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Tesla Model 3.

BMW IX3 – från 7 495 kr (36 mån, 4 000 mil under hela perioden)
Provkörning: BMW IX3.
Ytterligare provkörning: BMW IX3.

Tesla Model Y (via 3:e part) från 8 175 kr (36 mån, 1 500 mil)
Provkörning: Tesla Model Y.

Läs avtalen noga

Det är viktigt att läsa avtalen innan man skriver på för en leasing. Det som såg ut att rymmas i budget initialt kan sticka iväg när vinterdäck, försäkring, dragkrok och extramil kryssas för.

Vissa leasingavtal kan även innehålla att man kan behöva betala en första förhöjd månadsavgift, andra kan ha inskrivet att månadsavgiften är högre under första halvåret till dess att klimatbonus betalats ut.

Notera: Alla priser som tillverkare och handlare ger just nu är under förutsättning att klimatbonus på 70 000 betalas ut. Om den inte gör det påverkas priset – och det säger sig självt att månadsavgiften kan sticka iväg rejält om ”bortfallet” ska täckas.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt