Lista: 15 elbilar – så lång är den verkliga räckvidden

2021-12-07 07:00  
Hur är det med elbilarnas räckvidd egentligen?

Dikt och verklighet. Tyvärr är det så man får se skillnaden mellan tillverkares officiella räckviddssiffror och hur långt du kan köra i verkligheten. Nu har 15 elbilars riktiga räckvidd testats.

”En rymlig familjesuv som tar dig upp till 51 mil mellan laddningarna” och ”Njut av en femsitsig kraftfull suv med 265 hästkrafter och en generös räckvidd med upp till 491 km på el”.  Visst låter beskrivningen för två av de bäst säljande elbilarna i Sverige lockande.

Tyvärr är reklamtext en sak och även om uttalandena grundar sig på en officiellt certifierade körcykler – är verkligheten annorlunda.

Men hur ska man som konsument veta vad som egentligen gäller? Hur lång räckvidd kan man räkna med – och vad händer när mätaren står på noll procent?

Ny Teknik ingår i den europeiska biljuryn Autobest och som del i detta var vi med i testet ”Ecobest Challenge” där 15 elbilar fick rulla i verkligt trafik. Bilarna gick från fulladdade till totalt döda och behövde puttas till laddare.

De modeller som ingick i testet var endast fordon som kostar under 32 000 euro – vilket förklarar varför exempelvis Tesla Model 3 inte är med. Testet genomfördes i Spanien i november.

Att olika storlekar på batteri samt saker som luftmotstånd och vikt gjorde att bilarna färdades olika långt är en sak. Det handlade inte om vilken bil som kunde köra längst.

Bilen med minst batteri låg närmast räckviddslöftet

När resultaten nyligen presenterades stod det klart att ingen av bilarna klarade av att leverera räckviddslöftet i verkligheten. Och det var stora variationer i resultatet.

En bil låg drygt 25 procent under vad tillverkaren officiellt anger, medan fem av de femton låg på över 90 procent av den utlovade räckvidden.

Intressant nog var det var den bil med minst batteri som lång närmast sitt löfte.

En annan del av testet var att se hur stora reserver biltillverkarna lagt in. Alltså hur långt man i extremfall kan köra efter det att räckviddsangivelsen i förarklustret gått ner till noll.

Även här var det stora skillnader mellan de olika bilarna och i vissa fall kunde man linka 14 kilometer – i ett nästan 40.

Autobest-organisationen lanserar även ett nytt index, kallat Eco C2, som konsumenter ska kunna relatera till.

– I dag ligger siffran på mellan 5 och 9 kilometer per kWh – men till 2025 tror vi att den har kommit upp till 10–12 km per kWh. I dag är Dacia Spring mästare i Europa när det kommer till låg energiförbrukning, sade Dan Vardie, ordförande för Autobest vid presentationen.

Dacia Spring är en budget-elbil (som det ännu är osäkert om den kommer till Sverige). Noterbart är även att Dacian tillsammans med Honda E och Nissan Leaf är bilar man kan köra mer än tre mil efter det att mätaren gått i botten.

Läs mer: Lista: 30 laddhybrider med längst räckvidd (och högst bonus)

Om Ecobest Challenge

Testet genomfördes i Spanien under november med temperaturer på mellan 3 och 10 grader. Bilarna rullade på en testrunda som blandade alla former av trafik, från köande till motorvägskörning. Sträckorna var satta till 50 procent motorväg, 20 procent landsväg och 30 procent stadstrafik. Hastighetsgränserna följdes. I testet var klimatanläggning, sätesvärme och dylikt på – precis som man skulle ha om det var pendling till jobbet. För att minimera avvikande körmönster så skedde förarbyte var tredje mil.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt