Laddbranschen överens: Betalkort det enda som behövs

2022-05-11 13:44  

Nu är tolv av de största aktörerna inom el, drivmedel och laddning överens: Betalkort är det enda som kommer att behövas för att kunna ladda elbilar längs med Sveriges vägar.

Vägen till samordning bland Sveriges laddaktörer har varit lång och krokig. Sveriges tidigare energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman har ömsom vädjat, ömsom hotat branschen med åtgärder om inte laddkaoset för landets elbilsförare försvinner.

Nu har branschorganisationerna Mobility Sweden, Drivkraft Sverige och Energiföretagen Sverige enats om gemensamma regler för att förenkla betalningarna. Senast vid årsskiftet kommer tolv av landets största laddaktörer att ha infört möjlighet att betala elbilsladdningen enbart med hjälp av ett betalkort.

Betalningen kan ske antingen i en kortläsare på laddplatsen eller via en qr-kod som leder till företagens app eller betalsida där det inte ska krävas att man är avtalskund, medlem eller på annat sätt behöver uppge personuppgifter.

– Vi har märkt att de flesta vill betala för sin laddning precis på samma sätt som när man tankar bensin eller diesel. Att bara behöva ett betalkort för att kunna ladda var du vill, och inte behöva ha ett avtal med varje laddoperatör, är ett stort steg på vägen, säger Mazdak Haghanipour, specialist på laddinfrastruktur vid Mobility Sweden till Ny Teknik.

Nu har branschorganisationerna Mobility Sweden, Drivkraft Sverige och Energiföretagen Sverige enats om gemensamma regler för att förenkla betalningarna. Foto: TT

När Mobility Sweden i vintras gjorde en undersökning bland landets elbilister visade det sig att 54 procent av de tillfrågade anser att det måste bli lättare att betala för laddningen och att betalningslösningarna bör harmoniseras mellan olika laddoperatörer. Lika många av de tillfrågade anser dessutom att det finns för få laddstationer.

Tydligare priser för elbilsladdning

Förutom betalkort så omfattar branschöverenskommelsen även att priset för laddningen ska bli tydligare och mer lättillgängligt för elbilskunden innan laddning påbörjas. Normen är fokus på priset per kWh, och inte hur lång tid som laddningen tar.

– Vi har sett skräckexempel där laddningen startar utan att man vet priset, och att den som laddar får en överraskning när räkningen sedan kommer. Vilka priser som gäller kan vi inte reglera utan det får marknaden själv styra, men däremot kommer alla aktörer som är med i överenskommelsen att vara tydliga med vilka priser som gäller, säger Mazdak Haghanipour.

Khashayar Farmanbar (S) energi- och digitaliseringsminister. Foto: Pontus Lundahl/TT

Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar säger till Ny Teknik att han är glad över överenskommelsen och priserna är ett prioriterat område för politikerna i hela Europa.

– Nästa steg är att titta på prisnivåerna för dem som laddar, så att det inte är orimliga skillnader mellan laddstolparna. Konsumenterna förväntar sig rimliga påslag och att man kan använda olika leverantörer på ett lika smidigt sätt som när man roamar med mobilen på sina Europaresor. Därför pågår just nu en europeisk standardiseringsprocess på laddområdet, och där är Sverige med, säger Khashayar Farmanbar till Ny Teknik.

Stora aktörerna först ut

De aktörer som har enats om satsningen är Eon Drive, Vattenfall Incharge, Mer, Recharge, Göteborg Energi, Gävle Energi, Mälarenergi, Ionity, ST1, Circle K, OKQ8 och Preem. Tillsammans står de för ungefär 1 300 av landets 2 400 snabbladdare, alltså laddpunkter med en effekt på minst 50 kW.

– Vi började med att identifiera de stora aktörerna, men vi kommer att ta kontakt med fler. Faktum är att ytterligare några aktörer har visat intresse. Målet är att ha med minst 80 procent i samarbetet, säger Mazdak Haghanipour.

Även digitaliseringsministern han tror att de flesta övriga aktörer frivilligt kommer att ansluta sig.

– Det finns en enorm kraft i frivilligheten och eftersom så många redan är med i överenskommelsen så kommer det inte att vara lätt att stå utanför. Om vi sedan märker att marknaden inte växer i rätt riktning så får vi tittat på om lagstiftningen kan hjälpa till, säger Khashayar Farmanbar.

Hela listan på aktörer med snabbladdare på minst 50 kW

Bolag och antal laddpunkter

Tesla: 737

Mer: 319

Incharge: 258

Recharge: 255

Eon: 143

Ionityy: 124

Circle K: 85

Virta: 83

OKQ8: 70

Eon Drive & Clever: 70

Lidl: 70

Eways/Easy Park: 40

Göteborg Energi: 30

Allego: 24

Fortum: C&D 16

Evcore: 15

Cloud Charge: 12

Skellefteå Kraft: 10

Last Mile Solutions: 8

Park & Charge: 6

Orange Gas: 4

Ljusdal Energi: 4

Affärsverken: 4

Runes Bensin: 4

Okänd Operatör: 3

Flens kommun: 3

Chargenode: 2

Orsa kommun: 2

Garo AB: 2

Ronneby Miljöteknik: 2

Kwatt: 2

Boliden Mineral AB: 2

Hylte kommun: 2

Porsche Smart Mobility GmbH: 2

Bromölla kommun: 2

AB Ljungs Tegelbruk: 2

Boliden Minerals AB: 2

Piteå kommun: 2

EV Box: 1

Moses Bil & Lack Tollarp: 1

TOTALT 2 423

 

Källa: Chargefinder

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt