Här lär sig Volvolastbilen att bli självkörande – med 21 sensorer

2021-06-02 06:00  

Vägen mot en Volvolastbil som kan köra helt själv börjar i Göteborgs hamn – och på allmän väg. ”Det medför en hög komplexitet.”

Volvo Autonomous Solutions har tagit ett första steg i utvecklingen av en självkörande lastbil avsedd för hamnar såväl som logistikcenter.

I pilotprojektet körs en lastbil utrustad med 21 sensorer runt i Göteborgs hamn samt på allmän väg i Arendalsområdet, av en mänsklig förare.  

– Vi samlar in data som sedan används av artificiella neuronnät för att lära sig att upptäcka fotgängare, läsa av text och vägskyltar som stopptecken, säger Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions till Ny Teknik.

Redan nästa år kan föraren få släppa ratten.

– När vi har tränat systemet går vi givetvis över till att köra med en säkerhetsförare (som är redo att ta över kontrollen av fordonet, reds. anm.). Det är något som vi sannolikt kommer att börja med under 2022. Och när vi har validerat systemet så kommer det  vara möjligt att plocka bort föraren och ha en lastbil som kör helt autonomt, säger Nils Jaeger.

Läs mer: Därför köper Volvokoncernen schweizisk ellastbils-”startup”

De system som Volvo utvecklar för att köra inom ett avgränsat område, exempelvis inom gruvnäringen eller industrin, använder blandade lidarsensorer och radar. Beroende på var man är så kan gps tillkomma.

Även i den autonoma lastbil som man nu ska utveckla baseras systemet till stor del på lidar, som dock stöds av kamera och radar. Och vägarna i Arendal kommer att ställa höga krav på tekniken. 

– Det är en blandad trafikmiljö med sårbara användare på vägen. Vi kommer att hålla en låg hastighet, kring 40 km/h, men att befinna sig på allmän väg medför ändå en hög komplexitet, säger han.

Nvidia världsledande

Volvo Autonomous Solutions har utvecklat en egen virtuell förare för körningar i avgränsade områden. Det är en lösning med hårdvara och mjukvara kombinerat, som har utvecklats av företaget självt.  Men för miljöer som hamnar och logistikcenter samarbetar företaget med Nvidia för utvecklingen av den virtuella föraren.

– Nvidia är världsledande inom ai-beräkningar och vårt partnerskap med dem ger oss tillgång till hela ekosystemet kring deras plattform för självkörande fordon. Vi kan dra nytta av Nvidias teknik, men den virtuella föraren är något som vi utvecklar tillsammans, så det är ett gemensamt arbete, säger han.

Läs mer: Einride tar in nästan en miljard: ”USA är huvudfokus”

Pilotprojektet i hamnen är ett samarbete med det danska rederi- och logistikföretaget DFDS, det danska logistikföretaget APM Terminals, samt Göteborgs hamn och the Port of Gothenburg och fastighetsbolaget Platzer. Nils Jaeger konstaterar att autonoma fordon handlar om så mycket mer än ai och den mjukvara som tolkar omvärlden.

– En av de största utmaningarna i dag är att kunna garantera säkra transporter i en säker miljö, och om man blickar bakåt så inser man att det här är ett maraton och inte en sprint. Man behöver givetvis ha en god förståelse för den teknik som krävs, men det gäller inte bara för mjukvaran – utan det krävs även kring hårdvaran, med en förståelse för hela fordonssidan, säger Nils Jaeger.

Självkörande lastbilar i större omfattning på allmän väg ligger längre fram i tiden, enligt honom.

– Det kommer under en lång tid framöver att utgöra en svår utmaning. Man kan läsa mycket om det i media, men området har ännu inte lyft på allvar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt