Han utmanar sjöfartsregler med självkörande katamaran

2019-07-10 13:33  

Han vill inte kalla sig för rebell. Hellre inspiratör. Men faktum är att entreprenören Jonas Blanck testar nuvarande sjöfartsregler med sin självkörande katamaran.

Runt om i världen pågår småskaliga försök med att bygga självkörande båtar som drivs med solpaneler. Den svenske serieentreprenören Jonas Blanck är en av entusiasterna. 37-åringen från Malmö har med hjälp av vänner byggt en självkörande, 16 fot lång katamaran med dubbla elmotorer och en topphastighet på fem knop.

-Jag hoppas att det här ska bli starten på utvecklingen av fler självkörande båtar i Sverige. Möjligheterna att ha autonom trafik tills havs är mycket större än på våra vägar. Faktum är att till havs händer det inte så mycket som man måste ta hänsyn till, säger Jonas Blanck.

Idén föddes i Silicon Valley

Intresset för självkörande fordon väcktes när Jonas Blanck var bosatt i Silicon Valley. Varannan söndag träffades likasinnade och delade med sig av tankar, idéer och projekt för utveckling av autonoma fordon.

- Det handlade mest om att ta fram självkörande bilar men som gammal seglare styrdes mina tankar mot att bygga en självkörande båt. Jag blev ännu mer inspirerad när jag läste om entreprenörerna bakom Seacharger vars solcellsdrivna båt kördes från San Francisco till Hawaii och sedan till Nya Zeeland, säger Jonas Blanck när Ny Teknik träffar honom i Visbys hamn.

Läs mer: KTH-forskarnas mål: En båt som seglar själv en månad

Sagt och gjort. Under 2017 startade bygget. Båten döptes till Sunchallenger. Den första versionen var en ombyggd självgående kajak utrustad med elmotor, en solcellspanel och ett batteri. Den andra versionen, Sunchallenger 2, är en ombyggd segelkatamaran.

"Oklart vad som gäller för självkörande båtar"

Farkosten, som sjösattes i juni i år, har vid sidan av de två elmotorerna fyra solcellspaneler (totalt 1,2 kW) och fyra litiumjonbatterier (totalt 4 kWh). Båten är dessutom utrustad med gps, sensorer, kameror och datorer för att möjliggöra självkörande rutter dygnet runt.

-För mig är det här ett ideellt forskningsprojekt. Jag delar fritt med mig av kunskap, ritningar och erfarenheter för att hjälpa andra att komma igång, säger Jonas Blanck som är tydlig med att han vill utmana dagens sjöfartsregler.

-Jag vill inte kalla mig rebell utan inspiratör. Just nu är det väldigt oklart vad som gäller för självkörande båtar. Det finns inget som förbjuder det och inget som säger att det är okej. Det är en gråzon. Jag jämför med drönare som kördes kors och tvärs före en reglering kom till stånd. När regleringen var på plats utvecklades de kommersiella alternativen mycket snabbare.

Satsar på egen plattform för autonom naviering

Jonas Blancks team har utvecklat en egen plattform baserad på öppen källkod för sjömätning och autonom navigering. För artificiell intelligens används Googles öppna bibliotek Tensorflow. Basen i den självkörande delen är programvaran Ardupilot som framförallt används för flygplan, helikoptrar och drönare.

-Vi har jobbat väldigt mycket med säkerhetssystem för att båten ska klara av olika situationer i alla möjliga riktningar dygnet runt. Tekniken är självlärande. Ju mer båten är ute på vattnet desto smartare blir den, berättar Jonas Blanck.

"Kan samla in sjödata som ingen gjort tidigare"

Under hösten hoppas han att båten ska kunna köra längs kusten från Malmö till Stockholm. Syftet är att visa hur Sunchallenger och liknande fartyg kan användas för att samla in data som i dag är svårtillgängliga.

-Vi kan samla in data som ingen gjort tidigare, mäta vattenkvalitet i farleder med fler mätpunkter än många andra, mäta plasthalt, mäta temperaturskillnader mellan vatten och havsluften, vindstyrkor, koldioxidhalt, ja det är egentligen bara fantasin som sätter gränser, säger Jonas Blanck.

Läs mer: Nu rullar spårvagnarna helt spårlöst i Zhuzhou

Projektet backas upp av olika intressenter där bland andra Vattenfall har klivit in som huvudpartner. Den som vill följa Sunchallengers rutter i realtid kan logga in på sajten sunchallenger.com/live.

Per Danielson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt