Gripen E sätter nytt rekord och flyger i 9g

2019-05-27 06:00  

Hittills har Gripen E flugit 110 timmar. Under den tiden har ett nytt hastighetsrekord satts och 9g uppnåtts.

Saabs nya generation Gripen, kallad E, flög för första gången i juni 2017. Ett halvår efter att det andra planet lyfte är det snart dags för det tredje planet att få luft under vingarna.

– Den ska användas som testrigg och vi kommer att flyga jättesnabbt med det för att testa nya funktioner, men också vid kunddemonstrationer. Det är svårt att visa framtiden i dag, särskilt när kunden vill testflyga en årsmodell motsvarande 2020 eller 2025.

Det berättar Eddy de La Motte, chef för affärsområde Gripen E/F på Saab Aeronautics. Gripen E är den enkelsitsiga varianten som beställts av både Sverige och Brasilien. F är dubbelsitsig och har hittills bara beställts av Brasilien.

Ungefär 110 flygtimmar har avverkats i det pågående flygtestprogrammet. Detta görs för att kontrollera så att alla funktioner fungerar som ska.

Nytt hastighetsrekord för Gripen

Nyligen uppnådde planet för första gången en tyngdacceleration på 9g. Det innebär stora påfrestningar för piloten vars egen vikt upplevs nio gånger tyngre än vid stillastående på jordytan. Gripen E ska kunna klara av accelerationskrafter från -3g till +9g.

Marcus Wandt var inte förste testpilot att uppnå 9g med Gripen E men också han har hunnit med det.

– Första gången vi går upp i 9g handlar det om en långsam uppbyggnad. Vi gör en sväng i planflykt (en sväng vid konstant höjd, reds.anm.) för att försäkra oss om att allt är som förväntat. Vi konstaterar att det ser bra ut vid 4g, 6g och så vidare upp till 9g, berättar han.

Läs mer: Saab: Energilagring blir allt viktigare för Gripen

Därefter utförs andra typer av manövrar vid olika hastigheter för att snabbt öka g-kraften.

– Kontrolltornet övervakar flygningen hela tiden och kollar så att planet beter sig exakt som det ska, säger Marcus Wandt.

Eddy De La Motte berättade också att Gripen E nyligen satt nytt hastighetsrekord för flygning på konstant höjd. Frågan om vilken hastighet som uppnåddes förblev dock obesvarad. Gripen E:s motor F414G från General Electric producerar 20 procent mer dragkraft än tidigare Gripengenerationers Volvo RM12 (vilken i sin tur är en variant av General Electric F404).

”Svår att marknadsföra”

Richard Smith, försäljningschef för Gripen E/F, konstaterade skämtsamt att nya generationen är en utmaning att marknadsföra eftersom den är snudd på identisk med C/D sett till det yttre. En av få märkbara skillnader är att E/F har ett luftintag vid fenans nederkant.

En av de stora skillnaderna finns i stället i programvaran som byggts upp likt en smartphone. De flygkritiska systemen har separerats från andra funktioner. Det gör det mycket enklare att införa nya funktioner eftersom dessa omöjligen kan påverka de flygkritiska systemen. Verifieringen av programvaran blir därmed både snabbare och enklare.

Läs mer: Saab upplever en ”galen” tillväxt inom cybersäkerhet

Under året ligger fokus på test av de taktiska systemen, sensorer, radar och system för elektronisk krigföring (det vill säga teknik för att störa ut fiendens vapensystem), berättar Eddy De La Motte.

I Linköping pågår monteringen just nu med ”full hastighet”. De första svenska planen ska snart levereras till det gemensamma utvärderingsprogrammet som Saab har tillsammans Försvarets materielverk, FMV. Det första brasilianska flygplanet för flygtestprogrammet ska också levereras under året.

– Vi levererar enligt de åtaganden vi har gentemot våra kunder, säger Eddy De La Motte.

Gripen F blir 65 centimeter längre

Nya Gripen kommer även att byggas i en F-variant, det vill säga som tvåsitsig. Hittills är det bara Brasilien som har beställt denna flygplantstyp, totalt 8 stycken. Gripen F blir ungefär 65 centimeter längre än E, berättade Mikael Franzén, chef för Gripen i Brasilien,

Förändringarna som behövs sker främst på mitten av planet, genom att bland annat avionikutrustningen (det vill säga elektroniken som behövs för att flyga planet) stuvas om för att göra plats för ytterligare en sits. Vissa förstärkningar har även behövt göras på den bakre flygkroppen eftersom böjkrafterna ökar med längden på planet.

När full produktionskapacitet har uppnåtts kommer 24 plan per år att kunna tillverkas. I avtalet med Brasilien ingår också att 15 av deras totalt 36 beställda plan ska monteras i en fabrik utanför São Paulo. I avtalet ingår också omfattande överföring av teknologi eftersom Brasilien i framtiden vill kunna bygga egna plan.

FAKTA: Gripen E/F

Gripen E är den nya enkelsitsiga versionen av Gripen, F är den dubbelsitsiga. Avvikande siffror för F inom parentes.

Typ: Enkelmotorigt enhetsflygplan som lämpar sig för jakt, attack och spaning.

Längd: 15,2 meter (15,9)

Bredd: 8,6 meter

Max dragkraft motor: 98 kN

Toppfart: Mach 2.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt