Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

2020-08-27 14:07  

Efter hot om lagstiftning från energiminister Anders Ygeman har laddbolagen nu lovat att presentera ett gemensamt betalsystem för elbilsladdning. Det kan komma att införas redan i början av nästa år.

Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menade energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) i juni och bjöd in laddbolagen till ett rundabordssamtal. Till skillnad från bensinmackar, där kortbetalning är standard, tvingas somliga elbilsförare åka runt med flertalet appar, kort och rfid-taggar för att kunna använda de olika laddbolagens laddstolpar.

Samtalet ägde rum under torsdagen. På plats fanns bland andra Eon, Vattenfall och Ellevio. Anders Ygeman var efter mötet nöjd.

– Det gick väldigt bra. Vi hade en väldigt gemensam problembild, oavsett om den kom från myndigheter, elleverantörer, nätägare eller biltillverkare, säger han till Ny Teknik.

Aktörerna presenterar egen lösning

Resultaten blev enligt Anders Ygeman att representanterna för laddleverantörerna ska presentera ett förslag på enhetlig betalningslösning på nästa möte om ett par månader. Aktörerna räknar därefter med att den ska ta ungefär ett kvartal att implementera, vilket i så fall skulle betyda i början av nästa år.

Anders Ygeman föredrar denna lösning framför lagstiftning eller andra maktmedel, säger han.

– Eftersom både betalningstekniker, laddinfrastruktur och fordon utvecklas ganska snabbt är det betydligt bättre om branschen själv tar ansvar för en enhetlig betallösning, säger han.

Fick du någon indikation om hur den kan komma att se ut?

– Nej, vi sa att vi ska ha en dialog fram till nästa möte. Det måste heller inte vara en enhetlig betallösning, utan kan vara flera olika.

Glasskiosker bättre än laddbolag

Han hoppas att det i framtiden blir självklart att laddbolag erbjuder de betalmedel som kunder föredrar i andra sammanhang – trots att det i laddsammanhang kan handla om relativt små summor.

– Det finns ju inte en glasskiosk i Sverige som inte tar kontaktlösa kortbetalningar eller Swish, säger han.

Ett av de deltagande företagen var Vattenfall, som erbjuder laddning under varumärket Incharge. Betalning av laddning hos Incharge sker via ett Incharge-kort, -tagg eller med en app som kunden har kopplat sitt betalkort till. Företaget har 3 100 uppkopplade publika laddpunkter.

Vattenfall: Kostnadseffektivitet är nyckelord

Susanna Hurtig, nordenchef för E-mobility på Vattenfall, säger att det under samtalet fanns en vilja till samarbete för enklare sätt att betala för elbilsladdning. Men att de olika aktörerna nu måste fortsätta diskussionerna.

Vilken är den bästa lösningen enligt dig?

– Det är lite för tidigt att säga ännu. Men det är viktigt att nyckelorden är digitalt, kostnadseffektivt och bekvämt för kunden, säger hon.

Är kortbetalning kostnadseffektivt?

– Kreditkort som läggs in i en app är det, eftersom man inte behöver någon särskild utrustning. Men ska man sätta upp betalterminaler på alla laddpunkter... Vi får nog titta på hur kortbetalningar kan implementeras, säger hon.

Men om kreditkort registrerat via en app är en möjlighet så skulle det krävas en gemensam app för att lösningen ska kunna kallas enhetlig?

– Det skulle kunna vara ett alternativ kanske. Jag vill inte föregå diskussionerna i branschen. Men jag tror att kreditkort som används av gemene man är med i någon form, säger hon.

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar Laddning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt