Premium

FAA:s interna kultur sågas i rapport om Boeings krascher

En flygmyndighet vars ledning ignorerar risker, kör över de egna experterna och istället tar tillverkarens parti. Kritiken mot FAA är hård i rapporten om krascherna med Boeing 737 Max.

Publicerad

Drygt två år efter att det amerikanska luftfartsverket FAA hade certifierat Boeing 737 Max som ett säkert flygplan kraschade Ethiopian Airlines flight 302 på ett fält utanför Addis Abeba.

Det var bara fem månader efter att ett liknande tillbud drabbade Lion Air i Indonesien. Totalt omkom 346 personer i de två olyckorna 2018 och 2019.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här