Premium

”EQC är som klippt och skuren för Sverige”

Första elbilen, flera hybrider och mycket fokus på varumärket EQ. Hos Mercedes blir 2019 ett elektrifieringens år."Vi har bestämt oss för att gå all in", säger företagets Sverigechef Björn Hauber.

Publicerad

Tyska Mercedes intresse för elektrifiering har åkt lite berg-och-dalbana. Man har i olika stunder satsat på elbilar, sprutat ut sig koncept – för sedan renodla fossildriftsspåret. Moderbolaget Daimler har ju till och med varit storägare i Tesla en gång i tiden. Allt detta är dock historia. I fjol lanserade märket suven EQC, den första allvarligt menade elbilen. Men den kommer inte behöva dra elektrifierings lans ensam anno 2019. Och det kommer märkas menar Björn Hauber, chef för Mercedes-Benz Sverige.

– Vi kommer att ha en hel del nya produkter. Under sommaren kommer ju EQC, sen ser vi väldigt fram emot E-klasshybriden som vi är stolta över då den finns både som bensin- och dieselhybrid. Det har varit en gigantisk efterfrågan på bilen, och den är som klippt och skuren för Sverige. Därtill har vi en hybrid i S-Klassen som kanske inte är i samma volym, och senare under året kommer även C-klassen som dieselhybrid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här