”EQC är som klippt och skuren för Sverige”

2019-05-27 12:00  

Första elbilen, flera hybrider och mycket fokus på varumärket EQ. Hos Mercedes blir 2019 ett elektrifieringens år."Vi har bestämt oss för att gå all in", säger företagets Sverigechef Björn Hauber.

Tyska Mercedes intresse för elektrifiering har åkt lite berg-och-dalbana. Man har i olika stunder satsat på elbilar, sprutat ut sig koncept – för sedan renodla fossildriftsspåret. Moderbolaget Daimler har ju till och med varit storägare i Tesla en gång i tiden. Allt detta är dock historia. I fjol lanserade märket suven EQC, den första allvarligt menade elbilen. Men den kommer inte behöva dra elektrifierings lans ensam anno 2019. Och det kommer märkas menar Björn Hauber, chef för Mercedes-Benz Sverige.

– Vi kommer att ha en hel del nya produkter. Under sommaren kommer ju EQC, sen ser vi väldigt fram emot E-klasshybriden som vi är stolta över då den finns både som bensin- och dieselhybrid. Det har varit en gigantisk efterfrågan på bilen, och den är som klippt och skuren för Sverige. Därtill har vi en hybrid i S-Klassen som kanske inte är i samma volym, och senare under året kommer även C-klassen som dieselhybrid.

Läs mer: Ny Teknik provkör Mercedes EQC: ”Bättre än väntat”

Samtliga elektrifierade bilar kommer att få en ny märkning för att kunna särskiljas från sina rent förbränningsmotordrivna syskon. Detta i form av ett EQ-emblem. Och det blåsvarta märket kommer att bli en allt vanligare syn framöver.

– Vi har bestämt oss för att gå all in och därför kommer EQ vara ett viktigt varumärke för oss. Mercedes har sagt att 2025 ska 25 procent av all nybilsförsäljning globalt vara elektrifierad, men i Sverige kommer den andelen vara högre. Det låter lovande, dock kommer det ta ett tag innan el-Mercor blir en vanlig syn.

– Initialt kommer vi inte ha stora volymer när det gäller EQC – så i sommar handlar det om att vi ska presentera den ordentligt för kunder. Vi kan dock gladeligen säga att Sverige är prioriterat. Här finns en stor efterfrågan på bilen och man valde ju Stockholm som lanseringsort för EQC, säger Björn Hauber.

Elektrifiering inte enda nyheten

Men elektrifiering är inte den enda nyheten som händer inom Mercedes. Tidigare i år meddelade märket att man gjorde sig av med samtliga återförsäljare. Istället för att agera bilhandlare blev de agenter, en omstrukturering som enligt Björn Hauber kommer att vara en konkurrensfördel.

– Det är lite speciellt hur vi har gjort om vårt försäljningssystem. Men vi vill ta bort mycket av det administrativa från försäljarna – så att de istället kan lägga tiden på kunder och förbättra deras upplevelse. Det kommer även innebära att det blir ett och samma pris oavsett vilken kontaktyta man som kund har.

Det kan tyckas att de forna bilhandlarna borde motsäga sig förändringar som minskar deras möjlighet att förhandla. Men Sverigechefen menar att så inte är fallet och att förändringen snarare lyfter ett ok från handlarna – som istället kan fokusera på mer kvalitativt arbete.

– Vi har satsat mycket på att utbilda våra agenter på elektrifierat då vi ser att det finns en stor efterfrågan efter en Mercedes i elbilssegmentet. Vi har ett bra tryck efter varumärket och våra kunder har visat tålamod. Därför är det viktigt med kundvård samt att bygga upp märket EQ, säger han.

Läs mer: Så mycket kostar Mercedes första elbil EQC

Mercedes har som sagt haft elektrifierade modeller förut. Men vid ingången av året var det total renons i modellpaletten. Och även om det varit ett problem, menar Björn Hauber att förlusterna inte varit allt för stora.

– Man kan säga så här. Det har varit ett hål när det gäller hybrider. Men vi har lyckats bra med kommunikationen och har kunnat hitta lösningar. Nu har vi framöver sett till att få en bra tillgång till hybrider, så jag tror inte att det har skadat oss allt för mycket. Jag tror att kunderna har ett stort sug efter att få sitta i en Mercedes. Och när vi berättade vad vi hade på gång så sa många att de kunde vänta.

”Bra att ha en utmanare som Tesla”

Tidigare i år lanserade Tesla Model 3, som tog Europa med storm och seglade upp som mest sålda premiumbil i sin storlek. Och även om den amerikanska tillverkaren skakar om, tror Björn Hauber inte att kunderna kommer överge dem.

– Vi ser det så här, det är bra att ha en utmanare som Tesla på marknaden, någon som sticker ut hakan. Man får ju erkänna att vi är lite sent ute, men nu när vi vet att vi går all in i det helelektriska segmentet så tror jag att vi kommer att ha väldigt attraktiva modeller att erbjuda. Med vårt varumärke kommer en extra känsla, säger Björn Hauber.

Läs mer: Vätgasbilen får extra fart av superkondensatorer

Men det slutar inte där. Mercedes är delägare i laddnätverket Ionity, något man kommer att dra fördel av. Därtill kommer det tyska märket arbeta hårt på att leverera mer än bara en bil. En punkt som gör att de skiljer sig från flera andra.

– Laddinfrastrukturen kommer att vara avgörande för hur stort genomslag elbilen får. Det som är fördelen för oss är att vi i och med Ionity kommer kunna erbjuda paket för att göra laddning smidig och enkel. Det ska vi självklart utnyttja. Vi kommer även att ha paketlösningar med laddboxar samt än mer. Jag kan inte gå in mer i detalj nu – men jag kan säga att vi kommer satsa hårt på det här. Vi tror att en fantastisk bil, en dedikerad säljare och ett smidigt bilägande blir en framgångsrik paketlösning, säger Björn Hauber.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt