Elbåtsutmanaren Zin – och fem andra ”havets Teslor”

2020-08-14 09:41  

En uppstickare som vill utmana med finess och gott samvete – samt äkta båtupplevelse. Zin Boats är det senaste tillskottet i det exklusiva elbåtssegmentet.

När Tesla gav sig in i bilbranschen var det som bekant starten på en revolution för elbilar. Sedan dess har elektrifieringen spridit sig som en löpeld inom olika branscher – och vi har på kort tid fått höra om ”kanalernas Tesla” och ”havets Tesla”.

Men det finns inte bara en havets Tesla – utan flera. Det kan du se i vår sammanställning längst ned i artikeln.

En av dem är Seattle-baserade Zin Boats.

Det amerikanska nystartsbolaget ger sig ut på vattnet med en 20-fotsmodell kallad Z2R. Designen är minimalistisk och skrovet är byggt i kolfiber. Detta innebär att båten endast väger runt hälften av vad en traditionell motorbåt skulle väga.

Kräver mer jämfört med bil

Rent tekniskt har man gjort det ganska lätt för sig. I stället för att försöka utveckla helt egna lösningar har företaget valt att använda sig av en maskin från Torqueedo kopplad till ett BMW i3-batteri.

Zin lanserade sin båt på Miami Boatshow tidigare i år. Enligt företagets grundare, Piotr Zin, är fördelarna med elektrifiering många – utöver miljöaspekten. Men det har tidigare varit begränsat av fysikens lagar, menar han. Att driva en båt kräver mycket mer än att få en bil att rulla.

– Kraften som krävs för att driva en båt är enormt mycket större jämfört med vad som behövs för en bil. Det är lite som att köra en bil i första växel på full gas hela tiden, säger han i en intervju med Tech Crunch.

I takt med att batterierna har blivit mycket bättre har även elektrifiering av båtar blivit verklighet. Den drivlina som Z2R har innebär att båten går att köra i marschtakt (runt 15 knop) i upp till 87 sjömil – motsvarande drygt 160 km.

Topphastighet på 30 knop

För den som i stället har bråttom är topphastigheten satt till 30 knop, dels för att spara batteriet men även för säkerhet.

– Vi har testat båten i 55, men beslutade oss för att inte sälja den i det utförandet till folk. Det är bara vansinnigt, säger Piotr Zin.

En stor fördel med drivlinan är att det i stort sett går att sätta alla komponenter där man vill ha dem. Man är inte begränsad till att placera allt i akterna. Kombinera detta med att batteriet är platt och ger en låg tyngdpunkt – och du har en god grundstabilitet i båten. Så i stället för att ställa sig på ända som många båtar gör när man kör fullt gaspådrag, håller sig elbåten mer plan.

En annan fördel är avsaknaden av buller från drivlinan. Enligt Zin ska ljudvolymen i marschtakt ligga på 68 decibel, vilket är ungefär det ljud man har inne i en bilkupé när man kör.

Självklart kommer hela kalaset med en rejäl prislapp. 248 000 dollar går ett exemplar på, vilket motsvarar 2 166 000 kronor.

Zin är som ovan nämnt inte heller ensamma om att försöka få miljömedvetna miljonärer intresserade. Det är många som tävlar om dessa kunder. Dels har vi svenska Strana, Candela Boats samt X Shore – men även en hel radda utländska alternativ.

Candela Seven, från Candela Speed Boat. Foto: Candela Speed Boat

Candela Speed Boat

Lidingöbaserade Candela är ur en aspekt den riktiga ”havets Tesla”. Deras båt går längre än att bara vara elektrifierad. Här kombinerar man batteridrift med bärplansteknik. Man har även sett till att jobba fram lösningar som går bortom själva båten genom att ha den uppkopplad och erbjuda fjärruppdateringar.

Tack vare bärplanet ligger effektiv marschhastighet på mellan 19-23 knop. Topphastigheten är 30 knop och på en laddning ska båten klara ”över 50 sjömil i 22 knop samt ’hasa hem’ 8 sjömil i 3 knop”.

Företaget tog en plats på Ny Tekniks 33-listan 2019, som en av Sveriges bästa teknikstartups.

Eelex 8000, X Shore. Foto: X Shore
 

X Shore

”Vi ska inte återuppfinna hjulet, däremot ska vi räta upp skeppet”. Så beskriver vd:n Konrad Bergström i svenska företaget X Shore sitt arbete och sedan 2016 har de kört prototyper. 2018 kom den första riktiga produkten och nu har man breddat än mer

Produktportföljen består i dag av Eelord 600 samt Eelex 8000, där den senare är flaggskeppet och har batterikapacitet på 120 kWh, maxeffekt på 220 kW samt en räckvidd på 100 sjömil. Därtill har man två nya prototyper på gång.

740 Mirage Air, Fraucher Bootswerf. Foto: Fraucher Bootswerf
 

Fraucher Bootswerft

Österrikiska båttillverkaren Frauscher har faktiskt erbjudit elektrifiering ett bra tag och i fjol visade man upp sin senaste version av 740 Mirage Air. Här handlar det om en båt på strax över 24 fot som går att få med 60 eller 110 kW (82-150 hk) motor och batterikapacitet på 40 eller 80 kWh. Precis som hos Zin kommer maskinen från Torqueedo samt batteri(er) från BMW i3. Man har även mindre båtar som är eldrivna.

Leisure Electric, Rand Boats. Foto: Rand Boats
 

Rand Boats

Danska Rand lanserade redan 2018 en första elbåt och tidigare i år så uppdaterade man den rejält. Den 28 fot långa Leisure Electric kombinerar en elmaskin på 240 kW (326 hk) )och ett modulärt batteripack som går att bygga ihop till hela 120 kWh. I toppkonfigurationen handlar det om en båt som klarar 140 sjömil på en laddning samt topphastigheter på 40 knop. Utöver denna erbjuds även en mindre modell kallad Mana 23.

Vita X, från Vita Power. Foto: Vita Power
 

Vita Power

Ett företag som verkligen kan liknas vid Tesla är Vita Power. Utöver att ha lanserat en elbåt – så håller de på att bygga upp ett nätverk av snabbladdare längs med Franska rivieran. Vita X (båten) är tio meter lång, har ett batteripack på hela 235 kWh samt dubbla vattenjet med en maxeffekt på 580 hk. Därtill går båten att snabbladda i upp till 150 kW.

Detta är Zin Z2R

Längd: 20 fot

Djupgående: 45 cm

Bredd: 198 cm

Vikt: 793 kg

Drivlina: Elmaskin från Torqueedo

Maxeffekt: 55 kW / 75 hk

Batteri: BMW i3

Batterikapacitet: 40,5 kWh

Räckvidd: upp till 87 sjömil, motsvarande 160 km

Maxhastighet: 30 knop

Antal sittplatser: 5 st

Felix Björklund

Mer om: Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt