Efter trängselvarnaren på stranden – nu kopplar staden upp gatubelysningen

2022-08-09 06:00  

Papperskorgar med radarchip, uppkopplade badbojar, och sopbilar som övervakar vägnätet – det är några av Helsingborgs stads senaste satsningar. Dessutom håller staden på att göra om gatubelysningen till en plattform för att kunna koppla upp allehanda prylar.

För två år sedan började Helsingborgs stad att övervaka vattentemperaturer med hjälp av LoRa-teknik. Dessutom kopplades badbojar upp mot stadens it-system. Förra året utvecklades en lösning som varnar för trängsel på badplatserna.

Nu har staden nya uppkopplingssatsningar på gång, och det handlar om allt från papperskorgar till gatubelysning. Det berättar Andréas Hall, utvecklingsingenjör på Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg, för Ny Teknik.

– Vi har gjort försök att koppla upp papperskorgar med hjälp av radarchip som kommunicerar via Bluetooth. Vi har också påbörjat resan med att bygga om stadens gatubelysningsinfrastruktur till att gå från att vara just gatubelysning till att belysningen utgör navet för det offentliga rummets IoT, säger Andréas Hall.

Samlar in data från staden

IoT – Internet of Things eller ”sakernas internet” är ett samlingsbegrepp för vardagsföremål som kopplas upp mot internet för att kunna styras eller bara dela data. Genom att förse lyktstolparna med uppkoppling så skapar Helsingborg en infrastruktur som gör det lättare när staden senare vill upptäcka trafikstockningar, spåra lediga parkeringsplatser, samla in data om luftkvalitet, styra belysningen eller koppla upp fontäner.

Andréas Hall, utvecklingsingenjör på Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg. Foto: Press

– Därför håller vi för närvarande på med att testa en nätverksbrygga som ska kunna kommunicera med alla de olika protokoll och radiofrekvenser som vi behöver, i form av Bluetooth, Wi-Fi, Si-Sun, Dect, Wirepas, Zigbee och så vidare, säger Andréas Hall.

Läs mer: Stadens trådlösa nätverk varnar för trängsel på stranden

Belysningen på elljusspåret i Pålsjö skog är först ut att kopplas upp. Därefter väntar sannolikt Bruces skog, ett naturreservat i Helsingborgs östra delar. Målet är att Helsingborg på sikt ska byta ut alla 30 000 belysningsstolpar för att på så sätt kunna skapa ett trådlöst kommunikationsnät.

Varnar för massinsamling

Helsingborg ligger i framkant när det gäller data. Häromåret mätte staden kroppstemperaturen på alla som passerade stadens resecentrum – bland annat för att kunna underlätta eventuella smittskyddsinsatser under coronapandemin.

Integritetsskyddsmyndigheten IMY varnar dock för att massinsamling av data riskerar den personliga integriteten – något som även myndigheterna i San Diego har kritiserats för i sin satsning på smarta gatlyktor.

Gatubelysning utmed Järnvägsgatan i centrala Helsingborg. Foto: Press

Projektet med kroppstemperaturmätning i Helsingborg har nu avslutats och istället satsar staden på att samla in data om vägarna i kommunen. Tillsammans med företaget Univrses och renhållningsbolaget NSR (Nordvästra Skånes Renhållning) har staden försett sopbilarna med en mobiltelefon.

Läs mer: Sensorer mäter kroppstemperatur i Helsingborg

– Mobiltelefonen placeras i framrutan på sopbilarna och med hjälp av mobilens kamera och artificiell intelligens så samlar vi in data om gatornas status och skadegrad. Genom denna samverkan så täcker vi hela stadens gatu- och vägnät varannan vecka, säger Andréas Hall.

"Enklare att se samband"

Den traditionella processen för att ta fram underlag för stadens gatustatus är tidskrävande och kostsam. Dessutom blir underlaget inaktuellt relativt omgående. Med den mobiltelefonbaserade lösningen räknar staden med att kostnaderna för den kommande femårsperioden kan sänkas från 10 miljoner kronor till 2,5 miljoner kronor.

– Förutom den ekonomiska aspekten kan vi även se hur gatunätet förändras i sin status betydligt snabbare än vad tidigare varit möjligt. Dessutom kan vi börja se samband som tidigare varit väldigt svåra att se, säger han.

Vilka är de främsta lärdomarna som ni har dragit det senaste året?

– För att kunna bedriva en effektivare och ännu bättre driftverksamhet måste vi jobba vidare med att koppla upp saker i den offentliga miljön. Det är så vi kan samla in data om sakernas tillstånd. Vi kan därigenom fortsätta att skapa tjänster som underlättar för invånarna i staden, säger Andréas Hall.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt