Därför satsar Huawei på självkörande bilar

2021-04-20 17:00  

Telekomtillverkaren Huawei ger sig in i kampen om att tillverka teknik för självkörande bilar. Lösningen går under namnet ”Huawei Inside” och innebär att andra tillverkare står för skalet medan Huawei för det tekniska innanmätet i bilen.

En bil består idag mer av ettor och nollor än av plåt, och Huaweis forskning inom fordonsindustrin startade redan 2012. Vid den tiden inrättade bolaget ett laboratorium för att undersöka uppkopplade fordon. Med tiden upptäckte Huawei att bolagets teknik och kapacitet skulle kunde användas för flera olika tillämpningar i fordon.

Läs mer: Huawei och DJI får utökat sällskap på USA:s svarta lista

Sedan dess har Eric Xu, roterande ordförande för Huawei, haft personlig kontakt med vd:ar och ordförande för många större biltillverkare i Kina, men även med chefer för tyska och japanska bilföretag. Det sa han nyligen på en analytikerträff, vars sammanfattning Ny Teknik har tagit del av.

– Under denna process insåg jag att bilindustrin behöver Huawei. De behöver inte Huawei-märket, men de behöver vi vår expertis på it och kommunikationsteknik för att kunna bygga framtidsorienterade fordon, sa Eric Xu på analytikerträffen.

Satsningen förkortas HI, "Huawei Inside"

Vid ett möte med Huaweis högsta ledningsgrupp i den kinesiska staden Sanya 2018, bestämde man sig för att Huawei inte skulle göra bilar utan istället hjälpa biltillverkare med det som nu går under namnet “Huawei Inside”.

Läs mer: “Kina måste minska sitt teknikberoende till omvärlden”

– Som ICT-företag hoppas vi kunna marknadsföra nya affärsmodeller när vi arbetar med biltillverkare. Vi hoppas kunna etablera djupgående partnerskap med några utvalda partners och hjälpa våra partners att bygga bilar för framtiden, sa Eric Xu.

Samarbete med Baic genom varumärket Arcfox

Under varumärket Arcfox kommer Huawei att bygga en serie fordon tillsammans med Baic - Beijing New Energy Automobile Co., Ltd. Huawei samarbetar även med Chongqing Changan Automobile och Guangzhou Automobile Group, men inte i lika djupgående form som med Baic.

Läs mer: Kinas elbilsboom har Tesla som förebild

Omvärldens reaktioner på Huaweis satsning är blandad – men i huvudsak positiv:

– Att kinesiska telekomföretag som Huawei investerar i teknik för självkörande fordon är väntat och naturligt. I takt med att våra fordon blir allt mer uppkopplade och autonoma så ökar innehållet av ict-teknik i både fordonen och i ekosystemet de verkar i. Marknaden för teknik växer med andra ord och kommer att attrahera olika aktörer som tar olika roller. Kina är en gigantisk egen fordonsmarknad med höga ambitioner, så det är naturligt att kinesiska telekomföretag investerar för att ta del av denna, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, till Ny Teknik.

Xiaomi satsar tio gånger mer

Huawei satsar motsvarande en miljard dollar på utvecklingen. Det kan jämföras med de tio miljarder dollar som det kinesiska bolaget Xiaomi satsar på sin elbilsverksamhet de närmaste tio åren.

Läs mer: Här är Kinas storslagna planer för självkörande bilar

– Huawei justerar helt klart sin inriktning på vart man som bolag är på väg. Genom att snabbt bilda partnerskap med flera ledande kinesiska biltillverkare och tillhandahålla teknik för autonom körning och uppkopplade funktioner så kan Huawei helt klart vara med och leda utvecklingen av nästa generations bilteknik, säger Michael Dunne, vd för amerikanska konsultfirman Zozo och utgivare av podcasten Winning in Asia, till Ny Teknik.

Läs mer: 5g-bråket: Nu möts Huawei och PTS i rätten

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt