Därför rullar det snart fler kinesiska elbilar i Sverige

2018-09-27 06:00  

Förra årets mest sålda elbil tillverkades varken av Tesla eller BMW – utan av BAIC. Kinesiska bilar är dock fortfarande sällsynta i väst. Men snart kan det bli ändring på det.

På listan över världens 20 största biltillverkare är en fjärdedel av bolagen kinesiska. Strax utanför återfinns Geely som de flesta svenskar har hört talas om tack vare köpet av Volvo. Men SAIC, BAIC, Dongfeng och Changan är ännu okända för det stora flertalet.

Kina är också det land där det säljs absolut flest laddbara bilar, över en halv miljon i fjol. De inhemska tillverkarna har i många fall gott om såväl laddhybrider som batteribilar i sina modellprogram. Men hittills har de varit en ovanlig syn på vägar i väst. Det är något som Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, tror kommer att förändras i framtiden.

Läs mer: Så vill biltillverkare komma ikapp Tesla

– Jag tror att Kina kommer att dominera detta framöver, just för att landet från regeringshåll har tryckt på detta under så lång tid. Jag tror att vi kommer att få se kinesiska elbilar även här i väst, men med varumärken som har en mer global eller internationell touch, säger han.

Tesla störst märke – men BAIC säljer bäst

Det mest omtalade elbilsmärket i världen är amerikanska Tesla med vd Elon Musk. Företaget sålde i fjol drygt 100 000 batteribilar (fördelade på modellerna Model S och Model X) men fick aldrig i gång massproduktionen av den planerade volymmodellen Model 3. Den bäst säljande elbilen i världen blev i stället kinesiska BAIC:s modell EC, med drygt 78 000 exemplar, enligt siffror från EV Sales.

Martin Sköld är osäker på om biltillverkaren Tesla kommer att finnas kvar om något år. Företaget brottas med stora förluster.

– Tesla ser egentligen sig självt som ett energiföretag. De hittar applikationerna efterhand och elbilar är en av dem, hembatterier ett annat. Företaget har haft en historiskt viktig roll i att sätta elbilar på kartan, men volymerna har uteblivit. Kina kommer i stället i full fart. De gör på liknande sätt, men gör billigare bilar som passar fler människor, säger han.

Bör europeiska bilföretag vara bekymrade?

– Ja, det kommer att bli trängre ut mot kund. Lägger du till digitalisering och uppkoppling så innebär det att affärsmodellerna kommer att påverkas.

Citerar budskap från Geely

Han hänvisar till Geely-ordföranden Li Shufus debattartikel i Dagens Industri från april i år som han tycker beskriver de kommande utmaningarna väl. Huvudbudskapet är att ”de som avstår från samarbete kommer att bli uppslukade av jätteföretagen. Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva.”

– Artikeln är väl värd att läsa igen. Det kommer att komma in nya leverantörer, samarbetspartner och programvaruföretag. Och här ligger de kinesiska företagen återigen långt fram. De är bra på såväl batteriteknik som nya digitala tjänster, säger han.

 Chalmersforskare:

Läs mer: ”Alla har inte råd att att elektrifiera som Norge”

Han tror att de stora jättarna som exempelvis Volkswagen sitter i en bättre position än de mindre ”ensamvarumärkena”.

– I de stora koncernerna finns tillräcklig volym, och utvecklingskostnaderna kan fördelas inom gruppen, säger han.

Volvo har bra utgångsläge

Volvo är ett annat varumärke han menar sitter i en god sits, men delvis av andra skäl.

– Volvo har tagit viktiga retoriska steg och bland annat sagt att de gör sin sista rena dieselplattform. Det är modigt. Men motorplattformarna lever ofta längre än bilmodellerna. De kommer säkert att låta dem finnas kvar så länge efterfrågan finns, säger han.

Läs mer: VW-chefens oro: Elektrifieringen dyrare än beräknat

Samtidigt, poängterar han, kommer inte omställningen att gå fortare än med den takt kunderna väljer elbilar.

– Här följs tillverkarna åt. De vill ge sina kunder möjligheten att välja elektrifierade bilar. Men man har inte vågat vara den som går i bräschen, utan följs åt eftersom omställningen är svår att bedöma, säger han.

Fem kinesiska elbilstillverkare

SAIC. Kinas största biltillverkare som säljer märkena Roewe, MG och Maxus. Samarbetar med GM och VW.

Changan. En av de stora i Kina och med åtskilliga laddbara modeller i programmet. Slutar att sälja bensin- och dieselbilar år 2025.

BAIC. Världens mest sålda laddbara bil var i fjol BAIC:s EC-serie som sålde i drygt 78 000 exemplar. BAIC köpte 2009 rätten att tillverka Saabs modeller 9-3 och 9-5 till och med modellåret 2005.

Dongfeng. Har åtskilliga samarbeten med för västvärlden kända tillverkare, som PSA, Honda, Nissan och Kia. Lanserade i fjol märket Jun-Feng som enbart ska sälja laddbara bilar.

Great Wall. Kinas största suv-tillverkare. Har aviserat stora investeringar i elektrifiering men har ännu inte så mycket att visa upp.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt