Premium

Därför rullar det snart fler kinesiska elbilar i Sverige

Förra årets mest sålda elbil tillverkades varken av Tesla eller BMW – utan av BAIC. Kinesiska bilar är dock fortfarande sällsynta i väst. Men snart kan det bli ändring på det.

Publicerad

På listan över världens 20 största biltillverkare är en fjärdedel av bolagen kinesiska. Strax utanför återfinns Geely som de flesta svenskar har hört talas om tack vare köpet av Volvo. Men SAIC, BAIC, Dongfeng och Changan är ännu okända för det stora flertalet.

Kina är också det land där det säljs absolut flest laddbara bilar, över en halv miljon i fjol. De inhemska tillverkarna har i många fall gott om såväl laddhybrider som batteribilar i sina modellprogram. Men hittills har de varit en ovanlig syn på vägar i väst. Det är något som Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, tror kommer att förändras i framtiden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här