Därför delar Volvo Cars och Veoneer upp Zenuity

2020-04-03 17:53  
Dennis Nobelius, vd för Zenuity, som använder artificiell intelligens i programvara för självkörande bilar. Foto: Sören Håkanlind

Hela poängen med Zenuitys tillblivelse var att självkörande teknik kräver samarbete. Men det har uppenbarligen inte räckt till. Nu gör ägarna Veoneer och Volvo Cars i stället tvärtom för att skynda på utvecklingen.

När Zenuity startades upp av Volvo Cars och Autoliv för snart prick tre år sedan handlade uttalandena mycket om vad de båda bolagen kunde åstadkomma tillsammans.

"Zenuity gör det möjligt för oss att leverera världsledande, robusta lösningar för autonom körning. Den kombinerade erfarenheten hos Autoliv, världsledaren inom fordonssäkerhetssystem, och premiumtillverkaren Volvo Cars kommer att säkerställa lösningar som möter behoven hos bilpassagerare i verkliga vägförhållanden", sa Autoliv-chefen Jan Carlson, i ett uttalande.

"Volvo Cars har kombinerat sin kunskap med Autolivs och skapat en världsledare inom säkerhetssystem för självkörande bilar. Med starten av Zenuity kommer vi ett steg närmre att leverera denna spännande teknik", sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Från 200 till 800 medarbetare

Autoliv bidrog med 1,1 miljard kronor och Volvo Cars med "vissa tillgångar" till bolaget vars ägande delades lika mellan de båda grundarna. Det startade med 200 personer men växte snabbt och har nu kring 800 medarbetare inklusive konsulter. Fokus var redan från början att utveckla så väl avancerade förarstöd (ADAS) samt helt autonoma förarsystem (AD).

Det här var under samma period som Volvo Cars siktade på att ha en självkörande bil på marknaden 2021 och som ett sätt att nå det skicka ut 100 familjer i Göteborg med varsin självkörande bil på gatorna. Optimismen spirade.

Sedan dess har mycket hänt. Autoliv knoppade av sig och bildade Veoneer som tog över delägandet av Zenuity. Runt om i världen började självkörande bilar orsaka olyckor med allvarlig utgång. Kulmen nåddes när en Uberbil körde ihjäl en kvinna i Arizona och det senare visade sig att systemet borde ha förhindrat olyckan. Luften pös delvis ur den självkörande bubblan.

Zenuity finns kvar som passivt ip-bolag

Nu står det alltså klart att Volvo och Veoneer återigen delar upp Zenuitys verksamhet mellan sig. När analysen tidigare var att samarbete är rätt väg framåt verkar den nu vara det motsatta. Volvo Cars tar över omkring 600 ur personalen och Veoneer behåller resterande 200. Själva bolaget Zenuity kommer att finnas kvar men töms på innehåll bortsett från de immateriella rättigheterna. Båda ägarna kommer kunna använda sig av dessa.

Bolagen är tydliga med vad den nya strategin innebär: Veoneer satsar på avancerat förarstöd och Volvo Cars på autonoma system, där förarens uppmärksamhet inte behövs.

Under en investerarkonferens på torsdagen konstaterade Veoneers vd Jan Carlson att utvecklingen av den autonoma tekniken tagit mycket längre tid än vad som först förutspåddes. År 2030 räknar bolaget med att närmare 90 procent av marknaden kommer att bestå av ADAS-produkter. Uppdelningen handlar alltså om en anpassning till rådande marknadsläge.

Veoneer kommer nu fokusera på att bygga sensorer och mjukvara för ADAS och kan när marknaden är mogen börja plugga in system för AD i sin arkitektur, sa teknikchefen Nishant Batra.

Inte ett resultat av coronapandemin

Jan Carlson bedyrade att förändringen var planerad innan coronapandemin bröt ut. Men med tanke på situationen som nu uppstått har han förstås inget emot att förändringen innebär en minskning av kostnaderna med 300–400 miljoner kronor per år för Veoneer.

Volvo Cars ser förändringen som en acceleration av utvecklingen kring autonom teknik. Företaget avser lansera den i nästa generation av plattformen SPA2, som bland annat XC90 byggs på. Volvo Cars del från uppdelningen kommer även framöver att finnas i ett separat bolag, till skillnad från Veoneers som fusioneras.

Företaget har numer som mål att en tredjedel av nya bilar år 2025 ska vara självkörande. I alla fall på motorvägar.

- Volvo Cars är förpliktigade att introducera säker autonom körning på motorvägar med nästa bilgeneration. Att låta det nya företaget fokusera helt på den utvecklingen hjälper oss att nå den ambitionen, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett uttalande.

Det nya Volvobolaget väntas vara i drift senast under det tredje kvartalet i år.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt