Audis terrängkoncept visar en framtid utan bilägande

2019-09-10 16:41  

En framtidsvision med väldigt lite verklighetsförankring. Eller ser vi här en första glimt av Audis nya former?

På hemmaplan i Frankfurt visar Audi upp sin framtid. Dels i form av traditionalister i nya skrudar såsom A4, Q7 och RS6 Avant. Men de finns även plats för futurism i montern. Detta i form av Ai Trail, en bil tänkt för dem som vill komma ut i naturen.

Ny Teknik fick redan i somras en exklusiv förevisning av bilen bortom rampljuset och möjligheten att fråga designchef Marc Lichte vilket värde ett koncept som detta har för Audi.

– Det här är en bild av framtidens verklighet. Ai Trail är inte utvecklad för att vara en bil du ställer på garageuppfarten. Utan det här är tänkt för dem som vill komma ut i naturen, och i det elementet är den helt kompromisslös, säger Marc Lichte.

Läs mer: Så mycket kostar budgetversionen av Audi E-tron

Med det menar han att designteamet siktat in sig på en framtid där bilägande inte är viktigt längre. I stället för att äga, vill man nyttja bilar – och de som vill köra i terräng ska då inte behöva nöja sig med en halvmesyr. 

– Det här är ”Audi on demand”, säger Lichte triumferande.

Påminner den mer om en månlandare

Ai Trail är som ovan nämnt nummer fyra i en serie koncept som sätter fingret på on demand. Den första Aicon var en lyxig lounge-bil. Nummer två, Ai Race (gick under namnet PB18 e-tron när den visades första gången) är en prestandabil för banan.

Ai Me visades upp i början av året och är en bil tänkt för framtidens megastäder. Och så nu Ai Trail.

Så vad är då Ai Trail? Utseendemässigt påminner den mer om en månlandare än en A4. Hjulen, rejält tilltagna, har flyttats helt utanför karossen. I stället för hjulhus och flyglar har bilen fått vingar som sträcker sig ut över hjulen.

Det mest slående, särskilt när man sitter i konceptet, är glasytorna. Vindrutan är stor och grillen är även den genomskinlig, men det slutar inte där. Precis som på en helikopter sväller sidorutorna utanför bilen.

Läs mer: TEST: Audi Q2 2,0 TDI quattro 190 sport

Resultatet är att man kan sitta inuti bilen och nästan hänga ut med huvudet utan att öppna fönstret. Det gör även att sikten är helt enorm. Exteriört fortsätter det med ett enormt takräcke. Förutom att det agerar lastyta är det även landningsplats för en integrerad drönare.

Den kan flyga iväg från bilen och dels filma om det är något man vill se på håll, dels agera strålkastare.

”Allt annat än autobahn”

På insidan är det rejält avskalat. Och nu pratar vi inte bara skandinavisk minimalism – utan riktigt asketiskt.

I stället för massvis av stora pekskärmar är det förarens smartphone som agerar skärm. Man sätter helt enkelt fast den i en hållare och på dess skärm visas sedan relevant information.

Andra saker som sticker ut är att det finns ett lastutrymme längst fram, samt att i mån av behov kan två baksäten spännas upp som hängmattor.

Även om det är ointressant att rada upp siffror eller tekniska specifikationer för en designstudie som inte går att köra visar det intentionen som Audi har med sin bil.

Läs mer: TEST: Audi A7 Sportback – en rullande teknikdröm

Konceptet har en motor för varje hjul och systemeffekten ligger på 320 kW. Tack vare att varje motor endast har ett hjul att hålla koll på klarar sig terrängbilen utan diffspärrar (differentialbromsar) och avancerade reduktionsväxlar/växellådor. 

Tillverkaren anger att Ai Trail ska klara sig upp till 500 kilometer på en laddning – om det inte är allt för tuff terräng. Hur snabbt bilen accelererar är totalt oviktigt enligt Lichte som säger att Ai Trail handlar om ”allt annat än autobahn”.

Ny design för Audi?

Men varför gör man då en sådan här bil? Sannolikheten att Ai Trail kommer att omsättas i verkligheten måste nog ändå sägas vara ganska liten. Och med tanke på hur verklighetsnära E-tronkoncepten var är det här ett ganska stort avsteg från det spåret.

Dock säger designchefen att det finns hopp för den futuristiska terrängbilen.
– Vi slåss för den här, säger Marc Lichte. Om vi pratar om att inte äga bilar i framtiden – då kommer den här hända.

Innan framtiden är här kommer dock designstudien ha satt sina spår i mer vardagliga Audi-bilar. 
– Glasvecket, med ett fixerat övre glas och öppningsbart nedanför är det som är mest produktionsnära. Fördelarna är enorma, inte minst aerodynamiskt. Jag får inte berätta på vilken bil vi håller på experimenterar, men det här håller vi på mycket med i Ingolstadt, säger Marc Lichte.

Läs mer: VW:s resa upp ur askan manifesteras av ID 3

Och det sistnämnda är intressant. Audi har de senaste tio åren varit tongivande med sin design. Den stora singleframe-grillen (som vuxit med åren) och den förhållandevis låga axellinjen har varit märkes-markörer. Det har även gått hem försäljningsmässigt vilket lett till att andra har tagit efter stilen.

På Ai Trail har man förvisso kvar en skugga av den kända grillen, men när det kommer till linjespelet på sidan är det annorlunda. Glasvecket, det som enligt Marc Lichte nu ska ses som axellinjen, är högt uppe. Och om den här formgivningen håller på att leta sig in i produktion innebär det att vi snart kan få se en helt ny design för Audi-bilar.

Kan det bli så att Lichte-linjen är det som ackompanjerar Audi in i framtiden? Till detta skrattar bara designchefen och säger vi får se, vi får se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt