Apex.ai vill bli bilarnas Android – nu öppnar de i Göteborg

2022-05-17 06:00  

Apex.ai har tagit bilindustrin med storm. Med investerare som Daimler och Volvo vill de skapa ett operativsystem för autonoma fordon. Nu letar de nyckelkompetens i Göteborg.

Ett bolag som ska göra det enklare att utveckla säkra autonoma fordon har de senaste åren lyckats fånga bilindustrins uppmärksamhet. Apex.ai, med bas i Palo Alto i Silicon Valley, har sedan starten 2017 fått in över 70 miljoner dollar i kapital, och expanderat rask. Nu öppnar de ett kontor i Göteborg för att kunna locka till sig spetskompetens.  

Företagets huvudprodukt är en mjukvarusvit som kallas för Apex.os. Det är, namnet till trots, inget operativsystem i stil med Windows, utan en samling utvecklarverktyg och api:er för att göra det enklare att utveckla applikationer för fordon. 

Apex.os bygger i sin tur på öppen källkods-projektet Ros, robot operating system, som sjösattes av forskare på Stanford-universitetet för ungefär 15 år sedan. Det beskrivs som en enkel lösning för att utveckla applikationer utan att behöva bry sig om vilken hårdvara de körs på.

– Alla i fordonsbranschen som vill snabbt vill utveckla prototyper använder redan Ros, det används i majoriteten av all utveckling av självkörande fordon, säger Serkan Arslan som är utvecklings- och marknadschef på Apex.ai till Ny Teknik.

Fast när applikationerna ska lämna utvecklingsstadiet och in i produktionsbilar har Ros inte räckt till. Där kommer Apex.ai in i bilden. De har vidareutvecklat Ros, och anpassat och säkerhetscertifierat det för fordonsbranschen.

– Ros hade luckor som gör att det inte kunde användas i produktionsbilar, och de luckorna har vi täppt till, säger Serkan Arslan.

Läs mer: Nu lanserar Mercedes sin första självkörande bil

Grundades av Bosch-ingenjörer

Bakom Apex.ai står ingenjörerna Jan Becker och Dejan Pangercic. Både jobbade länge med robotar och självkörande fordon på Bosch innan de kom att leda arbetet med självkörande fordon på den lika hajpade som problemtyngda elbilsstartupen Faraday Future. 2017 började de om i egen regi och startade Apex.ai. 

Listan över bolag som investerar i Apex.ai är imponerande. Volvo Group gick in med kapital redan 2019, och har sedan dess fått sällskap av bland andra Jaguar Land Rover, Toyota, Airbus, ZF och Continental. Så sent som förra veckan meddelade de att även den tyska fordonsjätten Daimler Truck gjort en strategisk investering i bolaget.

– De senaste åren har vi lyckats fånga intresset hos varenda bil- och lastbilstillverkare i världen. De flesta av dem använder ändå Ros för att utveckla prototyper och de har alla samma behov. Att utveckla mjukvara på ett snabbare och mer modernt sätt, säger Serkan Arslan.

I dag har Apex.ai runt 100 anställda som förutom huvudkontoret i Palo Alto sitter i Tyskland, där bolaget öppnat kontor i Berlin, München och Stuttgart. 

Apex.ai grundades av ingenjörerna Jan Becker och Dejan Pangercic. Foto: Apex.ai

Läs mer: Anställda sov i fabriken – så kunde Tesla öppna i nedstängda Shanghai

Leta spetskompetens i Göteborg

Anledningarna till den nya etableringen i Göteborg är två. Dels handlar det om att komma nära potentiella svenska kunder – som investerarna på Volvo Lastvagnar. Dels handlar det om att kunna rekrytera spetskompetens. 

Göteborg har spelat en stor roll i utvecklingen av Autosar, en snart 20 år gammal standard för hur komponenter i bilar kommunicerar med varandra. Två av de viktigaste Autosar-bolagen grundades i Göteborg och har fortfarande utvecklingskontor i staden: Arccore (numera en del av Vector) och Mecel (som i dag ägs av bilelektronikbolaget Delphi). 

Apex.ai vill göra sin mjukvarusvit kompatibel med komponenter som använder Autosar-standarden, och har därför rekryterat två av grundarna av ovan nämnda Arccore. De är nu i full gång att hitta att bygga upp ett team av utvecklare i staden. 

– Sverige har ett strålande utbud av mjukvaruexperter som kan Autosar, och vi vill dra nytta av det för att förbättra våra produkter, säger Serkan Arslan. 

Planen är att etablera en FoU-avdelningen i Sverige med åtminstone tio ingenjörer. En personalstyrka som kan utökas beroende på hur många svenska kunder som Apex.ai kan få avtal med.

Business Region Göteborg har hjälp Apex.ai med etableringen i Sverige, och menar att företagets val att öppna kontor här visar att Göteborg kan förbli en viktig stad för bilindustrin även när branschen digitaliseras allt mer.  

– Det visar att Göteborgsregionen är konkurrensstark när det gäller framtidens digitala fordonsutveckling. Det är strategiskt viktigt att visa att vi kan attrahera ett sådant här företaget för att få det här området att växa ytterligare, säger Joel Görsch som är etableringsrådgivare på BRG.

Läs mer: Trafikverket: Intelligensen ska sitta i bilen – inte i infrastrukturen

Redan på väg ut i produktion

Apex.ai säger att bolagets mjukvarulösningar redan används av ett flertal aktörer inom fordonsbranschen. Investeraren Toyota har gått ut publikt med att de valt att integrera Apex.os i sitt system för autonoma fordon, men de flesta andra samarbeten är än så länge hemliga. 

– Vi jobbar redan med produktionsbilar ihop med några av våra partners, vi får bara inte säga vilka. Men vi kan säga att det finns företag som använder Apex.os för att utveckla produktionsbilar, säger Serkan Arslan.  

Som så ofta i fordonssektorn nu för tiden har Tesla satt ett slags ny standard för hur en modern bil ska utvecklas. Precis som Apple har stenkoll på hela produktionskedjan för sina mobiltelefoner, från chip till applikationer, har elbilstillverkaren ett hårt grepp om hur alltifrån kretsar till operativsystem.   

Men Serkan Arslan menar att det inte är en lösning som fungerar för alla tillverkare. Så om Tesla är bilarnas Apple, behöver de köpa in bilarnas svar på Android.  

– Vi vill bli en de facto standard för utveckling av mjukvara för fordon, säger Serkan Arslan. 

Så det är ni som ska bli bilbranschens Android? 

– Android-lika i alla fall, med samma tillvägagångssätt. Vi skulle vilja vara en blandning mellan Linux och Android, där Ros är det öppna communityt och vi anpassar det till fordonssektorn och bygger verktygen som behövs.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt