Analys: Skoda Enyaq iV – ”Väldigt raffinerad drivlina”

2021-09-06 12:57  

EUROPAINDEX. En blandning av hållbar drivlina, tysk teknik och tjeckiskt förnuft. Skoda Enyaq är elbilen som ska erbjuda traditionella kvaliteter till en rimlig prisnivå – så vad tycker den europeiska motorpressen?

Tjeckiska Skoda har med varje lanserad modell tagit tydliga steg framåt. Den tid då märket sågs som en billig ”Sovjetbil” med usel kvalitet är förbi – och nu har man fått en helt annan status.  

Modellen Enyaq är märkets första riktigt seriösa elbil och ett alternativ som inte bara ska kunna axla manteln som förstabil – den ska även fylla rollen som fullfjädrad familjetransport.

Grunden är VW-koncernens MEB-plattform och till mått samt teknik är Enyaq systermodell med VW ID 4 samt Audi Q4 E-tron.

Och om varje ny generation har varit ett gott steg framåt för Skoda – så har man tack vare elektrifieringen tagit sig än längre på resan, och när Ny Teknik testade Enyaq var omdömet positivt. Bland annat så lyftes interiören fram som ett mer ombonat och klassiskt alternativ till det VW ID 4 erbjuder.

Det förefaller vara något som den europeiska motorpressen håller med om.

”Interiören är vackert inredd och till skillnad från koncernsyskonet VW ID 4 har man växelväljaren precis mellan framsätena”, skriver holländska AD.

Eller som La Moniteur Automobile i Belgien beskriver Skodas mer traditionella tillvägagångssätt: 

”Enyaq är mindre förvirrande än VW ID 4. De ”touch & swipe-kontroller” Volkswagen har – är här ersatta av klassiska knappar som ger åtkomst snabbt och enkelt till viktiga funktioner.”

Hur är Enyaq att köra?

Även utrymmet prisas av motorpressen nere på kontinenten där Der Spiegel skriver:

”Passagerarna har enorm nytta av att eldrivlinan tar lite plats. Bak sitter man gott, med generöst utrymme, och bagageutrymmet rymmer väl tilltagna 585 liter. Den är även lätt att lasta, har förvaringsfack under golvet och kan expanderas till 1 710 liter”.

Så goda omdömen för interiör och utrymme, men hur är då Enyaq att köra? Tål bilen även mer inspirerad körning?

Enligt rapporter så gör bilen bra ifrån sig på de italienska bergsvägarna: ”De 204 hästarna är livliga och motorns respons är omedelbar. Det gör att även vid branta bergsklättringar så vågar man ta omkörningar som skulle vara riskabla med en dieselmotor av samma effekt”, skriver Al Volante.

Stigningar och accelerationer är dock inte det enda som står på kompetenslistan, i varje fall inte man får tro holländska Autoweek.

"Bakhjulsdriften lönar sig när det kommer till köregenskaper. Framhjulen behöver inte hantera drivkrafter och det märks i styrningen. Den fungerar exakt och trots den höga vikten kan du enkelt dra denna suv med hög hastighet ur kurvor”.

Enyaq har ju dels lånat sitt namn från den irländska sångerskan (och ordet) Enya, men Skoda har även sagt att det finns en annan anknytning till Irland. Så vad tycker då pressen på ön – märks det av?

”Skoda säger att de har gjort en del av chassiutvecklingen på irländska vägar, men jag skulle inte läsa in för mycket i det. Det har inte gjort Enyaq till någon sorts prestandabil i förklädnad. Nej, den är som de flesta andra Skodor – kompetent och mjuk.”, skriver Irish Times.

Summerat 

Överlag verkar det som om Skodas elbilsalternativ faller i god jord hos den europeiska motorpressen.

”Med Enyaq går Skoda framgångsrikt in i det elektriska suv-segmentet. Den har många kvaliteter och är trevlig att köra, bekväm, mycket rymlig och ganska energisnål”, pekar franska Capital ut.

Det här verkar man även tycka på andra sidan kanalen.

”Den här elbilen är lätt att känna igen som en Skoda. Den erbjuder all den pragmatism du förväntar dig av märket – det som skiljer är en annan och väldigt raffinerad drivlina”, skriver Autoexpress.

Så är det en fullpoängare? Nja, betygen är överlag goda och i Euroindex får Skoda Enyaq 83,19 poäng (baserat på 21 källor). Det som lyfts fram på den mindre smickrande sidan är att Skodan inte presterar strålande i en av sina paradgrenar:

”Något som inte är närvarande, och som brukar vara styrkan hos Skoda, är pris i förhållande till utrustning”, skriver Capital och menar att det är lite småaktigt att lägga många alternativ på tillvalslistan.

Europeiska mediernas betyg

Av 21 medier får Skoda Enyaq iV ett poängsnitt om 83,19. Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Mer om: Skoda Europaindex

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt