14 000 laddpunkter måste byggas – varje vecka

2022-04-11 11:22  
Enligt en rapport från McKinsey framgår det att 6,8 miljoner publika laddare krävs i EU till 2030. Foto: Unsplash

Elbilarna rullar ut ur fabrik – men om inte infrastrukturen finns stannar utvecklingen. Det menar branschorganisationen Acea och uppger att 14 000 laddpunkter i veckan måste byggas.

Till år 2025 ska BMW lansera 13 nya elbilar. VW-gruppen siktar på 50 nya elbilar och Stellantis snäppet värre med 60 elbilar. Tydliga exempel på att utbudet för elbilsspekulanter på bara några år kommer att mångdubblas.

Men även om tillverkarna nu tagit avstamp och verkligen satsar på elbilar, har inte andra aktörer hängt med. Det menar den europeiska bilbranschen och pekar på infrastrukturen.

Läs mer: Bilbranschen: Därför vinner elbilen alltid

Enligt en rapport från McKinsey framgår det att 6,8 miljoner publika laddare krävs i EU till 2030 för att målet om en 55 procent reduktion av koldioxid från personbil ska kunna nås. En siffra som är nära på det dubbla som EU-kommissionen lagt fram i sitt förslag ”Alternative Fuels Infrastructure Regulation” (AFIR).

När analysfirman tittar på dagens utbyggnad framgår det att ambition och verklighet ligger långt ifrån varandra. Utbyggnadstakten måste skyndas på rejält. Det skull behövas byggas 14 000 laddpunkter i veckan. Det är avsevärt mycket mer än de under 2 000 som varje vecka sätts upp.

64 nya laddpunkter i Sverige per vecka

I studien framgår det att i snitt öppnas det 64 laddpunkter i Sverige per vecka. Men om vi ska nå målet 2030 skulle den siffran vara på över 600. Det framgår även att Sverige hör till de sämre när det kommer till snabbladdare vid de stora motorvägarna (kärnnätet TEN-T ). 184 snabbladdare per tio mil är riktlinjen, men Sverige når bara 134. Det kan jämföras med Tyskland, Danmark, Belgien och Holland som alla ligger över 300 laddare per tio mil.

– Övergången till nollutsläpp är ett långdistanslopp. Nyckelutmaningen nu är att övertyga alla medlemsstater att öka takten i utbyggnaden av infrastruktur. Vi behöver absolut ett ambitiöst beslut kring AFIR-förslaget, både när det kommer till tid men även målsättningen för varje EU-land, säger Oliver Zipse, chef för BMW samt ordförande för Acea, i ett uttalande.

Acea uppger att det kommer kräva stora investeringar för att nå dessa mål. Samtidigt påpekar de att jämfört med andra infrastrukturprojekt såsom 5g-nät eller fiberutbyggnad – ger laddinfrastruktur stora miljöfördelar. Även detta tas upp i McKinsey-rapporten som uppskattat att den årliga investeringen för att nå målen ligger runt åtta miljarder euro.

Viktigt att notera att dessa laddpunkter är för personbilar och lätt trafik. När det kommer till elektrifiering av den tunga trafiken är situationen annorlunda. Här framgår det att om det byggs 279 000 laddpunkter fram till 2030 så kommer det räcka. Skälet är att tung trafik framförallt rör sig på leder och bara är ute efter snabbladdning när det ska laddas offentligt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt