Premium

Blockkedja ska minska utsläppen från Volvos batterier

Volvo Cars ska använda blockkedjeteknik för att säkerställa att kobolt, litium och nickel som används i bilbatterierna bryts under etiska former – och till så låga utsläpp som möjligt. ”Utsläppen kan vara 20 gånger högre”.

Publicerad

2019 började Volvo Cars arbetet med att spåra ursprunget av kobolt i sina elbilsbatterier via en blockkedja. I dag används tekniken för att spåra kobolt i alla laddbara bilar som tillverkaren säljer, både för de rena elbilarna XC40 Recharge och C40 samt laddhybrider. 

Tanken är att kunna säkerställa att kobolten i batterierna kommer från certifierade gruvor där arbetsvillkoren är humana. Något som kan vara svårt eftersom mineralerna förädlas i många steg på vägen från gruvan till en färdig bil. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här