Premium

Efter gassabotaget – Saab ser marknad för undervattensfarkoster

Saabs ”Double Eagle” fjärrstyrs och används bland annat för att hitta minor och spränga dem. Foto: Staffan Gustavsson
Saabs ”Double Eagle” fjärrstyrs och används bland annat för att hitta minor och spränga dem. Foto: Staffan Gustavsson
”Double Eagle” väger 300 kilo, har åtta propellrar och noskameror, som gör det möjligt att följa allt som händer runt farkosten. Foto: Staffan Gustavsson
”Double Eagle” väger 300 kilo, har åtta propellrar och noskameror, som gör det möjligt att följa allt som händer runt farkosten. Foto: Staffan Gustavsson
I Saabs testbassäng i Linköping utvecklas obemannade undervattensfarkoster. Foto: Staffan Gustavsson
I Saabs testbassäng i Linköping utvecklas obemannade undervattensfarkoster. Foto: Staffan Gustavsson
”Seaeye Tiger” hanterar kärnbränslestavar i en bassäng vid kärnbränsleanläggningen Sellafield i England. Foto: Saab Underwater Systems
”Seaeye Tiger” hanterar kärnbränslestavar i en bassäng vid kärnbränsleanläggningen Sellafield i England. Foto: Saab Underwater Systems
Peter Erkers, säljansvarig för civila system på Saab Underwater Systems. Foto: Staffan Gustavsson
Peter Erkers, säljansvarig för civila system på Saab Underwater Systems. Foto: Staffan Gustavsson
Karin Midestad, mjukvaruutvecklaren hos Saab Underwater Systems. Foto: Staffan Gustavsson
Karin Midestad, mjukvaruutvecklaren hos Saab Underwater Systems. Foto: Staffan Gustavsson
Fartyget Endurance återfanns på 3 008 meters djup. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust/National Geographic
Fartyget Endurance återfanns på 3 008 meters djup. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust/National Geographic
Niclas Kolmodin, affärsenhetschef för produktserien Double Eagle. Foto: Staffan Gustavsson
Niclas Kolmodin, affärsenhetschef för produktserien Double Eagle. Foto: Staffan Gustavsson

Gasledningar, elkablar och internetlänkar. Mer och mer kritisk infrastruktur finns på havsbotten. Nord Stream saboterades med avsikt och säkerhetsläget runt Östersjön har försämrats radikalt. Saab ser en växande marknad för obemannade undervattensfarkoster.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil