farkost

Efter sabotaget mot Nord Stream – Saab ser en växande marknad för undervattensfarkoster

”Double Eagle”.
”Double Eagle”.
Saabs testbassäng i Linköping.
”Seaeye Tiger” hanterar kärnbränslestavar i en bassäng vid kärnbränsleanläggningen Sellafield i England.
Peter Erkers, säljansvarig för civila system på Saab Underwater Systems.
Karin Midestad, mjukvaruutvecklaren hos Saab Underwater Systems.
Fartyget Endurance återfanns på 3 008 meters djup. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust/National Geographic

Gasledningar, elkablar och internetlänkar. Mer och mer kritisk infrastruktur finns på havsbotten. Nord Stream saboterades med avsikt och säkerhetsläget runt Östersjön har försämrats radikalt. Saab ser en växande marknad för obemannade undervattensfarkoster.

Publicerad Uppdaterad

Den stora klargula farkosten, ”Double Eagle” verkar nästan sväva i testbassängen. På land väger den 360 kilo, men i vatten är den viktneutral.

– Man vill ju att propellrarna ska behöva jobba så lite som möjligt, kommenterar teamleadern Peter Johansson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här