Universum kan vara yngre än vad vi trott – eller äldre

2019-09-16 15:15
En bild från projektet Hubble ultra deep field, HUDF. I projektet tog Hubble-teleskopet bilder från tidsåldern som inträffade för cirka 13 miljoner år sedan, alltså i början av universums existens. Foto: Esa

Den vedertagna åldern har tidigare satts till 13,7 miljarder år – men enligt Max Planck Institute kan universum i själva verket vara flera miljarder år yngre.

Forskare uppskattar universums ålder genom att mäta hur snabbt det expanderar – vilket fastställs utifrån stjärnors rörelser. En snabbare expansionshastighet skulle också innebära att universum har nått sin storlek på kortare tid, och därmed är yngre.

Hubbles lag beskriver hur den hastighet som galaxer avlägsnar sig från oss står i proportion till deras avstånd från jorden. Med utgångspunkt från en Hubble-konstant på 70 har den vedertagna åldern för universum satts till 13,7 miljarder år. Men enligt nya beräkningar gjorda av forskare vid Max Planck Institute kan universum i själva verket vara flera miljarder år yngre.

Läs mer: Nasa-chefen: Pluto är visst en planet

De kom fram till en Hubble-konstant på 82,4, vilket skulle ge en ålder på cirka 11,4 miljarder år för universum. Forskarna tittade på gravitationsbrytning, där ljuset böjs av en gravitationslins som utgörs av en fördelning av materia – exempelvis en galaxhop. Effekten kan förvränga och förstora ljuskällan. För sina beräkningar mätte Max Planck Institute skillnader i ljusstyrkan hos olika avlägsna objekt.

Institutet påpekar dock att det finns utrymme för stora felmarginaler i studien, inte minst då forskarna endast utgick från två gravitationslinser – så universum skulle rent av kunna visa sig vara äldre än man har trott.

Läs mer: Bilder från rymden ger svar om jorden

Och Max Plancks metod är inte den enda nya för att fastställa en ålder. 2013 kom ett team som tittade på den kosmiska bakgrundsstrålningen fram till expansionshastigheten 67 – medan Nobelpristagaren Adam Riess, vid Space Telescope Science Institute, med hjälp av Nasas teleskop satte talet till 74. Tidigare i år lanserade ett team talet 73,3. Det rapporterar Phys Org.