Så får man in kulorna i ett kullager?

2010-01-26 23:00  

Det var Christer Sundkvist i Luleå som i Ny Tekniks julnummer undrade hur man får in kulorna i ett kullager. Här kommer svar:

Det finns många olika typer av kullager. Jag väljer att svara på frågan kring ett spårkullager, ”urtypen” för kullager. Denna typ torde vara det de flesta ser framför sig, och det mest problematiska när det gäller att få i kulorna. Problemet består i att det yttre avståndet mellan ytter- och innerring är mindre än kulans diameter i ett färdigmonterat lager.

Under gynnsamma geometriska förhållanden är monteringsproblemet enkelt. Man förskjuter helt enkelt inner- och ytterring enligt figuren, så att alla kulorna kan plockas in i det större gapet i toppen av figuren. Därefter centrerar man ringarna och fördelar ut kulorna.

Slutligen monteras en hållare, vanligen av stål eller plast, för att hålla jämna avstånd mellan kulorna.

Ofta är dock antalet kulor fler, eller spåret såpass djupt, att det inte räcker med förskjutningen. Då tar man helt sonika och deformerar ytterringen med kraft, så att ett större gap bildas.

Sebastian Källman, Ørsta

.

Så över till en ny fråga:

Det har uppstått en dispyt i Skåne beträffande saltning denna kalla vinter. Vägverkets "experter" tycks också vara oense. Frågan gäller: Är det lämpligt att salta när det är mycket kallt? (Låt oss säga mer än -10 grader)

Nils Thorell

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer