Modellparadis i tre generationer

2017-12-03 07:00  

I 86 år har familjeföretaget Eskader levererat miniatyrer med precision till modellbyggare över hela världen. Ångmaskiner, roddbåtar och hundratals små detaljer ryms i butiken, där kvalitet är det högsta måttet.

En välfriserad äldre man i stilig kavaj kommer in genom dörren till Eskader på Grevgatan i Stockholm. Hans ansikte strålar av barnslig lycka när han tar sig fram till disken längst in i den legendariska modellbutiken.

Personalen på Eskader känner in kundens kunskapsnivå och vad han eller hon är ute efter, samt lotsar rätt i det näst intill oändliga utbudet av modeller.

– En del köper modeller för att det påminner dem om barndomen. Andra köper modeller på grund av den barndom de aldrig fick, säger Peter Langhorst, som tog över Eskader efter sin far Hans Langhorst år 1968.

Butiken är fylld från golv till tak av tåg, fartyg, bilar och ångmaskiner i olika storlekar.

Enligt Peter Langhorst är Eskader världsledande på tillbehör till bland annat fartygsmodeller. De levererar till både privatpersoner och museer runt hela världen.

Eskader samarbetar med en rad olika företag som tillverkar delar till modeller med exakta mått och önskemål. Det är allt från block i miniformat åt fartygens riggar till delar till ångmaskiner i fullformat. Det viktigaste är att det är högsta kvalitet, något som är inpräntat i butikens själ sedan starten för 85 år sedan.

Inget lämnas åt slumpen.

– Min pappa sa att ”duger det inte åt dig, duger det inte åt kunden”, säger Peter Langhorst.

Eskader öppnades år 1931 i Stockholm av Hans Langhorst, som sedan späd ålder varit extremt intresserad av fartyg, bilar och flygplan. När han föddes 1910 var flyget alldeles nytt och bilar började sakta bli ett allt vanligare inslag på gator och torg i huvudstaden.

Som treåring sprang Hans runt på stranden och letade efter småfartyg som han hade sett på avstånd vid horisonten. Då visste han inte att det i själva verket var stora fartyg långt bort.

Snart insåg han att det var möjligt att bygga en modell av det mesta han såg. Han upptäckte att han kunde använda knapparna på mammans klänningar till bilhjul och strass till billyktor på de första modellerna han byggde.

Under 75 år låg butiken på Gumshornsgatan på Östermalm. Det var Hans Langhorsts mamma som skaffade lokalen med målet att starta en tobaksaffär. Mamman drabbades dessvärre av cancer bara några månader efter öppnandet och den då tjugoårige Hans Langhorst tog över butiken.

Det gick inte många dagar förrän det dök upp olika modeller av fartyg och flygplan i skyltfönstret. På mindre än ett halvår hade butiken bytt skepnad från tobaksbutik till modellbutik. Endast en liten hylla med tobak längst in i butiken skvallrade om dess ursprung.

Hans Langhorst hade redan gjort sig ett namn som skicklig modellbyggare och blev anlitad av olika arkitektbyråer. Verksamheten utökades med tiden till flera modellbyggare samt en separat verkstad. Verkstaden gjorde bland annat modellen av den nu rivna Trafikplats Slussen i Stockholm byggd år 1935.

Åren innan det andra världskriget bröt ut började det svenska försvaret förbereda sig för det värsta tänkbara. Eskaders verkstad fick då uppdrag åt försvaret och byggde hela den svenska kustflottan i modell. Samarbetet har i olika omfattning pågått till och från sedan 1937.

Eskader är nu inne på tredje generationen. Hans Langhorst lämnade över till sonen Peter Langhorst 1968. Han lade i sin tur rörelsen i händerna på sonsonen, också döpt till Hans, 2008.

I dag finns många kunder på internet, men Eskader kommer med all säkerhet att finnas kvar som fysisk butik under överskådlig tid. Besökare kommer från alla världens hörn för att få se Märklins krokodil-lok, modellångmaskiner och segelfartygsmodeller i verkligheten.

Jörgen Appelgren

jorgen.appelgren@nyteknik.se

Jörgen Appelgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer