Elmotorer får österrikarens wingsuit att gå i 300 km/h

2020-11-10 11:35  
Österrikiske stuntmannen Peter Salzmann. Foto: BMW

BMW hjälpte stuntmannen att förverkliga idén om en wingsuit med elmotorer. Tekniken fungerar utmärkt, och dräkten gjorde faktiskt sin debut i Stockholm – inomhus.

Många har sett de otroliga klippen från Norge där våghalsar kastar sig ut i vingdräkt och susar parallellt med bergssidan, tätt inpå landskapets konturer, innan de löser ut sin fallskärm. Det torde vara den mest extrema av extremsporter, för det finns faktiskt tävlingar i wingsuit. Och nu kan sporten ha fått ett nytt ben – som är motordrivet.

Det är den österrikiske stuntmannen Peter Salzmann som har kompletterat sin wingsuit med två elmotorer vars impellers ger en hastighet på 300 km/h. De innebär också att flygaren kan stiga efter uthoppet istället för att obevekligen dras mot marken. Det skriver BMW.

Konsulter vid Designworks, biltillverkarens studio för framtidens koncept, har hjälpt Salzmann med konstruktionen av prototypen av "the Electrified Wingsuit". Ursprungligen var teamets tanke att montera enheten på ryggen. Det skulle ha gett plats för en längre inneslutning och därmed 40 procent mer kraft – men lösningen blev för tung. Den övergavs till förmån för en mindre enhet med elektriska impellers monterade på bröstet, vilket också ger ett bättre luftflöde.

Läs mer: Test: Mario Kart Live är magiskt i korta stunder

– Jag kom snabbt på idén med att använda en impeller, med andra ord en propeller som är innesluten av en ring eller ett rörformat hölje. Men en bränsledriven eller konventionell motor var aldrig aktuellt, säger Salzmann.

Impellrarna är gjorda av aluminium och kolfiber. De har en diameter på 13 cm och roterar med 25 000 rpm. Tillsammans levererar motorerna cirka 15 kilowatt. Enheten på bröstet är omkring 1 meter bred – och i mitten sitter litiumbatteriet på 50 volt som väger cirka 12 kilo. Den första bekräftelsen på att riggen verkligen fungerade fick Stefan vid sitt besök i Sverige och anläggningen Indoor Wingsuit Stockholm.

– Jag kunde inte sluta flina. För fram till det ögonblicket hade jag ingen aning om huruvida jag kunde kontrollera flygningen med impellers. Den här vindtunneln för fallskärmshoppare är den enda platsen i världen där en wingsuit-pilot kan flyga inomhus. Här kunde jag simulera flygningen och även testa huruvida jag kunde öppna min fallskärm utan problem. Och den kändes så stabil. Då visste jag att jag var inne på rätt spår, säger han.

Efter mer än 30 testhopp har dräkten fått nya intag för att förse motorerna med mer luft. Gasen kontrolleras med två fingrar, men enligt uppgift ska det vara en mer fysiskt krävande uppgift att flyga med motorerna eftersom luftmotståndet blir så påtagligt. Se honom flyga nedan.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer