Opinion

”Så kan transporterna med lastbil bli fossilfria”

Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige.
Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag

DEBATT. Efterfrågan på godstransporter ökar. De som släpper ut minst måste premieras – men det krävs fler åtgärder för en fossilfri åkerinäring, skriver Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, och Rickard Gegö, Sveriges Åkeriföretag.

Efterfrågan på godstransporter i Sverige ökar. Enligt Trafikverkets prognos väntas det totala godstransportarbetet öka med 50 procent till 2030 och majoriteten av detta kommer att ske på vägarna. I dag kör ungefär 50 000 lastbilar på vägarna och de står för 7 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. När Sverige nu ställer om för att bli fossilfritt är lastbilstrafiken en viktig del av pusslet. Därför lanserar Sveriges Åkeriföretag och Fossilfritt Sverige ett samarbete som ska mynna ut i en färdplan och en önskelista på åtgärder för en fossilfri åkerinäring.

Enligt Naturvårdsverkets statistik minskade inte utsläppen under förra året. Tiden för att ställa om är knapp och kräver insatser från alla delar av samhället. Regeringsinitiativet Fossil- fritt Sverige arbetar tillsammans med flera svenska industrigrenar fram branschvisa färdplaner för fossilfri konkurrenskraft. Målet är att identifiera de olika branschernas möjligheter och utmaningar på vägen mot ett fossilfritt samhälle.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här