Opinion

”Flygskatten till för läckande statskassa – inte miljön”

Claes Andersson, ledamot Medborgerlig Samling, Västra Götaland och Halland och Christoffer Lernö, miljöpolitisk talesperson Medborgerlig Samling.

DEBATT. Regeringens förslag till flygskatt har mycket blygsamma effekter på utsläppen men desto större negativa effekter i övrigt. Den enda slutsatsen är att skatten är till för att avhjälpa en läckande statskassa, med miljöhänsyn som täckmantel, skriver Christoffer Lernö och Claes Andersson, Medborgerlig Samling.

Flyg släpper ut enormt med koldioxid och genererar dessutom ozon på hög höjd, vilket ytterligare ökar flygets klimatpåverkan. Alltså måste en flygskatt vara en bra sak för miljön. Eller?

Regeringens förslag på flygskatt är en allmän avgift per passagerare: 60 kronor per person inom landet, 250 kronor inom Europa och 400 kronor för resor till övriga länder. Syftet är att se till att flyget blir så dyrt att färre flyger. Dessutom förväntas det skapa uppemot 2 miljarder kronor extra i statskassan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här