”Dags att se framåt – vi behöver en ny handlingsplan för digitalisering”

2020-04-30 09:37  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Vi var inte bara redo för ett distansliv redan före krisen, vi är också väl förberedda för det digitala livet efter krisen. Därför behövs en ny nationell handlingsplan, skriver Peter Hellgren, Consid.

När den värsta coronakrisen har lagt sig har Sverige en unik chans att ta på sig ledartröjan vad gäller ekonomisk och social tillväxt i Europa.

Sverige har kortare startsträcka och är Europas näst mest digitaliserade land. Två enorma fördelar när hjulen börjar rulla igen. Nu är det dags för en ny nationell handlingsplan för digitaliseringen – anpassad efter de nya förutsättningarna och lärdomarna.

Mycket tyder på att Sverige är på väg ut ur den mesta akuta fasen av coronakrisen. Folkhälsomyndigheten är försiktigt optimistisk över kurvan och sjukvården verkar ha klarat påfrestningarna, tack vare fantastiska insatser. Det har blivit dags att se framåt.

Många företag, stora som små, ligger i ruiner. UC:s statistik visar att konkurser inom hotell- och restaurangbranschen ökar med 123 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har konkurserna totalt i landet ökat med 9 procent jämfört med samma period 2019. Tusentals människor har mist sina jobb. Enligt Arbetsförmedlingen har snart 60 000 personer varslats sedan början av mars.

Men, vi är inte på något sätt ensamma. I Norge har 270 000 personer blivit arbetslösa de senaste veckorna, enligt Statistisk sentralbyrå, medan över 30 000 danskar har förlorat sina jobb. I Finland rapporter myndigheterna att 17 600 blivit arbetslösa och permitterade och i Nederländerna ökade antalet som får arbetslöshetsersättning med 42 procent.

Den svenska strategin har gått ut på uthållighet och eget ansvar. Den har renderat många höjda ögonbryn, men när krisen är över är det en fantastisk konkurrensfördel.

Vi har inte helt knäckt näringsliv eller ekonomi. Vi har inte helt strypt entreprenörernas möjlighet. Delar av samhället har kunnat fortsätta, inte som vanligt, men i större utsträckning än om samhället hade stängts ned helt.

Den samförståndslinjen som har präglat politiken de senaste veckorna har bidragit till insatser som har varit inriktade på att få företagen att ta sig igenom krisen, bland annat genom korttidspermitteringar och sänkta arbetsgivaravgifter. Det anser bland annat Danske Bank vara en bra strategi. 

Men vi har en annan stor fördel. Enligt EU-kommissionens är Sverige det näst mest digitaliserade landet i EU. Bland annat har 77 procent av befolkningen minst grundläggande digital kompetens och 46 procent avancerade kompetens. Nästan alla svenskar använder internet regelbundet eller ofta och endast några få procent är aldrig ute på nätet. 

Jämfört med andra européer är svenskarna mer intresserade av att studera på nätet och av att titta på filmer och tv-serier på nätet. De svenska företagen tar till sig ny teknik, som molntjänster. En tredjedel av de små och medelstora företagen har nätförsäljning och 10 procent av intäkterna kommer från nätförsäljning.

Bravo, vi var inte bara redo för ett distansliv redan före krisen, vi är också väl förberedda för det digitala livet efter krisen.

Covid-19 har tvingat fram digitaliseringsframsteg över hela världen. Plattformar och appar som möjliggör både distansarbete och distansundervisning. Det viktigaste har varit förbättringarna när det gäller de virtuella mötena. Utvecklingen där har gått snabbare under coronaveckorna än under de senaste fem åren.

E-handeln har exploderat och logistiklösningar har hittats. Men också nya hälsotjänster som ger människor möjlighet att få hjälp av läkare online, snabbt och smittfritt. Chatbotar har erbjudit livsavgörande information till oroliga medborgare när sjukvården varit överbelastad.

Krisen har visat att iot, internet of things, och ai inte bara är verktyg – de är avgörande för våra viktiga samhällsfunktioner. Vi har börjat se dem som nödvändig infrastruktur, i stället för en gimmick. 

Corona har påvisat styrkorna i ett digitaliserat samhälle. Krisen har gynnat bolag och organisationer som drivit den digitala utvecklingen i sina respektive branscher, vilket skapat dramatiska konkurrensfördelar. Denna insikt kommer medföra en fortsatt kraftig digitaliseringsvåg inom samtliga sektorer och ytterligare stärka Sveriges position på den globala marknaden.

Sverige kan det här. Det är det vi är bäst på. Vi har förtroende för myndigheter och beslutsfattare. Vi tror på tekniken. Vi står redan starka i digitaliseringen.

Nu, i nästa steg, måste vi se till att anpassa våra institutioner, regelverk och politik utifrån den här vetskapen. Vi har bland annat en mängd säkerhetsaspekter som måste hanteras. Vi kommer inte att ta ett steg tillbaka när krisen är över – bara ett steg framåt.

Vi behöver nu en ny nationell handlingsplan för digitalisering – anpassad efter de stora framsteg som har skett. Låt det som har skett bli en möjlighet, en lärdom, som hjälper oss att bygga styrka för framtiden. 

Peter Hellgren, vd it-företaget Consid

Mer om: Digitalisering

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt