Digitalisering

Watson låter hissen ropa på hjälp

Foto: Eric D, Lynn Palmer / Alamy

Nu gör Watson hissen smart. Ett nytt samarbete mellan Kone och IBM har rullat igång.

Publicerad

För snart ett år sedan skrev Ny Teknik om hisstillverkaren Kones samarbete med IBM. Sedan dess har de båda tillsammans genomfört flera pilotprojekt i Sverige, Finland och Tyskland. Och nu har det nya servicesystemet satts i drift. Västsvenska Renova Miljö är första kunden i Sverige att använda det Kone kallar 24/7 Connected Services.

Systemet går ut på att via sensorer samla data från de hissar som berörs. Den informationen skickas till IBM:s Watson-plattform för sakernas internet. Watson analyserar data – bland annat temperatur, fukt, oregelbundna stopp och vibrationer – från hissarna i realtid och kan göra en bedömning om något måste åtgärdas innan felet inträffat. Tanken är att en tekniker ska skickas ut i god tid för att minimera driftstoppen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här