Innovation
Vr öppnar för massmarknad
Ögonstyrning i vr-glasögonen ska ta svenska utvecklingsbolaget Tobii till konsumentmarknaden.
Tobii satsar på att styrning med blicken kommer att bli standard i framtidens glasögon för virtuell verklighet.
– Vi tror att blickmätning kommer att vara väldigt avgörande i vr. Där har du ju till exempel inte tillgång till tangentbord eller mus, säger företagets forskningschef Mårten Skogö.
Nu lägger företaget en betydande andel av sina forsknings- och utvecklingsresurser på att anpassa sin teknik för ögonspårning så att den kan byggas in de vr-masker som utvecklas av flera elektronikföretag. Om produkten slår kan det bli företagets första som hittar hem till konsumenter i stor skala. Hittills arbetar företaget med Starbreeze som tar fram en vr-mask tillsammans med Asus.
För att företagets ögonspårning ska bli billig och enkel nog för att platsa i en konsumentprodukt så behöver den byggas om från grunden. En viktig del i den transformationen är Eyechip, Tobiis egen specialkrets för att göra beräkningarna som krävs för ögonspårningen.
Den ska förutom i vr-glasögon användas också i företagets produkter för konsumentdatorer. Mårten Skogö tror att de båda marknaderna kommer att hjälpa till att driva varandra.
– Om spelfigurerna i den virtuella världen möter din blick så kommer du att vilja att de på pc:n också gör det, säger Mårten Skogö.